Alla inlägg den 11 oktober 2010

Av Birgitta - 11 oktober 2010 10:29

Idag har jag blivit lite klokare igen.

Har varit hos min ögonläkare för kontroll och passade på att fråga om Detrusitol och Glaukom. Det står ju i FASS att man inte ska äta Detrusitol om man har Glaukom - så långt har jag läst och förstått sedan tidigare. Eftersom halva min släkt har fått Glaukom så väntar jag bara på att det ska bli min tur och därför har jag inte vågat äta Detrusitol - fastän jag skulle behöva det emellanåt. För att dämpa min överaktiva blåsa, dvs mina täta trängningar i samband med mina uretrit-skov.


Det jag inte förstått tidigare är att det är bara vid en viss form av glaukom som det är kritiskt, nämligen om man har s k trång kammarvinkel. Och trång kammarvinkel är i princip obefintligt när man är närsynt med mer än 3-4 dioptrier.  Min närsynthet ligger på 9 - 12 dioptrier. Dvs - enligt min ögonläkare behöver jag inte vara ett dugg orolig för att äta lite Detrusitol ibland. Skönt!!  Nu ska jag bara hitta den variant av Detrusitol som är snabbverkande. Kanske kan jag slippa springa på toa en gång i halvtimmen i fortsättningen.

Och trycket i ögonen är också bra - ingen glaukom på ingång än m a o. Också väldigt skönt!


Men - den eländans uretriten vill inte lägga sig till vila. Igår gick jag med en konstant smärta (minst en fyra) och trängningskänsla hela dagen. Idag också - men något svagare. Har fått en tid för sondering i eftermiddag. Hoppas att en dos cortison räcker för att skovet ska lugna ner sig.


Presentation

En blogg om URETRIT.

Fråga mig

251 besvarade frågor

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13
14
15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards