Alla inlägg under januari 2011

Av Birgitta - 31 januari 2011 22:28

En liten kort rapport så här på kvällskvisten innan jag kryper i säng. Jag har återigen haft en underbar dag och kan med glädje skriva en nolla i samtliga kolumner i min statistik-fil.

Är fortfarande lite avvaktande, tar inte ut något i förskott, men det känns annorlunda i kroppen mot vad det gjort under andra 'bra' perioder.


Om man  jämför statistiken för denna januari med förra årets så ser man en ordentlig förbättring. Jag hade en dipp i början på månaden men sedan är det mest trängningar som varit lite jobbiga. Men det som framförallt slår mig är hur sällan jag numera - i princip aldrig - drabbas av riktiga krampanfall. Och smärtan ligger väldigt sällan - och bara kortare stunder - på de högre nivåerna.

Det känns som att jag har hittat mitt sätt att hantera min uretrit. Efter snart 16 år...... På tiden.....

När jag tänker tillbaka på hur fasansfullt vidrigt ont jag haft under många, många år, hur jag tvingades till en toalett en gång i timmen, dygnet runt, hur jag knappt kunnat gå för de hemska smärtorna, hur eldklotet brunnit mer eller mindre konstant - så förstår jag inte hur jag stod ut.   

Jag önskar alla mina uretrit-medsystrar att få uppleva denna enorma lättnad som infinner sig när smärta och trängningar håller sig borta.


Här kommer - utifall det skulle roa någon  ;-) - statistiken för detta års januari - och som jämförelse förra årets:

 

  

Av Birgitta - 30 januari 2011 22:38

Återigen har vi haft en strålande vacker vinterdag.

Och återigen vaknar jag efter en hyfsat lugn natt, utan smärtor eller morgonsveda.

Vad är det som har hänt i min kropp?  Jag känner inte igen den. Men jag klagar inte........


Egentligen skulle jag passat på och tagit en lång. skön promenad - men istället blev det persedelvård.

Igår fick jag ett ryck och plockade fram mina golfskor - bara för att konstatera att piggarna på undersidan var i princip utslitna på samtliga par. Handlade hem nya piggar - och idag skulle dom alltså bytas ut.

Lättare sagt än gjort - visade det sig.

Dom gamla satt som berget. Jag kämpade så jag fick ont i nävarna men utan att kunna rubba dom.

Jag blev faktiskt tvungen be M om hjälp. Och med gemensamma krafter lyckades vi till slut. 

Nu är jag laddad inför årets golfsäsong.

Undrar om piggarnas kvalitet har någon påverkan på min sving???

Jag kommer i alla fall att stå stadigt.

För visst blir det skillnad, eller hur:

  

Av Birgitta - 29 januari 2011 21:20

Idag finns det faktiskt inte mycket att skriva.

Jag har inget som helst att klaga på. Går förundrad omkring och försöker att inte grubbla för mycket utan bara njuta av att min kropp mår förträffligt.


Det enda som jag möjligen grubblar över är om det var en sån himla smart idé med en facebook-grupp.

En sådan lösning kräver ju att dom som vill vara med måste vara vän med Kontakt Uretrit (som jag helt fräckt kallar mig på facebook) och även om gruppen är hemlig så finns uretrit med - öppet - som en vän.  Kanske mindre bra om man vill hålla sitt uretrit-problem för sig själv.

Jag skulle kunna döpa om mig.... Till mitt riktiga namn.... Eller hitta en annan teknisk lösning för ett forum som alla kan kommunicera i - utan att behöva röja sin identitet.

M har ju denna lilla boll sedan tidigare. Bollen har legat i träda ett tag, men nu ska den grävas upp och sparkas igång igen.

Återkommer till detta.



Av Birgitta - 28 januari 2011 08:50

Jag har just läst i morgontidningen - och hört på morgonnyheterna - om problemet med överkonsumtion av antibiotika. Det är tydligen svårt att nå uppsatta mål vad gäller utskrivning av antibiotika. Stockholms län är visst värst.

Bl a citeras en professor i infektionssjukdomar: ''Antibiotika ska bara användas vid allvarliga infektioner - inte för säkerhets skull''.


Salems kommun lyfts fram som en kommun där man lyckats bra med att minska utskrivning av antibiotika. Receptet är information allmänheten och ev ett bonussystem för vårdenheterna....


Jag vill lägga till en komponent i det receptet: kunskap.  Läkarkårens bristande kunskap är en anledning till överutskrivning av antibiotika.  När dom inte vet vad dom ska erbjuda, så blir det en dos penicillin, och så en dos till, och en dos till....  för säkerhets skull......

Jag har fått massor med mail från kvinnor som berättar just detta. Och inte blir dom bättre.....


Funderar starkt på att skriva en liten insändare.... Eller kanske skicka ett mail till den som skrivit artikeln.


Den facebook-grupp jag la upp i går har jag gjort om från 'stängd' till 'hemlig'. Jag tror (hoppas) det innebär att varken medlemmar eller innehåll är synligt för andra än dom som är med i gruppen.

Jag håller fortfarande på att lära mig........




Av Birgitta - 27 januari 2011 13:34

Idag är det en vacker vinterdag i Sundbyberg. Solen strålar från en alldeles klarblå himmel och det är någonstans kring 7-8 minusgrader.


Jag har den stora förmånen att kunna disponera min tid efter eget huvud och idag när min kropp också är på ett strålande humör så har jag gått jag en lång, lång promenad runt hela Sumpan. I rask takt. I alla fall nästan hela varvet. Dom sista 10 minutrarna gjorde sig uretriten påmind så då tvingades jag sakta ner på farten - men innan dess gick det undan.

Jag gillar verkligen att gå raska promenader. Tyvärr ställer ju uretriten till det ganska ofta - så därför blir jag extra glad dom dagar, stunder, när jag kan röra mig obehindrat.


Jag håller på att göra en liten test alldeles på egen hand. Testet går ut på ta reda på huruvida jag verkligen behöver Vagifem.  Min läkare säger att jag absolut behöver det - men jag har inte tagit någon på snart två veckor.....(brukar ta två/vecka) (känner mig nästan lite busig)

Några av de kvinnor som mailat mig har berättat att dom har problem med Vagifem. En har hittat en variant som inte innehåller hormoner.

Visst är det så att vitsen med Vagifem är att förbättra våra slemhinnor?? Nu äter jag ju Membrasin sedan drygt ett halvår - vars viktigaste egenskap också är att det är bra för slemhinnorna.  Kanske räcker det med Membrasin?

Som sagt - jag håller på att testa. Rapport följer om ytterligare några veckor.


Enligt väderrapporterna på radio/TV skiner solen över nästan hela Sverige idag - ni får ändå ta del av min Sumpanpromenad.  Solnabron i motljus, Lötsjön, gångväg in i Duvbo:

  

  

  




Av Birgitta - 26 januari 2011 08:43

Denna oförutsägbara uretrit.

Aldrig vet man hur man kommer att må.

Varje ny dag är som Forest Gumps chokladask - 'you never know what you´re going to get'.


Igår var det en dag av trängningar. Lite halvjobbig , men tack och lov utan smärta.  En lite unken chokladbit skulle man kunna säga.


Idag vaknar jag helt smärtfri, helt trängningsfri, har bara varit uppe EN gång i natt. Dvs dagens chokladbit är en av mina favoriter. Stor och mumsig och helt färsk!!!!


Jag tror att jag har lyckats skapa en Facebook-grupp som heter Uretrit. Jag är ingen van Facebookanvändare men det ska bli spännande att se vad det kan bli av detta.

Gruppen är STÄNGD - vilket innebär att alla som vill vara med måste ge mig sitt namn. Skicka det till mailadressen kontakt@uretrit.se  så lägger jag in det. Inga andra än de som är registrerade kommer åt det som skrivs inom den gruppen.

Kanske kan det bli en plats där alla som vill kan skriva sina tips, sin frustration, sitt dagsläge. Vad vet jag. Låt oss testa och se hur det går. I dagsläget finns där två namn.

Jag kommer dock att fortsätta med mitt dagliga bloggande..... samtidigt som jag kikar in på Facebook emellanåt.

Av Birgitta - 25 januari 2011 23:17

Den smärta som jag vaknade med i morse försvann framåt förmiddagen - men hela dagen har gått i trängningarnas tecken. Jag tror jag har tvingats besöka lilla hemlighuset minst en gång i timmen - hela dagen.

Blir lite frustrerande efter ett tag.

Direkt jag har varit där känns allt så bra, så bra. Men redan efter ca 30 minuter börjar det tränga på igen och efter ytterligare ca 30 minuter är det kört. Fullständigt kört.

Enda positiva i dagens elände var att jag inte behövde ta mig någonstans. Jag har suttit framför PC´n och jobbat hela dagen.

Men ändå!!! Det är ju inte riktigt normalt, eller hur??


Jag har fått ett par mail om att nya web-sidan inte fungerar riktigt som den ska. Kan ha att göra med vilken web-läsare man har - i kombination med att uppladdningen gjordes via en äldre version av Publisher.

Har nu gjort om hela uppladdningen - från en nyare version - och hoppas att det fungerar bättre nu.

Från min (och M´s) PC ser allt bra ut.


Det är jättebra om ni låter mig veta om där fortfarande finns problem med sidor eller länkar eller något.

Av Birgitta - 25 januari 2011 09:20

Igår gick jag till gymmet för första gången på 1½ vecka. Har inte vågat tidigare för inflammationen i bröstmuskeln. Men nu känns den bra igen. Jag tog det väldigt försiktigt med alla redskap som har med armarna att göra för att inte väcka inflammationen till liv.

Hade ett tag tänkt ge mig dit idag igen - men har slopat den tanken, av flera skäl:

1    Busväder ute

2   Uretritanfall - vill inte gå alltför många steg i onödan idag, inte som det   känns just nu i alla fall

3   Ska nog låta bröstmuskeln vila en dag innan jag sliter i den igen


Har fått en bra idé av Elisabet - att starta en stängd (eller hemlig) Facebook-grupp för Uretrit. Det kan bli det Forum jag så länge har tänkt fixa. Ska forska lite kring detta. Borde inte vara så svårt...


Elisabet skriver också att knapparna på den uppdaterade web-sidan inte fungerar för alla web-läsare. Låt mig gärna veta om ni har problem - så får M något att rota i.....


Gårdagen blev en riktigt berg och dalbana i uretritens rike. Jag pendlade mellan trängningar, nästan kramp, molvärk och total smärtfrihet. Märklig dag.

Den här dagen verkar börja i samma stil.

Halvtrist med andra ord!

Presentation

En blogg om URETRIT.

Fråga mig

251 besvarade frågor

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS


Skapa flashcards