Direktlänk till inlägg 29 juni 2016

Onsdag 29 juni 2016

Av Birgitta - 29 juni 2016 09:09

Nu har jag ätit 3 gr C-vitamin/dag i fem dagar.

Vet inte om det är det som det beror på - men jag mår riktigt BRA!!


Inga vassa knivar i underlivet.

Ingen småspik när jag går på toa.

Inga problem att gå.

Inga toabesök en gång i timmen hela natten.


Margareta skrev i en kommentar att hon ordinerats 2 gr C-vitamin om dagen och sedan hon började med det har hon nästan inga känningar av sin uretrit.

I artikeln där det stod om C-vitaminets betydelse för att bli av med uretrit stod 3 gr/dag i fyra dagar.

Kanske kan jag dra ner till 2 gr nu.....


Det man också sagt till mig är att bästa sättet att få i sig C-vitaminet är i pulverform. Antingen ren askorbonsyra - finns i vanliga mataffärer - eller så detta som jag fått tips om: 

AMLA bär (Emblica Officinalis).

1 tsk pulver innehåller 2500mg c-vitamin.

Den som gav mig tipset sa att det går att köpa i LIFE-butiker i Finland. Jag ska kolla i LIFE-butikerna när jag kommer till Sverige om några veckor.

Här nere har jag bara hittat C-vitaminet i pillerform - och dom är JÄTTESTORA, som små bomber. Svåra att svälja och jobbiga att tugga.

Så det är en pärs att få det i sig - men vad gör man inte..... Och som sagt - det verkar ju fungera.


Brasklapp: tänk om det blir samma effekt som när jag började med råriven ingefära varje dag. Blev jättebra och var jättebra i ca en månad - sedan var det som att kroppen vande sig vid ingefäran och släppte fram uretriten igen.


Håller tummarna att C-vitaminet ska funka i evighet!!!

 
 
Ingen bild

Pandora

30 juni 2016 23:17

Hej Birgitta,
Jag fick diagnosen uretrit (Kramp, smärta som inte morfin hjälpte, och kissnödighet) här i Sverige men jag är själv forskare och tyckte det var mycket som inte stämde. Fick kortison i urinröret och krampade värre efter tre dagar oftast.
Jag åkte till USA för jag tyckte att en ständig inflammation betyder att något är autoimmunt och fick diagnosen Pelvic Floor Disorder. Det är muskelärt problem som kan komma från operationer eller tex från virus (i mitt fall körtelfeber).
De känner riktigt hur mina muskler spasmar och krampar i både mage (ilipsoas) och bäcken. Det mesta har släppt med sjukgymnastik både yttre och internt. Jag har meddelat mina läkare detta och visat vilken plan de ska ha i åtanke när deras kortison behandlingar ej fungerar. En fråga man kan ställa sig är om man känner sig bättre efter ett glas vin. Om svaret är 'ja' så har man med all säkerhet pelvic floor disorder.
I USA ger man botox i sista hand men börjar med sjukgymnastik varje vecka och vaginalt valium. Om jag får kramp så tar jag valium (i Sverige rekommenderar jag 2.5 mg 4 ggr per dag). Då släpper smärtan direkt.
Annars är det riktiga nervmediciner som tex Cymbalta och Lyrica som man också ger.
Så i USA kör man multimodal behandlingsstrategi. Vill mest att de som har dessa problem ska ha detta i åtanke. Forskningen och behandlingen i USA är mer framme än här.

Birgitta

1 juli 2016 14:01

TACK för din långa kommentar!!
Kan du inte skriva om det här på forumet, då når det fler.
Valium mot kramper låter intressant. Jag krampar inte så ofta i urinröret nuförtiden, men när det kommer är det fruktansvärt. Vill bara dö. Ligger på golvet och gråter av smärta.
Det jag prövat är att använda nitroglycerin, dvs samma spray som man ger till folk med kärlkramp. Ingen större hjälp...
Generellt är jag krampbenägen, krampar ofta i tårna, under fotsulan, i fingrarna, vaderna och tror att allt detta krampande delvis har berott på låga magnesiumvärden. Bad min läkare kolla med ett blodprov och det visade sig att mitt värde låg långt under lägsta gränsvärdet. Så nu äter jag magnesium varje dag. Krampar mindre och har fått upp värdet. Helt krampfri är jag dock inte.

Tyvärr tror jag inte att min diagnos är Pelvic FLoor Disorder - har lika ont efter flera glas vin.....

 
Ingen bild

Margareta

1 juli 2016 13:19

Hej!
Det är bara att hålla tummarna. Ren askorbinsyra är nog bäst. Mina är kapslar men inte så stora tycker jag. Har inga problem med att svälja dessa. Som jag tidigare nämnt beställer jag dessa på apoteket. Du kan ju få det på recept av din urolog om du vill. Vad jag också fattat av artikeln är ju att man skall äta 3 gr/dag under 4 dagar. Har inte läst hela artikeln, förstår inte allt. En sak jag undrar över är kortisonistillationer. Vad jag har hört är att när det gäller starkare kortison kan man lägga in 1 gång i veckan. Terracortril 2 gånger i veckan. Undrar hur länge?? Tänker på slemhinnorna! Hälsn/ Margareta

Birgitta

1 juli 2016 13:48

Jag har undrat samma sak som du vad gäller den starkare kortisonen. Ställde frågan till den gynekolog som introducerade Dermovat mot uretrit. Här är det svar jag fick:
'''Jag har diskuterat 2 ml Dermovat 1g/ vecka med flera experter på cortison och läst den litteratur jag hittat och kan inte se några risker. Vi har också cystoskoperat flera som fått behandling och inte funnit risker.'''

Och jag har valt att lita på henne!! Jag behandlar mig inte exakt en gång/vecka. Mår jag bra hoppar jag över.

 
Ingen bild

Margareta

1 juli 2016 13:49

Hej igen!
Glömde en sak. Har du tagit 3 gr på en gång eller delat upp det under dagen. 1 x 3?.
Häsln/ Margareta

Birgitta

1 juli 2016 14:14

Mina piller (bomber...) är på 1500mg så jag tar en på morgonen och en på kvällen

 
Ingen bild

Carina

7 juli 2016 13:28

Så olika det kan vara! Askorbinsyra är en av mina absolut värsta triggers. Tål det inte ens som liten tillsats i mat man köper färdig. Blir så dålig! Visar bara att detta inte är en enda sjukdom som ska behandlas påett visst sätt utan man måste prova sig fram! Hoppas din förbättring håller i sig!!!

 
Ingen bild

Lena

2 augusti 2016 09:13

Är det så Carina att du "blandar" ihop askorbinsyra med citronsyra? vilka är två skilda saker- och som du nämner är citronsyra ju ngt vi ska undvika.....*;-)-

Birgitta

3 augusti 2016 10:03

Carina - den här frågan får du svara på.

Själv har jag hittills bara ätit C-vitamintabletter - för tillfället tar jag 4 GRAM/dag.
Jag har köpt askorbinsyra men inte börjat ta av det än.

 
Ingen bild

Carina

7 september 2016 20:03

Nej, jag tål varken askorbinsyra eller citronsyra. Citronsyran är svårast att undvika, den finns i allt, tom mediciner...👎

Birgitta

17 september 2016 10:43

Otur du har!!!
Jag är övertygad att C-vitaminet är orsak till att jag mår så oerhört bra emellanåt.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Birgitta - 11 augusti 2023 11:08

Fortfarande frisk från mitt 23 år långa helvete med uretrit!! Och är fortfarande förundrad - och inser att jag verkligen var SJUK.  I april var det 5 år sedan jag - starkt påhejad av min man och en väninna - fattade beslutet att ta en stor dos Be...

Av Birgitta - 5 april 2020 16:23

Det är knappt två år sedan jag skrev mitt förra inlägg: FRISK!!!!   Och - jag är fortfarande FRISK!!!   Efter att jag börjat med min dagliga dos av Betapred fortsatte jag - av bara farten - att ta maxdosen av Celebra varje dag ända tills jag ...

Av Birgitta - 24 juli 2018 09:25

Det här blir ett långt inlägg - men jag måste bara berätta.......   Det är flera år sedan jag skrev något här och jag ber om ursäkt att jag inte svarat på frågor, men luften gick ur mig. Orkade inte längre berätta om mitt elände. Hade fullt upp m...

Av Birgitta - 17 september 2016 10:44

Hemma - efter en 5 dagars tripp till Irland tillsammans med goda vänner. Vi har haft underbara dagar. Spelat golf på 4 fantastiska banor, ätit god mat, bott på bra hotell.   Haft tur med vädret, sol och nästan vindstilla hela tiden förutom några ti...

Av Birgitta - 31 augusti 2016 06:46

Det är en fantastisk morgon idag! Absolut klarblå himmel - och solen lyser på trädtopparna. Kommer att bli en vacker dag. Perfekt för att hänga ut tvätt - och gå en golfrunda.....  Kanske en sista tur i svampskogen......   Har hittat massor med kan...

Presentation

En blogg om URETRIT.

Fråga mig

251 besvarade frågor

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS


Skapa flashcards