Alla inlägg under juli 2016

Av Birgitta - 31 juli 2016 18:12

Än en gång har jag fått bekräftat att min kroniska uretrit verkligen är just kronisk!!!


Dagen efter mitt förra inlägg - där jag skrev om hur fantastiskt bra jag mådde - bröt helvetet ut igen.

Drygt en vecka med smärta och trängningar - på högsta nivå - och mer eller mindre sömnlöshet p g a smärtnivåerna, blev det, innan skovet med hjälp av en kraftig dos Betapred sjönk undan. 

En annan bekräftelse - återigen - är att alla piller jag äter (Celebra, Xatral OD), behandlingar jag genomlider (Uracyst-installationer, Dermovat-sonderingar) och övrigt (råriven ingefära, höga doser C-vitamin) aldrig kommer att BOTA mig. Bara lindra och möjligen förlänga mina bättre perioder.


Det jobbiga är att när skovet kommer så är det inte bara det fysiska som är jobbigt - psyket får sig också en knäck. Besvikelsen är lika stor varenda gång, framförallt när man haft en längre bra period och nästan börjat tro att man alltid ska vara så bra.


Men - igår och idag känns allt bra igen!   Har spelat golfrundor, kunnat gå utan några som helst problem och mår precis lika bra som den dag jag senast skrev i bloggen.

Himla tur att det faktiskt går över. Nu ska jag njuta varenda sekund och hoppas, hoppas att det dröjer riktigt länge innan det är dags för nästa omgång.


Av Birgitta - 13 juli 2016 09:26

Äntligen i Rättvik igen!!

Saknar visserligen den goa värmen nere i Cascais, men det känns skönt sitta i stugan i skogen utanför Rättvik.

Här är så tyst och stilla. 

En massa jobb är det ju så här i början  - klippa gräs, dammsuga bort döda flugor, bära ut sommarmöbler - men det hör ju till.

Dessutom är M och jag barnvakter hela denna vecka åt våra barnbarn, 6 & 8 år. Så det blir inte mycket tid över för egna aktiviteter, ex skriva lite på bloggen.

Men jag måste bara få berätta att min kropp fortsätter vara i princip uretrit-fri. Nyper mig i armen rätt ofta. Kan inte riktigt förstå att den elaka smärtan är borta.

Eller - nu ska jag vara riktigt tydlig: det som är borta är smärtan vid själva urinerandet - för att använda ett vackert ord. Det som förut var som att kissa småspik, taggtråd, ont, ont ont helt enkelt. Gör inte det minsta ont nu. Och det som skar som knivar vid vartenda steg jag tog så jag knappt kunde gå. Helt borta!!!

Jag kan fortfarande få känningar av en obestämd molsmärta i urinblåse-trakten. Den där smärtan som jag inte riktigt vet vad den kommer ifrån. Om det är något i urinblåsan eller mitt gamla kallbrandsmyom som spökar.  Men det sitter inte i så länge. Kan dyka upp utan förvarning och försvinna efter några timmar.

Inget kul - men bara en susning mot hur det var förut när jag hade så ont så jag ville krypa ur skinnet.


Jag har ännu inte skrivit något på forumet om C-vitaminets betydelse, men nu börjar det bli dags. Måste få dela med mig av detta. Om det hjälper mig kan det säkert hjälpa någon annan.


Nere i Cascais kunde jag köpa C-vitamin 'piller' på ett Apotek, stora som bomber där varje bomb innehåller 1500 mg, så jag tog två om dagen. En på morgonen och en på kvällen, tillsammans med alla mina andra piller.

Ville egentligen testa att ta Askorbinsyra. Kunde inte hitta det i Cascais men tänkte att det skulle fixa sig när jag kom till Sverige.

Men icke - lika svårt här. Ingen mataffär jag besökt har det, Apoteket i Rättvik har det inte, men på Hälsokostaffären kunde jag beställa - så nu har jag en burk. Dock ej testad än.   Riktigt starkt. Koncentrerad C-vitamin. 1 kryddmått innehåller 1000 mg - så ½ tsk/dag bör ge mig den dos jag behöver.

Lika svårt var det att hitta starka C-vitaminpiller. Men kunde beställa på Apoteket. Men de starkaste dom kunde få tag på var på 1000 mg - så jag tar 1½ på morgonen och 1½ på kvällen.


Och mår så bra, så bra!!!





Av Birgitta - 8 juli 2016 08:31

Idag är det prick två veckor sedan som jag började med C-vitaminet.

Och - jubel och fröjd - jag är fortfarande bra.

RIKTIGT BRA!

Inte ett uns av uretritsmärta.  Kan känna av mitt gamla kallbrandsmyom ibland, dvs fantomsmärtorna, men urinröret är mjukt och skönt som bomull.

Får nästan nypa mig i armen.

Har t o m vågat mig ner i poolen på vår gård tillsammans med barnbarnen som är på besök.

Fortsätter äta samma dos C-vitamin, dvs 3 gr/dag och det kommer jag nog att fortsätta med länge. Och alla mina andra mediciner också.

Vill ännu inte ropa något 'HEJ' - men fortsätter det så här är jag lycklig.


Men bara för att det verkar hjälpa mig kanske det inte hjälper alla andra. Carina skrev i en kommentar att just Askorbinsyra - den renaste formen av C-vitamin som jag ska köpa när jag kommer till Sverige - är det som triggar hennes uretrit-skov.....


Pratade med min läkares sköterska igår och hon berättade om en mer eller mindre desperat kvinna (vi har alla varit där) som hon hade rekommenderat att testa C-vitamin. Kvinnan hade tryckt i sig ett helt rör!!! Och det hade hjälpt!

Vet inte om det var ett rör med brustabletter - för det är INGET jag rekommenderar. Kan vara alldeles för frätande på magen......

När jag för två veckor sedan berättade för sköterskan om den artikel jag läst om C-vitamin sa hon just detta: det bästa är nog att ta en sked ren askorbinsyra - det man inte ska göra är att ta för många brustabletter. I alla fall inte i längden.


Det ironiska just nu är att trots detta intag av C.vitamin har jag blivit DUNDERFÖRKYLD!! Mitt i varma sommaren!!!

Ont i halsen, hostar och skräller, kan knappt prata.

Gissa om jag är glad att jag inte har ont i urinröret - för att hosta då är riktigt jobbigt......





Presentation

En blogg om URETRIT.

Fråga mig

251 besvarade frågor

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS


Skapa flashcards