Alla inlägg under september 2012

Av Birgitta - 29 september 2012 08:33

Uretrit-seminariet i torsdags kväll var riktigt bra.

Det var ett stort intresse och salen var fylld av urologer, gynekologer och uroterapeuter - i alla fall dom flesta som var där hörde till dessa kategorier.

Och Annika Lindström gjorde en bra presentation.

Men man blir lite beklämd när man inser att det inte har kommit längre med kunskap och insikt kring våra nedre urinvägar.

Delar av Dr Lindströms presentation var exakt samma som står i den rapport jag hittade på nätet för 2½ år sedan - och som handlar om hur hon började använda stark cortison (Dermonat) på sina uretrit-patienter. Det hon sa nu - och som inte stod i rapporten - var att hon egentligen inte visste om hon FICK göra så, men hon frågade ingen - och det blev ju bra. 


Vilken tur att det finns kreativa, tänkande läkare som vågar testa nya vägar när dom gamla inte fungerar......


Men - det finns inga formella kliniska studier med åtföljande formella vetenskapliga rapporter - därför sprids denna kunskap så sakta.

Hon berättade dock att hon fått pengar för att göra en uppföljande studie av de 30 fall som fanns med i hennes rapport - fem år senare. Dvs hur mår dom idag.


Jag vet inte om jag med mitt lekmannaspråk kan korrekt återberätta det Dr Lindström sa - förutom själva rapporten, men tydligen har man i England uppskattat att 20 (eller om det var 30) % av alla kvinnor som söker för besvär i urinvägarna har en uretrit.

Det är många!!

I Sverige kan vi tydligen inte ens göra denna uppskattning för vi har inget bra, enhetligt sätt att identifiera och kategorisera denna sjukdom.

Så vårt mörkertal är stort.


En annan rolig sak som hänt är att en läkare (!!) tagit kontakt med mig och berömt min web-sida (dvs www.uretrit.se)!!!  Och - han uppmuntrade mig att starta en patient-förening. Enligt honom var det dags att ta ett sådant steg  nu.

Funderar fortfarande på om jag har ork  för det.....


Idag är det lördag och jag mår förträffligt och i natt ska yngsta barnbarnet sova över hos oss. Mysigt!!


Enda smolket just nu är att jag igår hittade en fästing på mig - antagligen från alla mina svampplockarvandringar i skogen - så nu följer jag nogsamt utvecklingen av detta. Ingen ring ännu. Och TBE är jag vaccinerad emot - så förhoppningsvis blir det inga efterverkningar.


Av Birgitta - 27 september 2012 06:42

Nu kan jag inte hålla mig borta från bloggen längre.

Jag har känt av en stigande blogg-abstinens - så här har ni mig igen.....


Kort sammanfattning av den månad jag varit frånvarande:

Har mått bra - för det mesta. Enstaka dagar med lite irritation, framförallt på morgnarna, men inga smärtor, kramper eller kraftiga trängningar.

Har faktiskt känt mig 'frisk'. Som en vanlig människa.  Och det har varit underbart!!

Tills för tre dagar sedan.

Då satte det igång ett rejält skov som jag var tvungen att dämpa med hjälp av Betapred. Fyra doser blev det, två stora (dvs 8 piller) och två små (dvs 4 piller).

Men det har hjälpt.

Nu känner jag ingenting längre, och i natt har jag bara varit uppe två gånger. Att jämföra med förra natten när jag dels inte sov en blund, dels tvingades gå på toa minst en gång i halvtimmen. Ibland oftare. Efter varje toabesök kändes det bra i fem (!!) minuter, sedan började det tränga på igen. Och inga små nätta trängningar direkt, utan skarpa, smärtsamma, tvingande trängningar. Fruktansvärt. Jag höll på att bli tokig. Det fortsatte in på halva dagen igår innan det började lugna ner sig.

Men nu är det över.

Vet inte vad jag skulle göra utan Betapred.  Försöka få snabb tid hos min läkare för cortison (Dermovat) sonderingar antagligen, men hon är ganska fullbokad så det kunde jag fått vänta länge på.


Och jag har fått smak för ett uretrit-fritt liv.  Är så fantastiskt glad för att jag har hittat mitt sätt att hantera denna kroniska sjukdom. Dvs dagliga doser av  Arcoxia, Xatral och Membrasin - och lite Betapred när skoven trots allt kommer. Fast dom kommer inte lika tätt nuförtiden.

Dessutom har jag nästan helt slutat äta socker och vetemjöl. Det tror jag också har en del i att jag mår bättre nuförtiden. Framförallt fungerar mina tarmar väldigt mycket bättre än dom gjort i hela mitt tidigare liv. Bara det!! Plus att jag blivit av med 7 - 8 kilo. Inte heller fel.....

Och jag saknar inte godiset, bullarna eller kakorna. Inte pastan heller....


Ikväll ska jag på en intressant föreläsning inne i stan.

Annika Lindström, gynekologen från Bjursås som är den som började med att använda det starkare Dermovat mot uretrit - istället för den svagare Terakortil - ska hålla en presentation om uretrit för läkare - och jag är inbjuden att komma och lyssna.

Det lär vara 150 anmälda - alla får inte plats - så tydligen finns det ett stort intresse. Och det är ju bra. Är det något vi uretritare behöver så är det fler kunniga och förstående läkare.








Presentation

En blogg om URETRIT.

Fråga mig

251 besvarade frågor

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS


Skapa flashcards