Direktlänk till inlägg 13 juli 2016

Tisdag 19 juli 2016

Av Birgitta - 13 juli 2016 09:26

Äntligen i Rättvik igen!!

Saknar visserligen den goa värmen nere i Cascais, men det känns skönt sitta i stugan i skogen utanför Rättvik.

Här är så tyst och stilla. 

En massa jobb är det ju så här i början  - klippa gräs, dammsuga bort döda flugor, bära ut sommarmöbler - men det hör ju till.

Dessutom är M och jag barnvakter hela denna vecka åt våra barnbarn, 6 & 8 år. Så det blir inte mycket tid över för egna aktiviteter, ex skriva lite på bloggen.

Men jag måste bara få berätta att min kropp fortsätter vara i princip uretrit-fri. Nyper mig i armen rätt ofta. Kan inte riktigt förstå att den elaka smärtan är borta.

Eller - nu ska jag vara riktigt tydlig: det som är borta är smärtan vid själva urinerandet - för att använda ett vackert ord. Det som förut var som att kissa småspik, taggtråd, ont, ont ont helt enkelt. Gör inte det minsta ont nu. Och det som skar som knivar vid vartenda steg jag tog så jag knappt kunde gå. Helt borta!!!

Jag kan fortfarande få känningar av en obestämd molsmärta i urinblåse-trakten. Den där smärtan som jag inte riktigt vet vad den kommer ifrån. Om det är något i urinblåsan eller mitt gamla kallbrandsmyom som spökar.  Men det sitter inte i så länge. Kan dyka upp utan förvarning och försvinna efter några timmar.

Inget kul - men bara en susning mot hur det var förut när jag hade så ont så jag ville krypa ur skinnet.


Jag har ännu inte skrivit något på forumet om C-vitaminets betydelse, men nu börjar det bli dags. Måste få dela med mig av detta. Om det hjälper mig kan det säkert hjälpa någon annan.


Nere i Cascais kunde jag köpa C-vitamin 'piller' på ett Apotek, stora som bomber där varje bomb innehåller 1500 mg, så jag tog två om dagen. En på morgonen och en på kvällen, tillsammans med alla mina andra piller.

Ville egentligen testa att ta Askorbinsyra. Kunde inte hitta det i Cascais men tänkte att det skulle fixa sig när jag kom till Sverige.

Men icke - lika svårt här. Ingen mataffär jag besökt har det, Apoteket i Rättvik har det inte, men på Hälsokostaffären kunde jag beställa - så nu har jag en burk. Dock ej testad än.   Riktigt starkt. Koncentrerad C-vitamin. 1 kryddmått innehåller 1000 mg - så ½ tsk/dag bör ge mig den dos jag behöver.

Lika svårt var det att hitta starka C-vitaminpiller. Men kunde beställa på Apoteket. Men de starkaste dom kunde få tag på var på 1000 mg - så jag tar 1½ på morgonen och 1½ på kvällen.


Och mår så bra, så bra!!!





 
 
Ingen bild

Carina

19 juli 2016 15:07

Oj så glad jag blir!!! Härligt att du äntligen hittat något som hjälper! Nu önskar jag dig många glada, smärtfria dagar framöver💐

Birgitta

19 juli 2016 17:52

Jag är också glad - även om jag inte riktigt vågar ropa 'hej' än.....

 
Ingen bild

Eva

19 juli 2016 18:29

Hej Birgitta
Askorbinsyra är det absolut bästa att ta, funkar med det som finns i mataffären, Santa Marias ex. Lägg dosen långt bak på tungan och svälj ned med vatten. Det är inte så bra för tänderna, pga syran. 1.5 gram behövs oftast ta för att kroppen ska utsöndra Överskottet och göra urinen sur. Jag blev av med mina symtom med denna kur
Min urin var för basisk 8.0 och behövde bli sur. Provade först med Lamberts c - vitamin men trots att den innehöll askorbinsyra hade den andra tillsatser som i slutändan inte gav sur urin, kolla med Ph sticka för att bli säkert. Ett Ph på 5.5 några gånger under dagen är optimalt. Jag hade förstförsämring i början med extra sveda, men det gick över på ett par dagar. Efter några veckor räcker 1.5 gr / Dag för mig. Innan när jag var dålig hjälpte inte ens Citodon som som smärtlindring.

Birgitta

19 juli 2016 19:42

Härligt!!
Ska absolut testa askorbinsyran. Och skriva om det på forumet.
OCH - tala om för min läkare!!!!

 
Ingen bild

Åsa

20 juli 2016 12:49

Hej! Undrar bara hur mycket askorbinsyra man ska ta varje dag, tsk, kryddmått?

Birgitta

20 juli 2016 18:59

I den artikel jag läst stod det att 3 GRAM/dag skulle vara tillräckligt, dvs 3000 mg.
På den burk askorbinsyra jag nu har står det att 1 kryddmått = 1000 mg.

Vet inte om jag har fel - men jag tror att C-vitamin kan man aldrig överdosera. Har läst om tester där man inte sett några som helst biverkningar av riktigt höga doser. Det enda man ska vara observant på är att tarmarna inte tar stryk. Dvs man kan få diarré.....
Och där kan vi ju reagera olika.....

 
Ingen bild

Margareta

20 juli 2016 22:01

Hej Birgitta!

Kul att höra att du mår bra. Hoppas, hoppas att det håller i sig.
Själv mår jag bra i uretriten men har haft lite känningar som försvinner. Som sagt äter 2 gr askorbinsyra sammantaget uppdelat morgon och kväll. Fått recept på detta som jag tidigare berättat. Apoteket beställer hem det. Tillverkas på de större apoteken. Det är ju små kapslar. Vet inte om detta påverkar tänderna då det är inkapslat. Ha det gott/ Margareta

 
Ingegerd

Ingegerd

21 juli 2016 10:25

Så himla underbart..har också börjat ta c-vitamin..jättestora piller =) Varje tablett innehåller 200 mg..kanske för lite när jag läser era doser.
Har inga känningar..vet inte vad som hjälp egentligen. Fröerna var ju helt fantastiskt. Nu har jag jag inte haft det på några veckor men tar C-vitamin i stället. Ja så länge skiten håller sig borta så. Ha en fin sommar

http://www.ninni.blogg.se

 
Ingen bild

Lena

24 juli 2016 15:00

Hej Birgitta! Av en slump hittade jag hit...tack för tips om C-vitamin! Gick och handlade direkt - Holland & Barret 1 st 1500mg
- tack även för tipset om Askorbinsyran...hade det hemma...är det kryddmått vi talar där? Har överaktiv blåsa/ och vad jag förstår uretrit - börjat på utredning- provar nu elstimulering....
Vänligen Lena

Birgitta

31 juli 2016 08:34

Vad jag förstår så innehåller ETT kryddmått askorbinsyra 1000mg C-vitamin

 
Berit

Berit

28 juli 2016 10:31

Så underbart att jag hittade till din blogg om denna skit (piss-sjukdom!)
Jag har andra tuffa smärtsjukdomar o har sedan ett halvår haft även denna smärtsamma sjukdom! Går på Sabbatsberg o får utvidgningar, kortisonbehandlingar, senast började de med silverklorid i urinblåsan, 2 cystoscopier har gjorts! Men inget hjälper, fortfarande ett h-e!
Blev därför så glad när jag hittade hit, jag ska genast bege mig till apoteket och inhandla askorbinsyra! Förstår att du fått ett nytt liv nu när du mår så bra, hoppas verkligen det håller i sig för dig!! Men helt obegripligt fruktansvärt att du som haft detta elände så otroligt länge - ej fått någon hjälp av läkare/urologer!!
Jag är heltidssjukskriven sedan 2007, det var så tufft att gå hemma med smärtor (muskelsjukdom, endometrios mf l) så då startade jag min reseblogg www.desires.se, behövde ha ngt roligt att sysselsätta mig med för att försöka glömma smärtorna, vilket jag lyckas med korta stunder via min reseblogg!
TACK snälla du för att du orkar dela med dig av detta! Hoppas du får en fortsatt fin och smärtfri sommar - och att det håller i sig för alltid!

http://http:www.desires.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Birgitta - 11 augusti 2023 11:08

Fortfarande frisk från mitt 23 år långa helvete med uretrit!! Och är fortfarande förundrad - och inser att jag verkligen var SJUK.  I april var det 5 år sedan jag - starkt påhejad av min man och en väninna - fattade beslutet att ta en stor dos Be...

Av Birgitta - 5 april 2020 16:23

Det är knappt två år sedan jag skrev mitt förra inlägg: FRISK!!!!   Och - jag är fortfarande FRISK!!!   Efter att jag börjat med min dagliga dos av Betapred fortsatte jag - av bara farten - att ta maxdosen av Celebra varje dag ända tills jag ...

Av Birgitta - 24 juli 2018 09:25

Det här blir ett långt inlägg - men jag måste bara berätta.......   Det är flera år sedan jag skrev något här och jag ber om ursäkt att jag inte svarat på frågor, men luften gick ur mig. Orkade inte längre berätta om mitt elände. Hade fullt upp m...

Av Birgitta - 17 september 2016 10:44

Hemma - efter en 5 dagars tripp till Irland tillsammans med goda vänner. Vi har haft underbara dagar. Spelat golf på 4 fantastiska banor, ätit god mat, bott på bra hotell.   Haft tur med vädret, sol och nästan vindstilla hela tiden förutom några ti...

Av Birgitta - 31 augusti 2016 06:46

Det är en fantastisk morgon idag! Absolut klarblå himmel - och solen lyser på trädtopparna. Kommer att bli en vacker dag. Perfekt för att hänga ut tvätt - och gå en golfrunda.....  Kanske en sista tur i svampskogen......   Har hittat massor med kan...

Presentation

En blogg om URETRIT.

Fråga mig

251 besvarade frågor

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS


Skapa flashcards