Alla inlägg under februari 2016

Av Birgitta - 25 februari 2016 10:47

I morgon är det dags för golftävling på vår hemmabana igen.  Denna gång en två-dagars singeltävling. Men väderprognosen ser hemsk ut. Regn, regn, regn, så jag har helt fräckt hoppat av tävlingen. Men M tänker spela. Han vann denna tävling förra året så nu skall denna seger försvaras - och helst göras om.

Vi får väl se hur det går med det. För drygt en månad sedan opererades han i knäet och det är bara den sista veckan han har kunnat slå ordentliga golfslag efter operationen så hans form är kanske inte den bästa.

Men en kul grej är att han som en del i förra årets vinst fick 3 nätters övernattning på det flashiga hotellet som ligger i anslutning till golfbanan.

Så nu håller vi på att packa för att bo på hotell - några kilometer från vårt hem......


Smarrig hotellfrukost några dagar är ju inte fy skam......   Men jag tänker inte sitta där om dagarna utan åker hem och pysslar - medan M spelar golf i regnet.....


Men idag lyser solen, så idag ska jag ut på banan.  Njuter av varenda steg utan smärta!!

Av Birgitta - 24 februari 2016 10:23

Jag har sovit så fantastiskt bra i natt. Ett enda toabesök!!!   Och nästan varje natt är så bra nuförtiden. Och allt är ingefärans förtjänst.

Jag är nästan 100% övertygad om detta.

Jag har kämpat med min uretrit sedan våren -95 och den natt när jag INTE varit uppe minst 3 - 4 gånger är väldigt lätträknade. När jag är inne i elaka skov, så kan jag vakna en gång i timmen bara för att tvingas upp och under väldig smärta klämma ur mig 5 droppar. Tänk kissa småspik.....


Nu känner jag nästan inga trängningar och när jag går på toa FLÖDAR det ur mig. Utan någon som helst smärta.  I vanliga fall brukar mitt urinrör kännas hårt och spänt.  Vet inte hur jag ska förklara det, men ni som varit/är i min situation ni förstår nog vad jag menar.

Nu känns det 'mjukt', avslappnat på något vis. Som det gjorde innan jag blev sjuk.


Hoppas, hoppas att man inte kan bli överkänslig mot ingefära.    Kanske kan jag dra ner på dosen lite. Jag har ju nästan chockat kroppen nu. Vräkt i mig ingefära.


Men - det har ju gjort nytta!!!

Av Birgitta - 21 februari 2016 18:30

Det gick hyfsat. Med golftävlingen alltså.

Resultat för min del: en delad match, en förlorad match och en vunnen match.

Golf är egentligen en rätt fantastisk sport. Den enda där man kan spela mot antingen sådana som är bättre, dvs har lägre handicap eller sådana som är sämre (högre handicap) på hyfsat lika villkor. Plus att man kan spela med och mot folk i olika åldrar.

Exempel från dessa tre dagar:

Dag 1 spelade jag i två-manna lag tillsammans med en 83-åring (!!!). Och laget vi mötte bestod av två 40-åriga män från Belgien, varav den ene var scratchspelare, dvs i princip proffs. Golftränare var hans yrke.  Vi spelade oavgjort mot dom!!


Dag 2 spelade jag singelmatch mot en polack som hade högre handicap än vad jag har, och han vann över mig. Inte utan kamp, men jag sjabblade mer än han. Spelade dåligt helt enkelt.


Dag 3 spelade jag singelmatch mot en norska med betydligt lägre handicap än mig, yngre var hon också, men hon hade problem med sina puttar och jag vann över henne. Men det var tufft. Sista putten på sista hålet avgjorde. Kändes rätt skönt!


Och tre dagars promenad i 5 - 6 timmar i rask takt blev det. I strålande sol, ganska blåsigt, men utan några som helst problem med min uretrit.


Varför har ingen berättat om ingefärans magiska krafter för mig tidigare?  Eller snarare - varför har jag inte letat mer aktivt efter ämnen som är bra mot inflammationer??   Varfär känner inte min läkare till detta?

Tänk om det är så väl att 20 års lidande är över? 

Av Birgitta - 18 februari 2016 09:05

Kors i taket - här sitter jag idag igen...


Idag är det golftävling på Oitavos Dunes - den golfklubb som jag är medlem i härnere. Underbar bana!!

Det är faktiskt golftävling tre dagar i rad. Tillsammans med ett hotell i närheten anordnas det en internationell lagtävling, så det är 8 lag om 12 personer i varje, representerande 8 länder som under tre dagar ska spela olika former av matchspel.

Länderna är Polen, Litauen, Belgien, Holland, Norge, Finland, Schweiz och Portugal.

Jag ska spela för Portugal.

Egentligen har jag inte haft en tanke på att vara med i tävlingen, dels för att jag inte vågar lita på att min kropp är OK dessa tre dagar - uretriten brukar ju slå till lite närsomhelst - dels tycker jag inte att jag är tillräckligt bra golfare och slutligen blir jag så fruktansvärt nervös när det blir allvar som i denna tävling.

Men - dom behövde en dam till i laget och dom lovade att det INTE var så allvarligt. Det viktigaste med denna tävling är att locka folk att komma och spela golf i Portugal - och det hjälper jag gärna till med. Och eftersom jag tack vare ingefäran (tror jag i alla fall att det är) mår så pass bra så tänkte jag att OK - varför inte!!!

Det hela började med en trevlig middag för alla deltagare på hotellet i går kväll. Idag ska det spelas!!!


Det kommer att vara bra väder dessa tre dagar, soligt, men lite kyligt och en del vind. Jag har köpt nya golfbyxor, vindtäta med ett tunt fleecefoder - så att rumpan inte blir kall.


Wish me luck!!!

Av Birgitta - 17 februari 2016 09:42

Skäms nästan!   Det är 1½ år sedan jag skrev något här senast.

Luften gick helt enkelt ur mig!


Men nu börjar det klia lite i fingrarna igen. Det kanske inte blir ett inlägg varje dag, men det ska inte dröja 1½ år till nästa.

Hoppas jag   


Nåväl - ni som läste denna blogg tidigare kanske undrar hur min uretrit mår. Om ni fortfarande hittar hit - vill säga....


Jotack - min uretrit lever i högönsklig välmåga, även om jag gör mitt bästa för att ta död på den.

Under de här 1½ åren har skoven kommit och gått med ganska jämna intervall. Några gånger har jag varit RIKTIGT dålig. Fruktansvärda smärtor och kramper i urinröret, så jag ligger på golvet och vrider mig i plågor.

Korta perioder har jag mått BRA - men dom perioderna varar knappt mer än en vecka i taget. Ofta gör det bara ONT, svårt att gå, svårt att sova. Inga värktabletter hjälper. Livet blir ganska svårplanerat.


Äter fortfarande antiinflammatorisk medicin, men har bytt ut Arcoxia mot Celebra. Kör maxdosen.

Äter fortfarande Xatral OD 10 mg varje kväll. Vet inte om jag egentligen behöver dom men vågar inte sluta.

Går en gång i månaden och får en installation i urinblåsan med Uracyst. Enligt min läkare i Sverige finns det en nyare, bättre variant, men jag har köpt på mig en laddning av Uracyst, så jag använder upp dom innan jag prövar den andra varianten (som jag glömt vad den heter).

Det där med cortison (Dermovat) i urinröret är fortfarande aktuellt. Varje gång jag är hemma i Sverige så ser jag till att få en dos. Har inte hittat någon läkare som kan fixa det här i Cascais, MEN jag försöker fixa det själv......   Det blir nog inte lika bra som när min läkare eller hennes sköterska gör det med sina hegarstift, men jag tror att det är bättre än inget.

Jag hade hört talas om att en del kvinnor gör denna behandling på sig själva, men det fanns inte i min världsbild. 


Däremot ÅT jag cortison, en omgång Betapred, när jag var riktigt dålig.   Dom här omgångarna blev väldigt täta under förra våren. I början var det bara aktuellt någon gång då och då, men det eskalerade och förra våren var jag så dålig att jag nog tog en omgång i veckan.

Då sa min allmänläkare här i Cascais STOPP!!!   Om jag skulle fortsätta på det sättet ett halvår till skulle min kropp ta alltför mycket stryk: diabetes, benskörhet osv.....

I samma veva var det en läkare som tyckte jag skulle testa att behandla mig själv lokalt. Hon skrev ut Dermovat, gav mig några små sprutor (utan nål....) och förklarade hur jag skulle göra.   Och jag köpte mig en spegel....

Jag hör inte till dom feminister som har studerat mitt underliv i en spegel - men nu blev jag tvungen att åtminstone hitta urinhålet.  Hade lite ångest - det måste erkännas.  Men vadå - det är ju bara min kropp, hur svårt kan det va???

Och det gick!!

Nu har jag blivit ganska bra på det - och gör det nästan en gång i veckan.


Trots allt detta hade jag ändå jobbigt med uretriten. Inga fruktansvärda krampanfall på länge och inga smärtor på nivå 8, men ett mer eller mindre konstant obehag och småont.


Men - och nu kommer det bästa - för ca tre veckor sedan sa någon att INGEFÄRA är bra mot inflammationer och jag traskade iväg och införskaffade syltad ingefära, te med citron & ingefära, färsk ingefära.

Varje dag i dessa tre veckor har jag ätit syltad ingefära (3 - 4 bitar som jag skär i mindre bitar) i min frukostyoghurt, druckit 2 -3 stora muggar med ingefära-te, och druckit dricka gjord på riven ingefära och pressad citronsaft.


Och - peppar, peppar - det verkar fungera. Jag mår så mycket bättre!!  Går obehindrat, sover bättre på nätterna, har inte ont. Jag kan känna av mitt urinrör, men uretrit-skovet bryter inte ut.


Jag vet att man ska inte ropa hej...osv, och det gör jag inte. Det kan ju vara en tillfällighet bara, men jag hoppas, hoppas att denna ingefära gör nytta i min kropp.


Fortsättning följer......





Presentation

En blogg om URETRIT.

Fråga mig

251 besvarade frågor

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
<<< Februari 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS


Skapa flashcards