Alla inlägg under maj 2016

Av Birgitta - 31 maj 2016 08:25

Tisdag - det betyder målargaraget nu på förmiddagen.

Vanligtvis ser jag fram emot dessa timmar men idag känns det motigt.

Har ont igen.......

Det började natten mellan söndag & måndag, dvs tidigt i går morse. Har varit riktigt bra i nästan några veckor nu och blev så ledsen när jag vaknade av SMÄRTA klockan fyra på morgonen. Rejäl smärta.

Dom här veckorna när jag mått bra har jag vilat från mina egenbehandlingar med Dermovat, men klockan fem i går morse gick upp och fixade det.

Sedan såg dagen ut så här:


mellan 10 & 12 - körövning. Sista gången innan sommaruppehållet. Ont, ont, ont hela tiden. Under dessa två timmar var jag ute på toa tre gånger. Inte för att det TRÄNGDE utan för att SMÄRTAN var så stark så jag var helt enkelt tvungen. Jag tror att det här kan vara svårt att förstå om man inte upplevt det.


mellan 14 & 18 - MahJong. (jätteroligt!!!)  Ont, ont, ont - MEN ungefär klockan 17 kunde jag känna hur det släppte. Helt plötsligt så försvann smärtan. Var det min Dermovatbehandling som fixade det??   M körde mig till MahJongen för jag hade så ont så jag kunde överhuvudtaget inte gå. Hem - då småsprang jag..... Är det inte märkligt!?


mellan 19 & 23 - Soppmiddag hos vänner.  En tradition som vi startat nu i vår. Vi är fem par som turas om att fixa sopp-middag hemma hos varandra. Ca en gång/månad - alltid på en måndag. Igår var vi hemma hos ett par som bor nere i centrala Cascais och vi satt ute på deras stora altan hela kvällen. Och jag hade inte ont ett dugg!!


Natten har varit lugn - MEN - när jag börjar röra mig börjar det skära knivar i mig igen. Så nu sitter jag här och funderar på vad jag ska göra. Kan jag åka och måla?  Ska jag sätta igång en Betapred-kur innan det blir värre. Eller ska jag hoppas att knivarna jag kände nyss bara var inbillning - eller skrämskott?


Ska bli spännande/intressant se hur dagen utvecklar sig......

Av Birgitta - 28 maj 2016 00:21

Golftävlingen blev katastrof! Precis som jag trodde. Vilket ju är helt fel mental inställning från  början.


Vi spelade på en bana som heter Penha Longa och den är helt annorlunda än min ordinarie bana. Väldigt mycket - och då menar jag VÄLDIGT MYCKET - upp och ner. Hela tiden.

Jag har bara spelat den banan en gång tidigare, för ca 2½ år sedan, i spöregn. Gick fullständigt åt skogen då också och jag hade bestämt mig: ALDRIG MER DENNA BANA!!

Men det är en vacker bana, om än väldigt svår att spela, och klubbhuset är jättefint. Bl a har dom en bubbelpool inne i damernas omklädningsrum!!


Men - jag hade inte det minsta ont. Behövde bara gömma mig i en buske en gång på hela rundan. Så dagen har varit bra ur ett uretrit-perspektiv.

Och det är för mig det viktigaste.

Av Birgitta - 27 maj 2016 08:24

Idag är det dags för golftävling igen.

Förstår inte varför jag om igen utsätter mig för något som jag egentligen tycker är jobbigt - att tävla....

Spela golf älskar jag, men det här tävlandet....

Idag är det som tur är singeltävling, dvs jag spelar bara för mig själv. Ingen mer än jag blir lidande om jag spelar dåligt.


Förra helgen var jag med i en lagtävling. Vi var TRE lag, med 10 personer i varje lag. Ett lag var det bara svenskar i, ett lag bara portugiser och ett lag övriga nationaliteter. Alla från samma golfklubb.  Och så spelade man matchspel mot varandra. Jag hade en dålig dag (golfmässigt) och förlorade båda mina matcher och det kändes så trist eftersom det påverkade hela lagets resultat.

Om jag förlorar när jag spelar själv gör inget - men när andra är beroende av hur jag spelar - då känns det pyrt.

Framförallt när man inte spelar bra. Och jag kan inte ens skylla på uretriten för den skötte sig bra och höll sig undan.

Å andra sidan - någon måste ju förlora för att en annan ska kunna vinna. Så är det ju.


Så - nu ska jag bita ihop, glömma att det är täving, spela för att det är kul, försöka göra mitt bästa, tänka på: raka armar, titta på bollen, slå igenom ordentligt, osv osv. Så får det bli som det blir.

Tyvärr verkar vädret bli sämre igen, risk för regn i eftermiddag, men det är det heller inget att göra något  åt.

Kroppen mår halvbra - får se hur det hela utvecklar sig.


Jag har ju skrivit lite om mitt målande och mina tavlor. För några veckor startade jag en blogg till, denna gång  med fokus just på mitt måleri. Kika gärna in där också: www.bibekonst.bloggplatsen.se



Av Birgitta - 25 maj 2016 08:54

Hälsan tiger still - heter det ju.....

Har inte skrivit något här på länge och det beror nog delvis på att jag faktiskt mått ganska bra den senaste veckan.

Zonterapin som jag skrev att jag skulle få samma dag som mitt senaste inlägg blev dock en besvikelse.


Jag hade rejält ont, så ont så jag knappt ville röra mig, och sa åt henne när hon kom (en ung 'behaglig' kvinna - inget fel på henne) att hon måste ta i ordentligt. Men det gjorde hon inte....

Precis som min vanliga zonterapeut A jobbade hon en timme och gick igenom hela foten - men jag kände det knappt. Jag vill verkligen att det ska kännas ordentligt.

Henne kommer jag inte att anlita igen.

Däremot försöker jag att själv trycka på den punkt mitt under hålfoten som är kopplad till njurar och urinvägar, ex när jag sitter och tittar på TV.


Men - om det nu beror på den milda zonterapin eller något annat - uretriten har legat lågt sedan dess....  

Det kan också bero på ingefäran.   Emellanåt struntar jag i den färskrivna ingefäran - har bara druckit teet. Och haft ont, ont, ont....

Men nu har jag i över en vecka skärpt mig och gjort en halvliters flaska om dagen. Vatten, en färskpressad citron och en ganska stor bit färskriven ingefära.

Har med mig denna flaska överallt: golfbanan, målargaraget, MahJongspelet, SWEAs styrelsemöte. Och jag upplever samma sak som när jag började med ingefäran för några månader sedan: svaga aningar av uretriten - men det bryter inte ut. Inga vassa taggar i urinröret. Inga kramper. Bara ett eller två toabesök/natt. Så skönt.

Så nu kommer jag att släpa med mig citronpress och rivjärn överallt. Citroner och ingefära också - om jag inte tror att det går att få tag på.

Nästa vecka t ex - då ska vi till Azorerna några dagar. Medicinväskan får sällskap av ingefärapåsen....


En av dom som jag spelar MahJong med har en trädgård med citronträd och hon brukar ha med sig en kasse full med citroner. Och eftersom jag gör av med minst en om dagen plockade jag på mig några nu i måndags.

Hennes träd är helt obesprutat och det är fascinerande vilka former en citron kan få.  

En av dom på bilden är INTE från hennes träd:

 

Av Birgitta - 13 maj 2016 09:28

Fredag den 13......   Otursdag???

Vet inte hur det är med den saken - men nu har jag ont igen. Rejält ont!!!!   Inte så farligt i själva urinröret, även om det känns där också - utan högre upp. I magen. Tror det är mina gamla fantomsmärtor som spökar.   Som inga värktabletter biter på.  Eller urinblåsan??  Vet inte - men det är inget kul alls. Sitter här och funderar på hur jag överhuvudtaget ska orka klä på mig idag. Så illa är det.


Men det måste gå. Det är bara att bita ihop.  Har dels en tid för Uracyst-behandling i eftermiddag - efter den förra missen med strul i tidsbokningen - dels har jag faktiskt en tid för zonterapi också.

Min svenska kompis som gjorde mig så bra förra veckan innan hon flög till Sverige gav mig namn & telefonnummer till en kvinna som hon rekommenderade. Och nu ska jag träffa henne första gången i eftermiddag.

Ska bli intressant se & uppleva hur hon jobbar. Kanske kan hon knåda bort dom smärtor jag har just nu.  Det vore skönt.

Vill inte ha denna brännande smärta i kroppen. En smärta som man inte kommer undan.

Jag blir så grinig.....   Och osocial.....

Av Birgitta - 8 maj 2016 09:29

Jag mår fortfarande bra!!!

RIKTIGT BRA!!

Zonterapin - och kanske Dermovaten - i tisdags blev tydligen en dunderkur, för sedan tisdagskväll har jag inte känt av uretriten det minsta.

WOW!!

Hon som gav mig zonterapin (reflexology på engelska) har åkt härifrån men hon gav mig namn och telefonnummer på en annan som hon rekommenderar.

Det jag funderar på nu är om jag ska ta kontakt med henne och boka behandlingar med jämna mellanrum - veckovis kanske, eller varannan vecka - eller om jag ska vänta tills jag blir dålig igen innan jag ringer upp henne.

Det är samma funderingar som jag har med mina egna Dermovat-behandlingar. Om jag mår bra - ska jag ändå peta in lite varje vecka - eller ska jag vänta tills jag blir dålig?

Kan man använda kortison i förebyggande syfte - eller hjälper det först när inflammationen brutit ut?


Ska fundera på det...


I dag blir det en golfrunda igen.

Äntligen lyser solen efter tre dagars intensivt regnande här nere. Har avundsjukt sett och hört vilket underbart sommarväder ni har i Sverige, samtidigt som regnet vräkt ner hos oss.

Men som sagt - tittar just nu ut på en alldeles klarblå himmel!!!  Härligt!

Av Birgitta - 4 maj 2016 10:26

Gårdagen blev verkligen av berg - och dalbanedag.


Smärtorna som red min kropp på morgonen klingade av så pass att jag kunde klä på mig och faktiskt åka till R´s målargarage. Hann vara där i två timmar innan dagens session var över.

Vädret var helt underbart så när jag kom hem satte jag mig faktiskt i solen vid poolen på vårt condominuim och njöt av värmen. Eller satt -- jag låg och läste bok. I drygt en timme.

Sen kom skiten farande igen - och det blev t o m värre än på morgonen.


Men till min stora lycka hade jag bokat en zon-terapi timme just igår. Första gången på över ett år.

Den kvinna som brukade ge mig zonterapi en gång/vecka flyttade härifrån för ett år sedan - men just nu är hon på besök någon vecka.

Klockan 16 kom hon och knådade mina fötter ordentligt. Hon såg ju hur dålig jag var - kunde knappt gå - och jag sa åt henne att ta i ordentligt på just dom punkter som har med urinvägarna att göra.

Och det gjorde hon...... Så ordentligt så att hela kroppen hoppade av smärta när hon gick på vissa områden. Har aldrig upplevt det så tydligt förut.

Och - det gjorde nytta!!!!

Resten av kvällen var jag i princip smärtfri!!  Underbart!!!


För säkerhets skull petade jag in lite Dermovat i urinröret innan jag gick och la mig - och nu sitter jag här, fortfarande smärtfri!!!   Och dricker en kopp ingefärate......


Härligt!


I målargaraget gjorde jag klart en tavla som jag jobbat med någon månad. Kallar den 'trianglar'......

  

 

Av Birgitta - 3 maj 2016 10:02

Så var det dags igen......

Har haft småont i några dagar. Men inte värre än att jag kunnat röra mig 'nästan' obehindrat.

Har t o m kunnat spela golf.  Utan att åka bil. 

Och i morse när jag vaknade insåg jag att jag denna natt bara varit på toa EN ENDA GÅNG..... Och kände absolut ingenting så länge jag låg kvar i sängen.

Men - så fort jag satte fötterna i golvet och skulle börja röra mig skar det till. Denna alltför väbekanta skärande smärta som går som ett rakblad genom urinröret.

Stapplade ut i köket för att fixa kaffebryggaren.

Stapplade tillbaka till sovrummet och satte mig framför datorn - och här sitter jag fortfarande. I morgonrock.....

Har kollat mailen.

Har tittat på senaste avsnittet av 'Ockupation' på SVT Play. 

Har blivit serverad kaffe och ingefärate av M.

Har meddelat R att jag troligen inte kan komma och måla idag (tisdagförmiddag är målardag).

Och är ledsen.......


Presentation

En blogg om URETRIT.

Fråga mig

251 besvarade frågor

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Maj 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS


Skapa flashcards