Alla inlägg under december 2012

Av Birgitta - 28 december 2012 06:07

Fullmånen lyser rätt in på mig genom fönstret. Undrar om det var den som fick mig att vakna i ottan idag?

Jag har precis kommit ut ur ett elakt uretritskov, ingen smärta nu i natt, så det är inte därför jag vaknat.


Mina skov kommer numera nästan som en klocka med ca två veckors mellanrum - och sitter i ungefär två dagar. Två dagar som nästan alltid följer samma mönster: det börjar med en smärta i urinblåsan, övergår till irritation i urinröret, smärta i urinröret (med enstaka krampanfall) och slutfasen brukar vara trängningar.

Och jag har lärt mig att så snart den alltför bekanta urinblåsesmärtan kommer krypande då är det dags att börja med en omgång Betapred - som för det mesta innebär fyra laddningar, störst i början, sedan mindre och mindre.

Och det fantastiska är att det fungerar. Efter en sådan Betapred--kur försvinner skovet helt. I alla fall i ett par veckor. Och det är underbart att få dessa helt symptomfria veckor.

Har inte vant mig riktigt än. Svävar fortfarande på små moln av glädje över att känna mig så lätt och fri i kroppen.


Det finns ett inlägg på forumet om nya rön - att uretrit (som man numera vill kalla kroniskt bäckenbottensyndrom)  inte alls behöver vara en inflammation utan att det kan ha helt andra grundorsaker. Man har kommit på att det kan vara en nervskada - och att ett sätt att skilja dessa åt är att testa med Betapred-doser. Om man inte svarar på det då är det med stor sannolikhet INTE en inflammation.

Jag har inte hunnit diskutera detta med min läkare ännu - men jag är ganska säker på att i mitt fall handlar det om en inflammation. Jag blir ju defintivt bra av Betapred.

Sedan kan man ju diskutera nyttan med att äta Betapreddoser varannan vecka - men valet är ganska enkelt tycker jag: om det är vad som krävs för att jag ska få mina bra perioder så finns inget annat val!


Nu är julhelgen över men jag har fyra roliga dagar framför mig: ikväll är vi bjudna hem till goda vänner, i morgon har mina båda döttrar fixat en överraskning år mig på kvällen (deras julklapp till mig), på söndag ska jag med barnbarnen och titta på Pippi på Intiman och slutligen på Nyårsafton ska vi ha liten fest här hemma.








Av Birgitta - 7 december 2012 07:09

Nu är det riktigt längesedan jag satt här och 'skrev av mig'.

Det brukar ju vara min morgonrutin att sätta mig vid PC´n med en kopp nybryggt kaffe, men mina morgonrutiner har varit rubbade de senaste veckorna.

Dels har jag varit ute på en liten resa - utan en riktig PC med mig, och dels har jag varit hundvakt åt dotterns lilla mops och ni som har hund vet att då är det första man gör på morgonen att slänga på sig en massa kläder och gå ut..... Sitta i morgonrock med kaffemuggen framför PC´n är inte att tänka på. Men nu är mopsen överlämnad till andra - fram till söndag kväll, då kommer hon  tillbaka - så  här sitter jag igen.

Missförstå mig rätt - Polly, som mopsen heter - är en väldigt trevlig och mysig liten vovve. Enormt kelsjuk, ska ligga i knät jämt, och gillar att pulsa omkring i dom drivor av snö som vi fått de senaste dagarna.  Under den allra värsta snöstormsdagen - i förrgår - var vi ute och gick fem gånger. Det blåste och snöade så jag var tvungen att gå baklänges långa sträckor, men lilla Polly var helt obekymrad om vinden och snöandet. Det var först på den allra sista rundan - vid 22:30-tiden - som jag kunde njuta av promenaden. Då hade det slutat att snöa, det var helt vindstilla, bara ett par minusgrader,  inga bilar ute (igensnöade vägar), en massa adventsljus i alla fönster och alldeles tyst. Underbart!! För att vara vinter vill säga....


Lite ensamt känns det för M är också borta för tillfället. Han är tillbaka på Ryggkirurgiska Kliniken utanför Strängnäs och den här gången har dom skruvat ihop hans tre nedersta kotor. Inget jag är direkt avundsjuk på.


Själv befinner jag mig sedan drygt en vecka i något som kan liknas vid en sinuskurva. Berg-och dalbana brukar jag kalla det ibland.

Vad jag menar är att uretriten åker jojo. Det är inget ordentligt skov med skarpa smärtor, utan mer en känsla, en irritation, som kommer och går. Det kan variera från ena timmen till den andra. Ibland känner jag absolut inget, en stund senare känner jag denna obehagskänsla i underlivet, jag kan känna min urinblåsa (utan att vara toanödig (!!), och en timme senare kan det vara borta igen. Det går att leva med, jag kan röra mig obehindrat, men det är lite irriterande.... Frustrerande faktiskt. Samtidigt är jag ju glad att det inte är värre.

Jag har ingen aning om vad som orsakar dessa variationer och jag har inte tagit någon Betapred. Sparar det till dom riktigt dåliga dagarna. 


Så på det hela taget är livet rätt OK just nu.

Presentation

En blogg om URETRIT.

Fråga mig

251 besvarade frågor

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS


Skapa flashcards