Alla inlägg under juli 2011

Av Birgitta - 31 juli 2011 08:00

Under många år åt jag nästan dagligen Tradolan - mot smärtan - tills jag för över ett år sedan insåg att dom inte hjälpte. Längre. Dom gjorde nog nytta i början, i alla fall inbillade jag mig det, mot smärtan. Mot kramperna har dom aldrig hjälpt.


Så nu har jag existerat utan värktabletter ganska länge. Försöker dämpa smärtan på olika sätt, när den slår till. Vilket som tur är inte är fullt lika ofta som det var förut. Jag dricker vatten, kaffe, sitter på värmedyna - eller ligger om det är på natten jag har ont..... Ibland hjälper det - ibland inte.


Men nu har jag upptäckt att Citodon faktiskt lindrar. Det lilla skov jag befinner mig i nu vill inte riktigt ge med sig. Jag vaknade med smärta i går, men det la sig under dagen bara för att komma krypande framåt kvällen igen.  Jag såg framför mig ännu en av dessa nätter när jag sitter uppe i timmar och löser korsord eller tittar på Play-TV bara fär att det inte går att sova p g a smärtan i kroppen.

Men - igår kväll petade jag ännu en gång i mig EN av M´s Citodon - och natten har varit lugn. Kors i taket!!

Visserligen vaknar jag med smärtan igen - men det får bli en Citodon till. Jag har på något vis kommit till det stadium att jag vägrar acceptera att jag ska gå omkring med smärta. Smärta ska - så långt möjligt är - dämpas!!!


Tänk att man ska behöva bli så gammal för att bli så klok!!



Av Birgitta - 29 juli 2011 18:20

Jag tog en av M´s Citodon-piller när jag kröp i säng i går kväll och jag tror det gjorde nytta. Natten blev hyfsat lugn - ingen smärta att tala om och bara några toabesök.

Idag har smärtan legat och lurpassat hela dagen. Det gör ont i urinröret när jag går på toa - och jag tvingas dit lite oftare än jag skulle önska. Så helt bra är det inte, men blir det inte värre än så här så är det OK.

Idag har det städats. Barn plus familjer kommer hit i morgon för att fira M´s födelsedag lite i efterskott. Och på söndag får vi några dagars besök av våra goda vänner som bor i Houston - och som vi våldgästar minst en gång/år. Ska bli jättekul.

Dessutom har vi besökt M´s mamma på ålderdomshemmet. M är där ganska ofta och jag följer med nästan varje gång - men inte alltid.....

Blir ibland så deprimerad. Det är inget större fel på henne mer än att hon är gammal och skröplig, 94 år. Men varenda gång hon behöver gå på toaletten måste personalen komma och hjälpa henne - och jag brukar fundera på hur det skulle vara för mig. Det är ju inte alltid personalen kan komma direkt när hon ber om det. Tänk om jag blir så gammal och fortfarande lider av min uretrit. Och behöver gå på toa en gång i halvtimmen....... Personalen kommer att bli galen på mig.  Och jag på dom. Fasa!!

Men - jag ska kanske inte ta ut det eländet i förskott!!!  


Det är just nu en helt fantastisk sommarkväll, varm och skön. Dagens middag blir lite sen, men kan avnjutas på balkongen!

Av Birgitta - 28 juli 2011 21:38

En vecka av smärtfrihet - är inte det i snålaste laget??

När jag vaknade vid 6:30-tiden i morse satt den alltför välbekanta smärtan precis där den brukar sitta.

Stööööön!!!

Det känns så attans orättvist - jag vill få mer än en ynka vecka.

Smärtan sjönk undan efter några timmar (vatten & kaffe!!) men lite halvjobbigt med trängningar var det.

M fyller år idag och det firade vi genom att åka till Bro Hofs Slott och spela en runda golf på deras Castle Course - och sedan äta en bit mat efteråt. Både www.yr.no och www.klart.se hotade med regn hela dagen när vi körde dit, och det såg svart och hotfullt ut. Men molnen försvann och vi fick en fullständigt fantastisk dag ute vid Mälaren.  Golfen gick det si och så med (men jag vann över M!!) och jag blev tvungen springa ut i skogen när det trängde på för mycket.  Men som helhet var det en toppenskön dag.

Jag är så avundsjuk på M ibland för att han fyller år mitt i sommaren, och för det mesta är det bra väder på hans födelsedag. Jag fyller i november - och då är de nästan alltid regn & rusk......


Nu på kvällen har smärtan kommit krypande igen och jag fasar lite för natten. Har alldeles för lång erfarenhet av att inte kunna sova för att det gör ont i kroppen.

Ska försöka slappna av, kanske krypa i säng redan nu.......

Av Birgitta - 26 juli 2011 23:37

Idag har jag varit med mitt tre-åriga barnbarn hela dagen - och tillbringat större delen av den på Tom Tits Experiment i Södertälje.  Jag har inte varit där sedan mina egna barn var små och mycket var sig likt - men det var väldigt mycket större, och fanns hur mycket roligt som helst att pyssla med. Även för en tre-åring.  Inte billigt - om man är några stycken - men man får värde för pengarna.


När vi gick därifrån efter fem timmar tog det bara tre sekunder i bilstolen - sedan sov hon som en stock....


Det häftigaste - och värsta - var heliumballongen. 100 meter rakt upp i luften. Jag hade kunnat avstå, men tre-åringen skulle upp. Pippi Långstrump åker ju luftballong......

 

Av Birgitta - 25 juli 2011 21:50

Idag har jag absolut inget att förtälja om min uretrit - den sover så gott, så gott.


Däremot har jag en efterlysning: är det någon därute som känner till en bra urolog i Ume-trakten - som inte kräver remiss??  Det finns ett akut behov!!


Dessutom är beslutet fattat: det blir vita takbjälkar i sovrummet. Målning är påbörjad!!


Av Birgitta - 24 juli 2011 07:55

Nu har jag haft den stora lyckan att bara behöva gå upp EN gång på natten - två nätter i rad. Det är nästan 'kors i taket''! Och knappt jag kan ta in det.

För fem nätter sedan var jag uppe ÅTTA gånger - två nätter i rad.

Befinner jag mig verkligen i samma kropp??


Jag har slutat grubbla över vad denna berg- och dalbana beror på. Jag tar bara tacksamt emot de bra dagar och nätter jag får, försöker undvika sådant som jag VET orsakar ett uretrit-utbrott och accepterar - om än frågande och motvilligt - att ibland (som nu senast) så sätter eländet igång utan att jag förstår varför.


Mina dåliga perioder begränsas numera för det mesta till max 3-4 dagar - och mina bra perioder kan vara upp till 14 dagar. Kanske får jag leva med detta??

Fast - nog skulle jag önska att jag kunder få vara symptomfri mer än bara 14 dagar i följd.....


När vädret är så illa så det inte ens är kul att spela golf - kan hända    - så ägnar jag mig åt att måla om inne i huset. Väldigt mycket - nästan allt - har varit trärent och nu är jag trött på det, efter 20 år!!  Innertaken i alla rum är trärena brädor och trärena bjälkar. Helt obehandlat, helt enkelt.

Förra sommaren tog jag itu med köket, laserade brädorna vita och bjälkarna svarta. Blev riktigt snyggt.

I år har jag börjat med sovrummet. Har fixat brädorna, så nu är dom också vitlaserade. Men - jag vet inte hur jag ska göra med bjälkarna. Ska dom vara svarta i sovrummet också? Jag har fått för mig att det blir för dystert med svarta bjälkar i sovrummet - funderar på att göra dom vita. Men kan inte bestämma mig. Någon som har ett gott råd??

Här kommer tre små bilder: den första är som det såg ut från början, den andra är som köket blev och den tredje är hur det ser ut i sovrummet just nu....

     

Av Birgitta - 23 juli 2011 08:54

Hur i hela friden kan man bli så knäpp så man sätter på sig en polisuniform, tar sig till ett läger för ungdomar - och börjar skjuta dom?????


Vad är det som gör att vissa blir extremister, och ska ha ihjäl alla som inte tycker som dom??


Idag känns det alldeles för futtigt att skriva om min uretrit......


Lägger bara ut en bild över Siljan, tagen från Vidablick strax efter ovädret igår:

 




Av Birgitta - 22 juli 2011 08:42

Torsdagen blev en riktigt bra dag - ur många perspektiv.

Vädret var strålande.

Jag spelade för en gångs skull en 'bra' golfrunda. Gick på mitt handicap (19,1). Mina utslag fungerade bra, fairwayslagen också, missade nästan inga chippar (dvs korta närspelsslag) och satte några långa puttar. Till skillnad mot förra rundan när inget - absolut inget - fungerade. Bl a var jag inne i skogen och harvade runt bland träden ett antal gånger. Frustrerande.

Och dessutom fungerade kroppen perfekt. Och denna natt har varit lugn och fin. Nu är jag på banan igen.  (så länge det nu varar......)


Har sett på morgonTV att dom stackarna på Gotland och östkusten haft extrema åskväder. Det verkar bara vara en tidsfråga innan det kommer hit, så idag får det bli en dag av innearbete. Städa kanske??  Första tvättmaskinen är redan igång. Lika bra fixa allt sådant så jag är fri att vara ute när solen visar sig igen.


Mitt negativa jag insåg helt plötsligt igår att mer än halva sommaren nu gått. Ojojoj.

Mitt positiva jag svarade snabbt: men nästan halva sommaren är kvar......


Ska försöka hålla kvar dom positiva tankarna - även om det kommer att spöregna idag - och imorgon!!


Presentation

En blogg om URETRIT.

Fråga mig

251 besvarade frågor

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8
9
10
11
12 13 14 15
16
17
18 19 20 21 22 23 24
25 26
27
28 29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS


Skapa flashcards