Alla inlägg under april 2020

Av Birgitta - 5 april 2020 16:23

Det är knappt två år sedan jag skrev mitt förra inlägg: FRISK!!!!


Och - jag är fortfarande FRISK!!!


Efter att jag börjat med min dagliga dos av Betapred fortsatte jag - av bara farten - att ta maxdosen av Celebra varje dag ända tills jag råkade nämna det för min allmänläkare.

Hans kommentar var: "det finns inget starkare antiinflammatoriskt än den cortison du tar!!  Sluta genast med Celebran - den har också biverkningar som det kan vara bra att hålla sig undan."

Så - jag slutade tvärt! På dagen för ca ett år sedan.

Samtidigt trappade jag ner och slutade med Xatral OD.

M a o - i dagsläget tar jag ingen annan medicin eller behandling för min 'kroniska' uretrit än just Betapred.


Har dessutom successivt sakta minskat dosen. Sedan december förra året är jag nere på 1 Betapred/dag, dvs 0,5 mg.

Min läkare säger att den nivån är OK ur biverkningsperspektiv.

Varje halvår tar jag blodprov för att kolla att alla värden fortfarande är bra. Jag får extra piller för att förebygga benskörhet (som kan vara en biverkning av cortisonet).


Jag mår fortfarande helt fantastiskt bra!! Min ambition är att sakta, sakta dra ner på Betapred-dosen. Kanske om något år kan jag vara utan helt och hållet. Återstår att se.


Jag anser fortfarande att det största problemet vad gäller uretrit är den bristande kunskapen och förståelsen inom sjukvården.

Kunskapen om att sjukdomen FINNS!

Förståelsen för vilken oerhörd smärta den kan innebära och dess påverkan på hela livet.

Och dessutom avsaknaden av utarbetade, publicerade, effektiva behandlingsmetoder att sätta in i tidiga skeenden - så man inte behöver bli så dålig som jag var.


Jag vet att det finns läkare som skulle vilja genomföra vetenskapliga studier - vilket är nödvändigt för etablerade behandlingsmetoder - men ingen är villig att avsätta medel för detta, och det är tragiskt.


Tänk så mycket antibiotika som skrivs ut - alldeles i onödan. Och tänk det lidande som många lever med - också i onödan.






Presentation

En blogg om URETRIT.

Fråga mig

251 besvarade frågor

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS


Skapa flashcards