Alla inlägg den 1 oktober 2010

Av Birgitta - 1 oktober 2010 08:43

Jag hade ett intressant möte i Bjursås i går.

Lärde mig en hel del.

Bl a följande - om jag nu har uppfattat det hela rätt: Urinvägarna består av tre delar: urinblåsan, urinblåsans botten samt urinröret. Dessa tre delar är alla olika till sin konstitution, skapas på olika sätt i fosterstadiet, består av olika former av slemhinnor.

De formella begreppen för dessa är BPS (Bladder Pain Syndrom) och då avses själva urinblåsan, samt UPS (Urethral Pain Syndrom) och då avses urinblåsans botten samt urinröret.

UPS är i princip uretrit, dvs uretrit sitter i blåsbotten och/eller urinröret.


Det finns gott om forskning kring BPS - det finns nästan ingen forskning kring UPS.

En svensk läkare i Skåne har gjort en del studier.

Man har hittat en japansk studie om uretrit som är från 70-talet (tror jag det var). Dessutom finns det en gammal svensk från 1850-talet - som lär finnas i två ex någonstans på något medicinskt bibliotek.

Det är allt.

På en stor internationell Urogyn-kongress i Toronto nyligen fanns det två små 'notiser' om uretrit - båda från Sverige. I övrigt ingenting!


Man blir lite uppgiven....

Vi pratade också om olika typer av cortison. Det vanligaste är att man använder en sk typ I variant, som heter Terakortil. Den läkare i Bjursås som jag träffade använder betydligt starkare, en typ IV variant som heter Dermovat - alternativt en typ III som heter Betnovat. Resultatet av hennes behandligar är att patienterna ofta blir bra och möjligen får återfall långt efteråt.

Jag testade Dermovat på mig själv i våras - men tror det var för starkt för mig. Å andra sidan är jag trött på att inte få mer än en vecka utan uretrit-symptom, så jag ska nog prata med min egen läkare om att pröva i alla fall typ III-varianten.

Uretrit är ju en inflammation och inflammationer kommer i skov - men det borde gå att vara fri under en längre period.

Nu är det ny månad igen - och dags att sammanfatta september månads uretrit-statistik. Jag hade en ganska bra period den första halvan av månaden - sedan hände något och sedan sitter eländet fastskruvat i min kropp. Trist....

  


Presentation

En blogg om URETRIT.

Fråga mig

251 besvarade frågor

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13
14
15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards