Alla inlägg den 28 oktober 2011

Av Birgitta - 28 oktober 2011 08:15

Den här attans eländiga, dumma uretriten beter sig lite hur den vill.

Sover lugnt emellanåt för att sedan poppa upp helt utan förvarning.

Jag råkade ut för det igår.

Morgonen och förmiddagen var helt OK, t o m väldigt bra.

Jag åt lunch med en gammal kollega inne i stan innan det var dags för mitt sedan länge inplanerade läkarbesök.

Hon brukar vilja att jag har tömt min blåsa innan hon ger mig en behandling så när jag satt i väntrummet passade jag på att göra ett besök på hennes toa. Och då small det till. Med kraft.

Så jag gick med lätta steg in på toan och kröp dubbelvikt ut därifrån.

Och det var inte inbillning den här gången heller för min läkare konstaterade att jag blödde ur urinröret.

Varför??? blir det på detta sätt???


En himla tur var det att jag just igår hade tagit min lilla Yaris in till stan, annars hade jag inte kommit hem.


Senare på eftermiddagen gick det eländiga över och kvällen och natten blev bra. Har bara varit uppe två gånger i natt...


Det blev lite dåligt med att ställa alla frågor jag tänkt i och med att kroppen tog över  koncentrationen från knoppen, men några hann jag med.

Min första fråga gällde det här med fantomsmärtor - om dom kan komma tillbaka. Och det är tydligen inte alls omöjligt. Hmmm. Finns alltså en risk för att den konstiga molsmärta som allt oftare kommer och sätter sig i underlivet är rester av mitt dåliga myom - som inte finns där längre. Skit, skit, skit!!!  Räcker det inte att jag emellanåt (varannan vecka ungefär) får ont i urinröret?? Ska jag behöva dras med det här också?   Som tur är i detta elände så verkar än så länge två vanliga brus-Alvedon ha effekt på den smärtan, men det är väl inte bra att börja dricka sådant varenda dag? I alla fall inte i ett längre perspektiv?

Om dom här smärtorna börjar eskalera så är det Smärtkliniken nästa!! (ännu mera skit...)

Däremot är det i princip omöjligt att få ett nytt myom när man inte har någon livmoder kvar, så det behöver jag inte vara orolig för.


Vad gäller Detropan så avrådde min läkare från att testa det. Enligt henne är Detropan ett av de äldre medlen mot överaktiv blåsa som visserligen fungerar på samma sätt som Detrusitol osv - men med väldigt mycket kraftigare biverkningar.

Toviaz är vidareutvecklingen av Detrusitol - och kanske ska jag ge mig på att testa det i stället. Vi fattade inget konkret beslut om det igår.

Slutligen - Atarax. Hann inte prata färdigt om det..... Jag tog upp frågan om min uretrit kan ha ett allergiskt ursprung, men hon tror inte det. Hon tror snarare att det hela handlar om att mitt autoimmuna system blivit dåligt- vad det nu betyder och innebär...... Och mot det hjälper bara cortison.....

En fråga så här på morgonen: hur kan man veta exakt? Går det att testa på något sätt?

Någon gång när hon har lite bättre med tid ska jag be henne utveckla det här så att jag bättre förstår vad som händer i min kropp.


Just nu är jag glad att uretriten lagt sig till ro. Molsmärtan sitter där och stör lite, men inte så illa att det krävs brus-Alvedon (inte än i alla fall).


I går eftermiddag - mitt i smärtan - var jag tvungen göra något kul för att få bort tankarna från mitt urinrör - och bestämde mig för att göra en sats hallongrottor. Det var helt slut i burken. Min syster A-M - Sveriges bästa barnmorska (på Östra Sjukhuset i Gbg) - har ALLTID kakor hemma (hembakade såklart) och alla vardagsmiddagar hos henne avslutas med en frukt och en kopp kaffe med kaka. Väldigt trevlig tradition.

Nåväl - när degen väl var klar igår upptäckte jag att hallonsylten var helt slut - så det blev hjortronsylt istället. Och när det var dags lägga kakorna på plåt så upptäckte jag att alla plåtar var upptagna med att härbärgera trattkantareller på tork. Så det blev till att plocka fram ett antal brickor och skyffla trattkantareller för att få i alla fall en plåt ledig.

Men - det gick också bra och kakorna blev helt OK, lite tristare i färg men lika goda.




Presentation

En blogg om URETRIT.

Fråga mig

251 besvarade frågor

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5
6
7 8 9
10
11
12
13
14
15 16
17 18
19
20 21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS


Skapa flashcards