Alla inlägg den 8 oktober 2011

Av Birgitta - 8 oktober 2011 06:37

Jag har egentligen bara en enda fråga:

Vad är det som triggar igång ett kraftigt skov?

Jag vet ju att i mitt fall ska jag undvika vissa maträtter - men det kan inte vara det enda svaret. Vad finns det för dolda mekanismer i min kropp som rätt som det är - spontant, som det verkar i alla fall - sätter igång den elaka inflammationen?


Och varför går det inte att - i mitt fall - bli av med den för gott? Varför stannar den kvar i kroppen i någon vrå och väntar på nästa tillfälle att däcka mig?  Trots att jag hela tiden äter en massa piller som ska mota bort den.


Varför biter en del behandlingar på några som drabbats av samma åkomma - men inte på andra? Varför har en del turen att bli helt bra - medan andra får dras med detta elände livet ut?


Det här blev visst många frågor - inte bara en..... 


En sista fråga: varför tror fortfarande många läkare - mest manliga (!!!) - att den smärta som ett inflammerat urinrör skapar bara sitter mellan öronen? Dvs är inbillad.


Min gårdag blev den värsta på många, många år. Det som började jobbigt blev bara värre.  Jag tog en Betapred dos på morgonen, men den bet inte. Och en Citodon framåt lunch. Hjälpte inte heller.

Till slut hade jag så ont så jag kunde varken gå, sitta eller ligga utan att det skar vassa knivar genom kroppen - och jag satt här och grät floder så mascaran rann nerför kinden. Grät av smärta och av uppgivenhet. Och det är det väldigt längesedan jag gjorde.....

När jag inte orkade längre utan bara ville dö ringde jag min läkare för att fråga vad jag skulle göra för att bli av med dessa helvetiska smärtor. Till min stora lycka (och tur, för det var en tillfällighet) befann hon sig på sin mottagning och sa: 'Kan du ta dig hit?? Kom!!'

På något sätt tog jag mig ner till bilen och körde in till stan - fortfarande med mascaran rinnande nerför kinderna - och hon tog hand om mig. Två brustabletter Alvedon, något annat piller, sondering med Dermovat och dubbla bedövningar - samtidigt som jag fortsatte hulka. 

Hon såg hur rött och inflammerat urinröret var och hur det krampade och det var hon som då sa att 'det här borde våra manliga urologer se, så skulle dom förstå att den här smärtan inte sitter mellan öronen'. 


Vi pratade om Citodonet som jag 'snor' av M emellanåt, fast hon tycker jag ska ta Lyrica istället. Har hämtat ut en laddning och ska testa nästa gång det behövs. Jag nämnde Atarax och Elmiron men vi hann inte prata färdigt om det - ska ta upp det igen med henne. Att ta bort 'hela skiten' tyckte hon inte var någon bra idé, även om hon förstod att just där och då låg det högt på min önskelista....


Kramperna gick över efter behandlingen, den värsta smärtan dämpade sig så småningom, jag tog en halv dos Betapred innan jag kröp i säng (sent, vid ett-tiden  - blev liksom aldrig trött....), drack ett glas med två Alvedonbrus igen,  jag har sovit på min värmedyna hela natten, varit uppe på toa vid två tillfällen och vaknar redan klockan sex och är pigg.  Och har inga kramper och bara en anings molsmärta i underlivet.


Puh! Vilken dag i mitt uretrit-liv!!!   Måtte det dröja länge, länge innan det blir så illa igen.



Presentation

En blogg om URETRIT.

Fråga mig

251 besvarade frågor

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5
6
7 8 9
10
11
12
13
14
15 16
17 18
19
20 21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS


Skapa flashcards