Alla inlägg den 24 oktober 2011

Av Birgitta - 24 oktober 2011 14:27

Jag har ägnat några timmar idag åt att göra en liten (väldigt liten) research kring några läkemedel, nämligen dom som används/rekommenderas/ för överaktiv blåsa.

Så med den reservationen att jag är lekman inom området kommer här några tankar:


Som jag förstått så är överaktiv blåsa något man kan drabbas av utan att för den skull ha uretrit, dvs ett inflammerat urinrör. Däremot om man har uretrit hör ofta (men inte alltid) överaktiv blåsa , dvs täta trängningar, till ett av de problem man drabbas av, förutom smärta och kramper.


Det finns ett antal läkemedel som kan användas mot överaktiv blåsa. De jag hittat på FASS är följande: Detrusitol (och Detrusitol SR), Toviaz, Vesicare, Ditropan och Emselex. Det är olika aktiva substanser i dom, men om man läser i respektive beskrivning så har dom i princip samma biverkningar och samma varningar.

På sajten www.overaktivblasa.se finns en videosnutt där en läkare (Ralf Peeker) ger en förklaring till dessa biverkningar. Han säger bl a att denna typ av läkemedel är s k muskarin-hämmande, dvs de riktar sig mot muskarin-receptorer. Och denna typ av receptorer finns inte bara i urinblåsan utan t ex i munnen, ögonen, hjärtat, tarmarna, hjärnan, och när man äter pillrerna så påverkas samtliga muskarin-receptorer. Det är därför vi blir torra i munnen, i ögonen osv.

Själv har jag bara testat Detrusitol SR - men ska jag vara ärlig fungerar det inte något bra på mig. Jag har slutat med medlet sedan några veckor och min blåsa är lugnare nu än när jag åt dom. Fast det kanske beror på att uretriten också är lugnare för tillfället.

Samtidigt vet jag att andra är hjälpta av det, eller av något av de andra medlen.


Kanske är det så att man även när det gäller dessa muskarin-hämmande läkemedel måste testa sig fram. Jag antar att dom aktiva substanserna är ganska snarlika, men något måste väl ändå skilja dom åt?? Och denna skillnad kanske är avgörande för hur medlet fungerar på oss var och en.

Eller - så kanske det inte finns någon skillnad. Det kanske är exakt samma fast det heter olika eftersom det är olika leverantörer. (Fast både Detrusitol och Toviaz produceras av Pfizer....).


Tänk om det gick att ta ett litet blodprov, eller urinprov, och så kunde man utläsa vilken typ av muskarin-hämmare man behöver. Det vore väl inte dumt??


Min önskedröm - förutom att bli helt fri från uretriten - är att det fanns ett piller som jag kunde ta i en situation när jag absolut måste klara mig utan en toalett i minst fyra timmar. Och som jag kunde lita på att det fungerar.




Presentation

En blogg om URETRIT.

Fråga mig

251 besvarade frågor

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5
6
7 8 9
10
11
12
13
14
15 16
17 18
19
20 21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS


Skapa flashcards