Direktlänk till inlägg 4 december 2011

Söndag - 4 december 2011

Av Birgitta - 4 december 2011 10:24

Strålande dag.

Klarblå himmel och smärtfri kropp.

Kan inte bli bättre - det skulle väl möjligen vara tjutet i öronen som jag börjar bli lite less på. Har levt med det i över 30 år.  Också en sån där grej som det inte går att bota - inte ens lindra. Det är bara att acceptera och leva med. Och det har gått bra i alla år - men nu det senaste halvåret har det ökat  i styrka, så nu börjar det bli riktigt jobbigt.

Är inte det typiskt?

När jag äntligen börjar få någorlunda ordning på mitt smärtande urinrör så sätter tinnitusen fart istället.


Jag kanske är en sådan som måste ha något problem för att känna att jag lever???  Vill inte tro det - men det verkar onekligen misstänkt.


Tog mig till en tinnitus-expert för några år sedan och fick veta att det enda dom erbjöd som hjälp var en kudde med inbyggd fågelsång - eller vad man nu ville lyssna på istället för tjutet. Tanken var att man skulle sova på fågelsången.

Kudden fick man betala själv!!

Jag har inte köpt någon.....


Just nu försöker jag ägna mig åt mental träning på om möjligt ännu högre nivå än när jag får mina uretrit-skov.

Fast det går ganska dåligt.

Hur gör man för att förtränga en tjutande sirén inne i huvudet - som överröstar allt annat??

Någon som har ett tips???


 
 
Ingen bild

Carina

4 december 2011 14:42

Min dotter fick svåra besvär med tinnitus för några år sedan. Hon hade så höga ljud att hon inte kunde sova. Hon var helt förtvivlad. Av en tillfällighet fick hon kontakt med en duktig sjukgymnast som sa att det kan komma från spända nackmuskler. Efter några behandlingar och efter att ihärdigt gjort övningar på egenhand blev hon av med tinnitusen helt och hållet! Hon hade inte haft problemen så länge och då brukar det gå över lättare. Men det kanske kan vara värt att kolla om det kommer från nacken, det kanske går att lindra i alla fall... En del mediciner har också tinnitus som biverkan och kanske kan förstärka om man redan har pip och tjut och oljud.

Birgitta

4 december 2011 17:57

Tack för tipset - har inte alls tänkt i dom banorna. Jag har grubblat på varför det har ökat så kraftigt för jag går aldrig omkring med en massa högt ljud i hörlurar - eller annat i den stilen. Däremot har jag en del tuffa beslut framför mig - så kanske spänner jag mig omedvetet.
Hur hittar man en bra sjukgymnast, som förstår det här problemet??

 
Ingen bild

Annie

5 december 2011 10:19

Som Carina skriver är tinnitus ofta kopplat till spänningar i nacke/käkar som kan vara en följd av stress/oro. Jag har märkt att jag fått liknande besvär med spänningar i kroppen och då förvärrras även uretriten. Ibland undrar jag om det är uretriten och den påfrestning som den ger som påverkar övrig kropp eller om jag har en grundproblematik med stress/oro som ger uretrit och andra kroppsliga problem. När jag är uppe i ett elakt skov så känns det för enkelt att det skulle vara så men tankarna är många kring denna nyckfulla sjukdom.

Birgitta

6 december 2011 08:21

Hej Annie!

Jag skrev ett litet svar på detta i dagens blogg (dvs 6 dec)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Birgitta - 11 augusti 2023 11:08

Fortfarande frisk från mitt 23 år långa helvete med uretrit!! Och är fortfarande förundrad - och inser att jag verkligen var SJUK.  I april var det 5 år sedan jag - starkt påhejad av min man och en väninna - fattade beslutet att ta en stor dos Be...

Av Birgitta - 5 april 2020 16:23

Det är knappt två år sedan jag skrev mitt förra inlägg: FRISK!!!!   Och - jag är fortfarande FRISK!!!   Efter att jag börjat med min dagliga dos av Betapred fortsatte jag - av bara farten - att ta maxdosen av Celebra varje dag ända tills jag ...

Av Birgitta - 24 juli 2018 09:25

Det här blir ett långt inlägg - men jag måste bara berätta.......   Det är flera år sedan jag skrev något här och jag ber om ursäkt att jag inte svarat på frågor, men luften gick ur mig. Orkade inte längre berätta om mitt elände. Hade fullt upp m...

Av Birgitta - 17 september 2016 10:44

Hemma - efter en 5 dagars tripp till Irland tillsammans med goda vänner. Vi har haft underbara dagar. Spelat golf på 4 fantastiska banor, ätit god mat, bott på bra hotell.   Haft tur med vädret, sol och nästan vindstilla hela tiden förutom några ti...

Av Birgitta - 31 augusti 2016 06:46

Det är en fantastisk morgon idag! Absolut klarblå himmel - och solen lyser på trädtopparna. Kommer att bli en vacker dag. Perfekt för att hänga ut tvätt - och gå en golfrunda.....  Kanske en sista tur i svampskogen......   Har hittat massor med kan...

Presentation

En blogg om URETRIT.

Fråga mig

251 besvarade frågor

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14 15 16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS


Skapa flashcards