Alla inlägg den 14 december 2011

Av Birgitta - 14 december 2011 09:01

Jag mår så ofantligt bra!! I många dagar nu har jag kunnat röra mig obehindrat, gå långa promenader, t o m glömt bort min uretrit. Nätterna kan fortfarande vara lite kämpiga men jag får väl skylla mig själv om jag häller in mig en stor balja te en timme innan jag kryper i säng.....


Igår på Luciadagen hann jag med två lucia-konserter. Den första var tidigt på morgonen i St Jacobs kyrka. Fyra klasser från Kungsholmens Musikgymnasium sjöng helt fantastiskt. Vilka röster en del har begåvats med!!

Den andra höll kanske inte samma musikaliska kvalitet, men gullighetsfaktorn var hög. Barnbarnens dagis hade 'lucia-tåg', eller vad man ska kalla det när 20 småttingar i åldern 1½ - 4 år lufsar fram och i oordnad hög framför julsånger och adventsverser.


I måndags var jag hos min läkare och fick en behandling - lite i förebyggande syfte eftersom jag redan då mådde bra och inte kände av min uretrit.

Jag har fått en del frågor hit till bloggen och jag försökte få svar på dom också - vet inte om ni blir så mycket klokare men så här uppfattade jag hennes svar:

Sussie hade en fråga om skrapning av urinröret. Min läkare hade aldrig hört att man 'skrapar' däremot händer det att man 'borstar' urinröret - det exakta syftet med detta missade jag tyvärr......

Kia undrar om man inte kan byta ut urinröret - och det hade min läkare inte hört talas om. Däremot pågår det försök med att 'läka' herrars urinrör genom att ta lite slemhinna från munnen, göra någon form av odling och sedan plantera in på dåligt ställe i mannens urinrör. Men det är långt kvar innan det blir vedertagen metod - minst 20 år. Och som sagt experimenten görs bara på män.


Slutligen frågade jag om Stelosid - och då blev min läkare nästan förskräckt. Akta dig för det - var hennes kommentar. Börjar man med Stelosid är man fast i ett beroende......

Men - undrar jag så här efteråt - om man är jättedålig och har jätteont och det är det enda som kan ge en ett drägligt liv??

Jag äter ju medicin dagligen och måste troligen fortsätta med det livet ut - det är ju också någon form av beroende. Skillnaden är väl att med Stelosid - som är en form av Valium - måste man öka dosen hela tiden. Med allt vad det innebär av ökade risker för biverkningar av olika slag.

Jag vet inte - men hon fick mig att stryka Stesolid från listan över tänkbara läkemedel.


Det här med TNF-alfablockerare är ju rätt intressant - det som Nina skrivit om på forumet. Igår var det ett stort uppslag i SvD om just detta. En kvinna som i många år lidit av reumatoid artrit blev i princip bra. Om man googlar hittar man en del intressant information. Man använder dessa medel mot framförallt autoimmuna sjukdomar (som artrit, chrons, psoriasis, osv).  Min läkare har flera gånger sagt att hon tror att min uretrit har en autoimmun grundorsak - alltså borde denna typ av läkemedel fungera även på mig. Så om jag blir riktigt dålig igen är jag sugen på att be henne testa det på mig. Å andra sidan läser jag på nätet om att  medlen kan ge trista biverkningar..... 


En av de mediciner jag äter dagligen - Xatral OD 10 mg - är en alfa-1-receptor blockerare (och egentligen avsett för män med prostata-besvär.


Ska försöka ta reda på mer om dessa TNF-alfablockerare, låter trots allt spännande.



Presentation

En blogg om URETRIT.

Fråga mig

251 besvarade frågor

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14 15 16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS


Skapa flashcards