Direktlänk till inlägg 1 december 2011

Torsdag - 1 december 2011

Av Birgitta - 1 december 2011 06:46

Wow - idag känner jag ingenting!!


Vaknade redan 05:30  och även om jag gillar tidiga morgnar så var det lite väl tidigt att skutta ur sängen - t o m för mig. Men när jag legat och stirrat i en timme då gav jag upp. På med röda morgonrocken, ett par varv med borsten genom spretet, på med kaffebryggaren, tända några adventsljusstakar (för mysets skull)  - och så parkera mig framför datorn.

Visst är det märkligt hur det kan variera från en dag till en annan?

Men - vilken tur att det är så.


I går morse hade jag sådana plågor så jag kunde knappt stå rak  - än mindre ta några längre promenader.

Jag stoppade i mig en dos av den medicin jag egentligen inte får berätta om, plus två brus-Alvedon på förmiddagen.

Framemot 12-tiden hade det värsta lagt sig så rastlösa jag satte igång att tvätta en massa fönster. Solen sken rakt in så man såg verkligen behovet av det.

Vid tvåtiden var det kört igen. Tog ett nytt glas med två brus-Alvedon och la mig på soffan och försökte slumra bort från smärtan. Gick inget vidare, men jag vilade i alla fall.

Vid 4:30-tiden var jag såpass OK så jag kunde ta mig till vårt lokala ICA -och sedan blev det bara bättre och bättre under kvällen. Trängningarna satt i rätt ordentligt hela kvällen, men smärtan sjönk undan.

Och - nu när jag vaknar i ottan så känner jag igenting.

Underbart!!


Under den timme jag låg vaken funderade jag på hur bra jag egentligen har det nuförtiden.  När jag jobbade var jag ofta tvungen att gå upp just vid den tiden. Minst en gång i veckan flög jag med 7-planet från Bromma Airport ner till Sturup för vidare transport till Lund. Då såg mina morgnar ut så här:

05:30 skutt upp ur sängen, dusch & fixning (mitt stripiga hår tar mycket tid ...) på med kläder, promenad till garaget, köra till flygplatsen, leta parkeringsplats (kunde ta tid, det är många som flyger från Bromma), checka in (de sista åren gick det smidigt med hjälp av kortautomaterna, men innan dess....)  köa sig igenom säkerhetskontrollen (och där kunde köerna vara låååånga) och sedan köa vid gaten för att få en så bra plats på planet som möjligt (Malmö Aviation kör onumrerade platser). Frukost på planet, snabbläsa tidningen, sova en stund, traska genom hela ankomsthallen på Sturup och sedan taxi till Lund (eller ibland buss). Strax före nio brukade man vara framme på kontoret - lagom till dagens första möte.

Sedan var det samma visa - fast tvärtom - hem på kvällen. Hemma vid 7-tiden - i bästa fall.


Under en dålig uretrit-dag kunde det här bli ganska jobbigt. Det finns visserligen toaletter på planet men ibland blev jag nekad att använda dom för där ställde dom in alla soppåsarna efter frukosten. Och vissa dagar - när smärta och trängningar var som värst - var jag riktigt orolig för hur jag skulle klara mig in till första bästa toalett i ankomsthallen.

Jag saknar mitt jobb ganska mycket emellanåt - men dessa tidiga morgonflighter är jag glad att jag slipper - framförallt under en dag som igår.

 
 
Fanny

Fanny

1 december 2011 14:08

Medicin du egentligen inte får berätta om...? typ citodonet lr?

Tips på smärtstillande:
Jag skulle göra en MR-undersökning som tar 1h där man måste vara helt stilla igår, men hade fått en av mina värsta kramper + trägningar och megasmärta några timmar innan, som verkligen inte släppte. Jag låg och grät. Lyckades släpa mig till sjukhuset, och sa att jag måste få något smärtstillande om jag skulle klara undersökningen, sedan sprang jag på toan. När jag kom ut fick jag Stesolid som är en bensodiazepin, som hjälper mot muskelspasmer. Jag fick några stycken, och var så gott som smärtfri efter 30 min, även om jag kände hur urinröret kämpade lite i bakgrunden. De hade ringt en gammal läkare till mig å frågat vad de skulle göra, å han sa åt dem att ge mig det där. Det ska tydligen vara väldigt effektivt mot kraftig urinrörs/urinblåssmärta.
Jag har upplevt att citodon funkat mot hyfsad smärta, men det där är det enda jag tagit som faktiskt funkat mot de där rejäla skoven. Det släppte efter 6 timmar ungefär, å då så vart det att ligga ner och gråta igen. Hade nog varit väldigt mycket drygare om jag inte hade fått det..
Många smärtstillande har jag upplevt att man blir hög som ett hus på innan man faktiskt blir bättre, och att det inte räcker så länge. Men så var det inte med det där. Blev lite trött och knäsvag, å det tog bort det i 6 h. Be att få det som smärtstillande.

http://fannygoes.blogg.se

Birgitta

1 december 2011 14:43

Hej Fanny!

Stesolid - det var något nytt för mig, tack för tipset.
Nej - det jag avsåg var Betapred, dvs cortison.
Tydligen är det inte nyttigt att äta för mycket Betapred - och jag får inte uppmuntra till det. Men det dämpar dock den akuta inflammationen. Jag tar en eller möjligen två doser (dvs 8 små piller i lite vatten) när jag får rejält ont, max ca varannan vecka. Hittills har jag inte märkt av några negativa biverkningar. Bara att det gör nytta mot uretriten.

 
Fanny

Fanny

1 december 2011 17:45

Ah, justeee. :)
Stesolid är då alltså något man kan ta akut, inte annars.
Det heter i grunden Valium (kanske man hört talas om) och används mot ångest och sådant, men det använts mot epilepsikramper och muskelspasmer också, och enligt min läkare så funkar de förvånansvärt bra mot svår urinrörs/urinblåssmärta - vilket jag måste hålla med om! Dessutom, när man har kramper och väldigt ont så blir man ju uppjagad/stressad vilket gör det ännu värre, och då så är det lite lugnande dessutom.
Bästa smärtstillandet jag provat. Botar inget, men lindrar.

http://fannygoes.blogg.se

Birgitta

2 december 2011 10:33

Jag ska absolut prata med min läkare om Stesolid.
Att inget botar detta elände jag drabbats av har jag förstått, men allt som lindrar är intressant att pröva.
Än en gång tack för tipset. Om du har möjlighet får du gärna lägga en tråd om Stesolid på forumet....

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Birgitta - 11 augusti 2023 11:08

Fortfarande frisk från mitt 23 år långa helvete med uretrit!! Och är fortfarande förundrad - och inser att jag verkligen var SJUK.  I april var det 5 år sedan jag - starkt påhejad av min man och en väninna - fattade beslutet att ta en stor dos Be...

Av Birgitta - 5 april 2020 16:23

Det är knappt två år sedan jag skrev mitt förra inlägg: FRISK!!!!   Och - jag är fortfarande FRISK!!!   Efter att jag börjat med min dagliga dos av Betapred fortsatte jag - av bara farten - att ta maxdosen av Celebra varje dag ända tills jag ...

Av Birgitta - 24 juli 2018 09:25

Det här blir ett långt inlägg - men jag måste bara berätta.......   Det är flera år sedan jag skrev något här och jag ber om ursäkt att jag inte svarat på frågor, men luften gick ur mig. Orkade inte längre berätta om mitt elände. Hade fullt upp m...

Av Birgitta - 17 september 2016 10:44

Hemma - efter en 5 dagars tripp till Irland tillsammans med goda vänner. Vi har haft underbara dagar. Spelat golf på 4 fantastiska banor, ätit god mat, bott på bra hotell.   Haft tur med vädret, sol och nästan vindstilla hela tiden förutom några ti...

Av Birgitta - 31 augusti 2016 06:46

Det är en fantastisk morgon idag! Absolut klarblå himmel - och solen lyser på trädtopparna. Kommer att bli en vacker dag. Perfekt för att hänga ut tvätt - och gå en golfrunda.....  Kanske en sista tur i svampskogen......   Har hittat massor med kan...

Presentation

En blogg om URETRIT.

Fråga mig

251 besvarade frågor

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14 15 16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards