Alla inlägg den 21 november 2010

Av Birgitta - 21 november 2010 23:17

Kvällens konsert med Sjung Nu-kören var faktiskt suveränt bra!!

Jag var inte med och sjöng själv - tyckte inte att kroppen var tillräckligt bra för att klara av att stå på en scen i ca 2 timmar bland tusen andra och inte kunna smyga iväg på en toalett om det skulle bli akutproblem.

Men jag var där och lyssnade.

Vilket tryck!!

Jättekul!


Kroppen ja!


Den lever sitt eget liv känns det som. I förmiddags var jag rätt optimistisk. Klarade t o m med av att gå den en timme långa promenaden från vår lägenhet i Sumpan till svärmors ålderdomshem på Nockebyhöjden.Visserligen med kisspaus på Plantagen - men ändå.....

Hade inte ont. Men kände en ständig irritation och kissnödighet. En slags tryck över blåsan, som antagligen tvingade (lurade) mig att gå oftare på toa än vad som egenligen var nödvändigt. Men det är ju så jobbigt att gå omkring och vara kissnödig hela tiden. Eller att det känns som om man vore....

Det var denna irritation och mer eller mindre konstanta kissnödighet som gjorde att jag inte vågade ställa mig mitt i kören och vara delaktig i den häftiga konserten. Trist - men vad göra??


Det som dock är ännu tristare är att smärtan kommit tillbaka nu på kvällen.

Ska jag behöva hälla i mig en dos Betapred igen?  Det verkar ju vara det enda som  kan påverka min smärta. Gillar som sagt inte att stoppa i mig cortison i munnen - men vad göra. Det är inte roligt försöka sova när smärtan river i underlivet.  Eller snarare: det går inte att sova......


Men - i morgon är det äntligen måndag morgon och jag ska tiill min läkare. Längtar!!!  Och har stora förhoppningar om att hon ska kunna hjälpa mig.

Av Birgitta - 21 november 2010 11:45

Det verkar som att mina skov kommer med jämna vecko-intervaller - och sitter i (i sin värsta form) ca 2 dygn. Jag kan se detta mönster ganska tydligt.


Gårdagen blev riktigt, riktigt jobbig. Värktabletterna hjälpte inte på  några vis - men det vet jag ju sedan tidigare.

Jag tog en dos cortison - Betapred - på förmiddagen och det fick faktiskt smärtorna att lugna ner sig. I alla fall ett tag. Och jag slapp dom vidriga trängningarna som kommit som ett brev på posten de tidigare gångerna jag tagit en dos cortison.

Men - effekten av cortisonet satt inte i så länge.

Framåt eftermiddagen & kvällen låg smärtan på minst en sexa - kanske mer - och mitt humör var inte riktigt på toppen.

I förra veckan - när jag mådde så jättebra - passade vi på att bjuda hem några vänner på middag på lördagkvällen och jag tyckte inte jag kunde ställa in samma dag som dom skulle komma. Så det var bara att bita ihop.

Som tur var hade vi valt att bjuda på en av M´s paradrätter så han stod för den mesta matlagningen.

Kvällen blev trots smärtor trevlig - och ganska sen. Klockan var framåt 01:30 innan vi släckte lampan. Det är ju alltid lite att röja och pyssla med efter att gästerna gått hem.

Och M satte i gång att snusa och sova - medan jag låg och vred mig i plågor, timme ut och timme in.

Vid fem-tiden gick jag upp och tog en dos Betapred igen och plockade fram värmedynan. Satte den på max. Jag vet inte om värmen bidrar till något läkande men när det blir som varmast då tar nästan värmen över smärtan och ger en illusion av lindring.

Behandlingen fungerade så till vida att jag så småningom somnade - och sov halva förmiddagen.

Och - nu har jag inte ont längre!!


Blir inte klok på denna uretrit!!!


Är det över nu för denna gång - eller tar det bara en liten paus?

Presentation

En blogg om URETRIT.

Fråga mig

251 besvarade frågor

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS


Skapa flashcards