Alla inlägg den 5 november 2009

Av Birgitta - 5 november 2009 05:29

Så var det dags igen - här sitter jag i ottan. Trött är jag fortfarande, men sova kan jag inte. Det är märkligt att det ska vara så svårt. Idag har jag t o m gjort mig en kopp roiboos/vanilj-te innan jag satte mig vid PC´n.

Ibland är jag lite avundsjuk på min man - han verkar ha en avstängningsknapp. När han ska sova då finns inga tankar i hans huvud -  men i mitt snurrar dom runt, runt, runt hela tiden. Väldigt onödigt egentligen.


Nåväl: jag mår bra! Ingen huvudvärk, inga smärtor, inga trängningar - kan inte vara bättre.


Jag fick min sondering igår. Sondering innebär att dom, efter att ha bedövat urinröret med någon form av gel, försiktigt vidgar och masserar urinröret och i mitt fall även lägger in cortison i urinröret. Allt för att lösa upp spänningar och kramper och dämpa inflammationer.

Cystoskopi innebär att dom -också efter bedövning - går in i urinblåsan med ett instrument och tittar hur där ser ut, för att kunna bedöma vilken behandling som behövs för tillfället.


Vid båda dessa behandlingar sitter man - om man är kvinna - i en gyn-stol och om man är inne i ett riktigt dåligt skov så är det faktiskt så att även om dom bedövar så kan det göra riktigt ont......   


Det här med att man hamnade i en gyn-stol blev jag bryskt medveten om vid mitt allra första urolog-besök. Jag levde (naivt kanske) i tron att alla urinvägsbekymmer kunde identifieras med hjälp av urinprov - men så var alltså inte fallet!

Men - som jag också skriver på www.uretrit.se - jag är glad att jag är kvinna, vårt urinrör är ca 4 cm långt, männens mycket längre.  

Presentation

En blogg om URETRIT.

Fråga mig

251 besvarade frågor

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards