Alla inlägg den 19 oktober 2012

Av Birgitta - 19 oktober 2012 07:56

På Malous Efter Tio igår diskuterades bl a risken att bli beroende av smärtstillande läkemedel - och vilken effekt dessa medel har/kan ha på oss.

Och det läkemedel som man främst tog som exempel var TRADOLAN (eller Tramadol).

Det satt en vältalig kvinna - författare - i Malous soffa och berättade hur hon 'knaprat' Tradolan i väntan på sin diskbråcksoperation. Hon hade haft nästan hallucinatoriska upplevelser, blivit lite loj av medlet samt fått enorm abstinens när hon slutade äta medlet för snabbt. Skyllde också sin (svaga - när allt annat tysnade runtom henne hörde hon suset) tinnitus på detta läkemedel.

Och tydligen står det med väldigt liten stil någonstans att Tradolan kan ge bestående tinnitus.


Tradolan åt jag under många år nästan dagligen mot mina uretrit-smärtor, fast jag tyckte inte att det hjälpte, så jag upphörde helt att äta läkemedlet för ett antal år sedan.

Jag hade aldrig de problem med lojhet, hallucinationer och abstinens som hon beskriver - men jag undrar om min tinnitus delvis förvärrades av Tradolanet.

Har inte tänkt på det tidigare.

Har haft öronsus i över 30 år så jag är van vid att det aldrig är helt tyst i huvudet, men de senaste åren har det eskalerat ordentligt. Numera tjuter det i huvudet - hela tiden. Det överröstar ALLT. Vilket gör att det är jättejobbigt att vara i stökiga miljöer, eller t ex titta på en fotbollsmatch på TV där publiken vrålar hela tiden. Jag blir tokig. Så M får titta på allt sådant på egen hand.

Jag sätter mig i ett annat rum......

Har försökt jobba med avslappningsövningar - men inte hjälper det....

Lite trist om det är så att min tinnitus blivit så här kraftig p g a ett läkemedel - som inte ens gjorde nytta.

Å andra sidan visste jag ju inte det innan - och när man varit dålig länge testar man ju nästan vadsomhelst för att bli bra.

Nu är det Arcoxian som får mig att vara bra.

Undrar vad den ställer till med i kroppen - som jag inte känner till än??


Ska prata ordentligt med min läkare om detta när vi ses nästa gång.



Presentation

En blogg om URETRIT.

Fråga mig

251 besvarade frågor

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards