Alla inlägg under januari 2011

Av Birgitta - 8 januari 2011 15:45

Det eländans dumma uretrit-skovet vill inte riktigt ge upp. Det kan liksom inte bestämma sig för om det ska ge mig smärta, eller trängningar, eller både och. Det varierar hela tiden. Något frustrerande....


Det kändes rätt OK i morse, lite morgonsveda som släppte efter någon timme. Jag gick till mitt gym och fixade både promenaderna fram och tillbaka och själva gymmandet bra. Sedan satte smärtan igång. (M antydde försiktigt att det kanske hade med gymmandet att göra - men det örat lyssnar jag inte på....)Sedan kommer trängningarna farande - som ett brev på posten - och sitter i någon timme.

Och så håller det på.

Tack och lov slipper jag kramperna idag. Dom är värst.


I kväll ska jag med min väninna M gå på Stadsteatern. Först hade hon fixat bra biljetter, rad 7 på parkett - mitt i - men när hon hörde om mitt lite sämre tillstånd just nu lyckades hon byta till gångplats på balkongen. Att byta ner sig för min skull - hur tackar man för det??


När jag började med mitt gymmande - för någon månad sedan - plockade jag fram mina gamla, gamla 'gympaskor'. Tunga som attan, i vitt skinn. Idag köpte jag mig ett par nya, lätta på Stadium. Hade dundertur - dom var nedsatta rejält och när jag glad över det låga priset kom till kassan för att betala - var det halva priset på det redan nedsatta!!!

Nu kommer mitt gymmande att nå nya höjder.....

  

Av Birgitta - 7 januari 2011 22:28

Idag tvingas jag tyvärr skriva minst en fyra i krampkolumnen. Det var längesedan.

Gårdagens uretrit-anfall gick inte över så fort som jag hoppades i morse.

Så här har min dag sett ut:

Ganska jobbiga trängningar på förmiddagen. M och jag tog tunnelbanan in till stan vid 10-tiden. Det sista jag gjorde innan jag lämnade lägenheten var att tömma blåsan - och det första jag tvingades göra när jag kom in  till stan ca 45 minuter senare var att uppsöka närmaste toalett (i en Galleria) . Annars hade jag inte kunnat ta ett steg till.

Sedan lugnade det ner sig några timmar. Vid 13-tiden tog vi en fika och då var det dags för nästa toa-besök - som triggade igång världens krampanfall.  Jag var tvungen sitta kvar på fiket i drygt en timme innan jag överhuvudtaget vågade tänka tanken att resa på mig och börja gå igen.  

Inte kul sitta på ett överbefolkat fik och försöka låta bli att grimasera av smärta.  Jag ägnade mig åt väldigt avancerade avslappningsövningar - och var inte något trevligt eller inspirerande fikasällskap åt M.


Det värsta släppte så småningom och vi kunde fortsätta våra ärenden. Men i väldigt makligt tempo....

Det är nästan (bortsett från det otrevliga att ha ont så ofta) det som jag har svårast för när anfallen slår till: att jag måste gå så sakta. Det GÅR INTE att gå fort.  Men jag VILL gå fort. Hela jag vill göra allting fort. Jag kan bli galen av att inte kunna - för att det gör så ont.....


Krampen är tack och lov borta nu - men inte uretrit-skovet.

Det blir till att plocka fram värmedynan ikväll.


Summa summarum: en inte så bra dag i Birgittas uretrit-liv......


Av Birgitta - 7 januari 2011 06:50

Nu verkar det värsta vara över för denna gång.  Jag är inte nere på en nolla i smärta än - men jag är inte i närheten av den åtta som jag vaknade med i går morse.

Det känns bra.

Jag tog en dos Betapred mitt på dagen igår - och höll mig i stillhet hela dagen. Låg på soffan och vilade, satt framför PC'n och jobbade, tittade på TV. Var inte utanför dörren på hela dagen. Däremot blev det ett förfärligt rännande på toa hela eftermiddagen, i snitt en gång per timme - ibland oftare. Men även det har lugnat ner sig - jag har bara varit uppe två ggr i natt.


Jag fick en tanke i huvudet nu på morgonen: en av de läkare jag pratat med sa något om att om man som liten haft anlag för eksem - så är chansen/risken stor att man senare i livet kan drabbas av uretrit. Man har en högre riskfaktor.

Det finns ju en bakteriell variant av uretrit. Och det finns en 'reumatisk variant' på så sätt att har man en reumatologisk sjukdom så kan det i sin tur generera uretrit.  Variationer i hormonnivåerna kan också ställa till det.


Men - kan det vara så att det också finns en allergisk variant av uretrit? Att man utvecklar en allergi som sätter sig i urinröret och urinblåsans botten. Precis som det hos andra sätter sig i andningsorganen (t ex folk som inte tål nötter brukar få svårt att andas), i ögonen eller näsan (av pollen), osv.

Jag har ju under detta sista år förstått att jag ska undvika att äta vissa saker för att inte få kraftiga uretrit-utbrott. Det innebär ju att jag på något vis är allergisk mot ämnen som finns i dessa saker. Eller??? Är jag ute och cyklar nu???


Men - helt klart - efter gårdagens utbrott (och om min lilla teori håller) - så har jag inte lärt mig allt som jag ska undvika. Och - jag hade kraftiga eksem som barn - och har en mild variant av hösnuva.

När man har eksem smörjer man ju med en cortisonsalva - hos oss uretritare stoppar man in cortison i urinröret.....


Nu till min lilla clou:  skulle det möjligen gå att göra ett allergitest - för att hitta de ämnen som gör att mina slemhinnor i urinrör och urinblåsans botten blir inflammerade??

Är det någon som tänkt i dessa banor?


Man kan ju hitta alla möjliga allergier via ett enkelt blodprov nuförtiden.


Antagligen är jag som sagt helt ute och cyklar - men tänk om....... Jag skulle kunna tänka mig att vara försökskanin.....



Av Birgitta - 6 januari 2011 12:23

Nu har det värsta äntligen släppt och jag kan i alla fall röra mig utan att gny.

Men - denna dag blir en dag av stillhet inomhus. Lika bra det - utanför fönstret fullständigt vräker det ner snö just nu. Allt är bara vitt, vitt, vitt.


Jag har  hittat en stor fördel med all snön: det blir tyst. Ljud utifrån som brukar sippra in igenom fönsterkarmarna stängs ute av de snödrivor som tornar upp sig utanför fönstret.  Det är så skönt. Jag gillar när det är alldeles tyst.

Av Birgitta - 6 januari 2011 04:57

Aj, aj,aj!!!

Vaknar kl 4:14 av riktigt vidriga smärtor.

Vad har jag nu gjort? Vad åt eller drack jag igår som kan ha orsakat detta??

Efter att ha grubblat på det - utan att hitta något bra svar - i drygt en halvtimme ger jag upp, lämnar sängen, häller upp ett STORT glas vatten och sätter mig här vid PC'n.

Det går bara inte att ligga kvar i sängen. Jag måste göra något.

Just nu ligger smärtan på en rätt olidlig nivå. Så där så man önskar att man kunde lämna kroppen. Eller byta ut den.

Det var riktigt, riktigt längesedan jag var så här dålig.


Det enda som jag hällde i mig igår - och som jag inte brukar hälla i mig - var faktiskt Tranbärsdricka. Men Tranbärsdricka är det många som skriver att dom dricker för att slippa bli dåliga. Visserligen är det extra bra att ta till när man lätt får infektioner, dvs bakterier i urinen, och det brukar inte vara mitt problem. Men jag tänkte ändå att det ju inte kunde skada att dricka det.

Kan det vara att jag inte tål det??

Vill inte tro det - men vet inte vad jag ska tro......


Eller är det helt enkelt bara ett utbrott - eller skov - som kommer utan någon vettig anledning?

Vad vet jag? Ingenting faktiskt - mer än att jag hoppas att det går över fort, fort.


Nu är första vattenglaset urdrucket. Ska hämta ett till. Kroppen ska få en ordentlig genomsköljning. Om det inte har släppt på några timmar så ska jag ta en dos Betapred. Vill helst slippa, men jag kommer inte att stå ut med denna smärta hur länge som helst.

Skit, skit, skit!!!! (inne i huvudet finns det mycket fulare ord just nu).


Inte ens en morgontidning kommer det idag, som jag sätta mig och läsa för att bli distraherad. Ännu mer skit, skit, skit.   Ja ni hör vilket humör jag är på just nu.....


Jag ska ta fram värmedynan, och en bok eller ett sudoko. Sova är inte att tänka på.

Av Birgitta - 5 januari 2011 07:44

Jag har haft några fantastiskt bra nätter och dagar den senaste veckan. Kunnat skriva en nolla i alla kolumner för smärta, kramper och trängningar, och en etta för nattliga toabesök. Inte illa. Kramper förresten - det har jag inte känt av några sedan den 23 september förra året.


Idag verkar nollan spricka - vi får se hur det hela utvecklar sig. Den alltför välbekanta morgonsvedan sitter rakt in i underlivet. Har jag tur försvinner den på några timmar - med hjälp av ett antal koppar kaffe och några stora glas med vatten. Den behandlingen är nu påbörjad...... 

Om jag inte har tur - ja då får jag se vad som händer. Men jag är optimist. Ska ut i pulkabacken med 2½-åriga barnbarnet och det blir mycket roligare om jag inte har ont. Så nu gäller det att tänka positivt. Och försöka motverka morgonsvedan med avslappningsövningar och mycket vatten.


Jag ägnade hela eftermiddagen i går åt att gå igenom och få lite struktur på alla de mail jag fått sedan jag lanserade www.uretrit.se och började blogga.

Totalt har jag fått över 300 mail från 70 olika personer. Vilket jag tycker är både fantastiskt och skrämmande. Fantastiskt roligt att ni hör av er - skrämmande att det är så många som lider av denna vidriga åkomma.


Jag förberedde för att sammanställa alla de goda råd jag fått som nu ska ut på web-sidan. Jag kommer också att byta ut de korta mail-citaten som ligger på web-sidan mot nya. Så några av dom som skrivit mail kommer att få en förfrågan från mig inom den närmaste veckan. En förfrågan om det är OK att jag citerar dom - utan att ange mer än förnamnet som källa (eller inte ens det om ni så önskar...).


Och - om det är någon som känner för att skriva ner sin uretrit-historia lite kortfattat så lägger jag gärna ut den också.


Igår hade vi turen att uppleva den partiella solförmörkelsen. Det låg en molnbank och skymde solen just vid soluppgången, men vid nio-tiden kröp solen över den molnbanken och sedan var det klart väder. Jag hade inga sotade glas så att jag kunde titta direkt på solen - men det märktes väldigt tydligt att solljuset successivt blev svagare och svagare. Det blev som en dunkel stämning på något vis.  Häftigt!!

Av Birgitta - 4 januari 2011 08:15

Igår kom jag mig äntligen för att påbörja arbetet med att uppdatera www.uretrit.se.

Jag läste igenom all text noggrant för att bedöma vad som ska ändras - och det kommer framförallt att handla om den sida som heter 'Behandlingar'. Jag har fått många tips sedan det som står där nu skrevs - och jag har också gjort en del egna erfarenheter.

Jag hade också förhoppningen att jag skulle kunna uppdatera den sista sidan, den där jag jämför hur olika medicinska web-siter definierar uretrit, cystit och interstitiell cystit. Gick in på samtliga siter och ser att det enda ställe där det faktiskt skett någon uppdatering är på Wikipedia. Där skedde en uppdatering i somras. Och det som står där är bra.


Men varken Vardguiden.se, Netdoktor.se, Doktorn.com eller Urologkanalen.se har någon som helst definition av uretrit. Man får ingen träff när man söker på det ordet.....  Illa, illa. Framförallt av Urologkanalen som ju ska ta upp urinvägsrelaterade sjukdomar.

National Encyklopdien har ju med ordet - men med en väldigt begränsad definition - inte bra!!

Praktisk Medicion.com krånglar till det extra mycket. Dom riktar sig visserligen framförallt till läkare och sjukvårdspersonal. Dom har en rubrik som heter: Urinvägsinfektioner hos kvinnor - Uretrit. Urinrörskatarr
Sedan skriver dom visserligen att det är en inflammation - med en oftast oklar orsak.


Jag hoppas verkligen att det kommer ut något riktigt bra ur det arbete som nu ska påbörjas kring att beskriva uretrit formellt. Det behövs en entydig definition - som kommuniceras inom hela läkarkåren!!


Min egen dagsform är riktigt bra. Kunde gå långa promenader igår utan några som helst problem. Härligt! Och har sovit bra i natt.

Av Birgitta - 3 januari 2011 08:28

Måndagmorgon!

På väderrapporten har dom lovat klart väder idag men utanför mitt fönster är det alldeles grått och mörkt.

Det balanserar jag genom att tända alla våra adventsstakar (5 st), adventsstjärnor (2 st) plus lite annan mysbelysning samt en lampa över bordet så att det går att läsa tidningen. Ett och annat stearinljus tänder jag också.

Det är mitt sätt att klara den här mörka årstiden - att göra det så mysigt som det går inomhus.

Kanske larvigt - men jag mår bra i själen av det.


Kroppen sköter sig exemplariskt. I natt har jag bara varit uppe en gång, men det som ändå känns allra mest fantastiskt är att när jag vaknade - strax före sju - så kunde jag ligga kvar i sängen och 'morna' mig, utan att känna vare sig smärta eller trängningar. Det är nästan 'kors i taket' !!


Nu är det dags för en rask promenad till mitt gym.

Presentation

En blogg om URETRIT.

Fråga mig

251 besvarade frågor

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards