Alla inlägg under januari 2011

Av Birgitta - 24 januari 2011 08:47

Just nu ligger en fråga och mal inne i mitt huvud:

'Kommer jag någonsin mer att förunnas den stora glädjen (nåden?) att få uppleva mer än fyra/fem smärtfria dagar i följd?'


Första dagen i en smärtfri period är en dag av eufori. Jag studsar fram. Inget känns omöjligt längre.  Wow - vilken känsla att kunna gå obehindrat. Att inte hela, hela tiden känna sitt urinrör. Att våga ge sig ut på längre övningar utan rädsla för att akut behöva en toalett.

Efter den första dagens lycka så vänjer man sig vid att livet inte bara cirklar kring urinrör och toaletter. Livet kan levas normalt.


Sedan - platt fall igen. Tillbaka till den verklighet som varit min de senaste 16 åren!

Vad var det som orsakade skovet den här gången, måntro???

Åt jag något olämpligt igår?  Det var visserligen paprika i grytan jag gjorde till middag - men paprika i gryta har ju kunna äta förut......

Eller var det bara dags att plocka ner Birgitta på jorden igen??

Eller - behöver jag dubbel dos Naproxen för att slippa detta elände?  Jag har börjat trappa ner och tar bara dubbel dos varannan dag.  Undrar hur min lever mår om jag börjar leva på dubbel dos hela tiden?  Handlar det om att välja pest eller kolera?


I vanlig ordning har jag ingen aning.

Jag bara vet att mina bra dagar är över för denna gång.

Jag kommer att fixa det här. Jag har mina trix för att undvika dom värsta dippen. Dricka mycket vatten. Ta en dos Betapred. Sitta på värmedynan. Jobba med avslappningsövningar - förträngningsövningar. Göra något roligt så att jag får bort tankarna från det eländans urinröret.

Jag överlever.

Det kunde vara värre......



Av Birgitta - 23 januari 2011 22:56

Jag hade ambitionen att gå in till stan idag. Solen sken och det var härligt vinterväder. Men riktigt på det humöret var inte mitt urinrör. Så det fick bli tunnelbana till Fridhemsplan och sedan en halvtimmes promenad därifrån till biografen Grand på Sveavägen.

Var på bio med min väninna M (gångplats!!!). Vi såg en väldigt bra film som jag kan rekommendera. Winter's Bone heter den.


Jag har inte haft ont idag - men det har suttit en irritation och stört mitt välbefinnande. (det var därför jag inte vågade mig ut på någon längre promenad).

Fast - just nu känns det riktigt bra.




Av Birgitta - 22 januari 2011 13:31

Min underbara uretritfria tillvaro solkas idag av dels fyra toabesök i natt, dels en släng av den gamla vanliga morgonsvedan.

Men - blir det inte värre än så här så ska jag inte klaga.


Idag har jag - med stort tekniskt bistånd av M - lanserat den uppdaterade websidan www.uretrit.se

Ni som varit inne på den tidigare kommer att känna igen er. Jag har inte ändrat på form eller färg och jag har t o m kvar de gamla bilderna på mig. Tyckte inte att jag blivit särskilt mycket vackrare sedan bilderna togs - så dom får duga ett tag till.

En hel del av innehållet är också detsamma som tidigare - men lite justeringar här och var har jag gjort på alla sidor.

De stora förändringarna är följande:

-  mer innehåll under sidan som heter behandlingar

-  en ny sida som heter 'Annan hjälp' med helt nytt innehåll

-  många nya mailcitat - både korta och lite längre

-  två nya berättelser - plus den gamla sedan tidigare

-  ytterligare en websida är med i min lilla analys över information om uretrit

Plus att jag formulerat om en del av mina egna tanka


Hoppas att websidan kan vara till nytta för någon som har denna jobbiga sjukdom.

Och - fortsätt skicka mig era tankar, tips och frågor.

Av Birgitta - 21 januari 2011 23:16

Det håller i sig. Ännu en dag av frihet från allt vad smärta, sveda, kramper och trängningar heter.

Jubel och fröjd!!


Det kom ett mail för några dagar sedan från en kvinna som hade ett spännande tips på en 'apparat' som kan lindra smärta. Den är inte billig, men hennes erfarenheter av den var goda. Både hennes egna uretrit-smärtor hade fått lindring, men även mot andra krämpor i familjen har den använts med gott resultat.

Jag blev nyfiken och ska försöka ta reda på mer om denna apparat.


Det är en liten maskin som kallas 'warp' och som besår av LED-ljus i stark koncentration. Och detta ljus kan minska smärta och lindra inflammationer.

Ni kan läsa om den här: www.pharmalight.se


Av Birgitta - 20 januari 2011 19:39

Ännu en dag av fullständig uretrit-frihet!!!  Ingen kan vara gladare än jag.


Har nu ätit dubbel dos av Naproxen (dvs 2 * 500 mg) sedan i fredags och började bli lite orolig för hur länge man kan / ska hålla på så.

Bröstmuskelinflammationen är nästan borta och - som sagt - uretritinflammationen sover.

Fick tag på min läkare på telefon och fick följande anvisningar: 

Börja trappa ner. En vecka med dubbel dos varannan dag och enkel dos varannan - sedan som vanligt igen.


Hoppas bara att detta trevliga tillstånd inte försvinner när jag sänker dosen.

Av Birgitta - 19 januari 2011 22:22

Jag går nästan och nyper mig i armen för att vara säker på att jag inte drömmer. Jag fortsätter att må oförskämt bra. Och då menar jag OFÖRSKÄMT bra. Jag förstår inte riktigt vad som har hänt, eller varför, men hela gårdagen och hela denna dag har varit totalt utan några som helst känningar av min uretrit.

Jag är verkligen inte bortskämd med att ha det på detta sätt.

Inte ens den varmrökta laxen som jag åt till lunch igår har ställt till med något elände.


Det finns två saker som jag kan tänka mig spelar in.

Det ena är att jag sedan i lördags har dubblat min Naproxen-dos. Jag var tvungen att göra vad jag kunde för att bli av med inflammationen i bröstmuskeln. Det gjorde så vidrigt ont så jag nästan skrek vid varje rörelse - och jag har en hög smärttröskel och tål ganska mycket. Men jag blev rätt desperat av denna extra extrema smärta. Så nu tar jag en 50 mg både morgon och kväll.

Min urolog har faktiskt uppmanat mig att göra just det när jag är inne i ett dåligt skov - men jag har aldrig gjort det förut. Är nästan överförsiktig med mina piller. Men resultatet är att uretriten sover och bröstmuskelinflammationen är nästan borta.

Det andra som hänt är att jag inte tagit Vagifem på en vecka nu. Dom tog slut och receptet var utgånget. Jag kom mig inte för att beställa ett nytt förrän häromdagen. Jag kanske ska låta bli Vagifem? Det kanske räcker med Membrasin??   Vad vet jag?


Men - dessa två 'händelser' är de enda anledningar jag kan se till att jag mår så bra.

Det jag funderar på nu är hur länge man kan äta dubbel dos av Naproxen....


Annars har jag fortsatt jobba med web-sidan. Nästan all information - som jag har klar så här långt - är på plats. Nu är det bara lite finlir kvar.

Jag har skapat en ny sida som heter 'Hälsokost' där jag ska försöka förmedla dom tips kring uretrit-hämmande preparat som jag får in. Den sidan kommer inte att vara helt klar direkt. Där finns ett embryo, men den kommer att kompletteras ganska snart med mer info.


Av Birgitta - 18 januari 2011 15:59

Länkproblemet är löst.....


Idag har jag - ännu en gång - gjort något som kanske inte var så smart.

När det var lunchdags hamnade jag på ett ställe där det som erbjöds antingen bestod av röd rostbiff, parmaskinka (dvs torkad skinka), räkor eller lax.

Röd rostbiff är bara att glömma. Likaså parmaskinkan. Av det två återstående alternativen kände jag en stark längtan efter lax - så det fick det bli.

När halva portionen är uppäten inser jag att jag sitter och äter RÖKT lax.

Hur korkad får man vara???

Det visade sig att det var varmrökt lax - kan det vara OK för mitt urinrör måntro? Eller har jag framför mig ett par dagar av smärta, sveda och trängningar igen?  Jag som var så glad att jag äntligen mådde riktigt bra.


Nåväl  - detta får morgondagen utvisa. Gott var det i alla fall.

Av Birgitta - 17 januari 2011 22:13

Har mått oförskämt bra idag.


Det som ger mig mest bekymmer just nu är web-sidan. Jag har hittat ytterligare en anledning till att inte göra så långa uppehåll mellan uppdateringarna: mitt minne......

Jag kommer knappt ihåg hur man gör.

Tänker lägga till en flik där jag ska redovisa alla tips som kommit in på olika hälsokostpreparat som kan lindra en uretrit.  Texten har jag inga problem med. Inte att fixa själva sidan heller. Men länken!!!  Jag får inte länken till sidan att fungera.

Nu ger jag upp för idag.

Presentation

En blogg om URETRIT.

Fråga mig

251 besvarade frågor

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards