Direktlänk till inlägg 30 maj 2011

Måndag morgon - 30 maj 2011

Av Birgitta - 30 maj 2011 06:40

Det blir faktiskt bara värre och värre.

Det som var sveda och irritation i går morse blev ganska jobbiga trängningar under dagen - och nu är det ren smärta.

Knappt en vecka sedan Dermovat-behandlingen. Jag skulle m a o behöva flera behandlingar med bara en veckas mellanrum - och det hade jag nog kunnat få också men det passade inte i min kalender. Hur korkad får man vara?  Jag borde verkligen prioritera mina behandlingar. Men jag ville så gärna kunna vara en vecka i Rättvik. Jag kanske på allvar ska börja fundera på att behandla mig själv.


Ibland funderar jag på hur illa de skulle vara om jag slutade med mina anti-inflammatoriska piller. Det verkar ju som om dom inte gör särskilt mycket nytta. Ändå äter jag en bättre sort nu, sedan någon månad, än tidigare.


Har en annan tanke också. Lite vild! En bekant till mig blev i unga år sjuk i något som heter Morbus Chron (eller Ulserös Colit - minns inte vilken det var), dvs kronisk inflammation i grovtarmen. Den sjukdomen som ofta innebär att man tvingas ta bort tarmen och det blir påse på magen. När sjukdomen upptäcktes proppades min bekant först full med cortison - sedan gick man så småningom över till ett läkemedel som heter Salazopyrin. Tydligen tål inte alla det läkemedlet - men min bekant gjorde det - och är i dagsläget dessutom helt frisk från denna kroniska sjukdom.

Nu till min vilda tanke.  I FASS står det att Salazopyrin är ett läkemedel mot slemhinnorna i tarmen. Kan det möjligen också bita på slemhinnorna i urinröret? Eller är det helt olika typ av slemhinnor?

Jag har väckt frågan hos min läkare, två gånger. Första gången sa hon bara helt nej. Andra gången sa hon att kanske kan man pröva - men då måste det göras som en ordentlig studie - eftersom det är helt oprövat på såna som jag. Men - kanske, kanske i höst.

Är jag galen - eller..... Kan det vara farligt att prova??


Idag är det måndag och om jag har tur och smärtan sjunker undan ska det jobbas ute på tomten. Min lilla rabatt som vi grävde och fixade förra sommaren håller på att bli uppäten av gräsmattan så jag måste gräva lite till och stoppa ner något som hindrar gräset från att välla in över rabatten. Egentligen är jag ingen trädgårdsmänniska - men om jag nu äntligen har fixat en liten rabatt så ska den inte dö efter bara ett år. Så jobbet måste göras.

Något jag däremot gillar att göra är att gå i skogen - och gårdagens promenad resulterade i en vacker bukett av liljekonvaljer. Dom finns i massor här.                  



 



 
 
Ingen bild

Karin

30 maj 2011 16:00

jag tycker att det låter mkt intressant det du skriver, om tarmsjukdomen och liknelser. Vi kanske själva måste uppfinna vår medicin om ingen annan forskar i det....Hoppas hon vill ha fler i studien, vi är nog fler som är villiga att testa. Har ju inget att förlora känner jag.
Ha det så bra du kan trots jobbig smärta!

Birgitta

31 maj 2011 07:02

Nej - vi har inget att förlora.... Jag kan tänka mig att testa - under ordnade former. Vill hon ha fler som kan tänka sig att testa så lägger jag en förfrågan i bloggen - eller forumet. Det händer inget förrän efter sommmaren.

 
Ingen bild

Stickan

30 maj 2011 16:57

Hej Birgitta!
Läste om läkemedlet du skriver im på fass. Det står ju faktiskt att det även ges vid reumatism, uretrit är ju en slags inre reumatism eller iaf släkt med har jag bestämt läst tidigare.Tänk om det skulle hjälpa, det vore ju en sensation! Och det verkar ju inte direkt vara något "farligt" läkemedel. Hoppas du får prova! Lycka till och berätta för oss andra sen....

Birgitta

31 maj 2011 07:09

Jag missade det där att det även ges vid reumatism.... Var så inriktad på tarmar ;-)
Men visst är det så att en del som drabbats av uretrit har en reumatologisk orsak till sjukdomen.
Dock inte jag - det har min läkare testat. Men hon har haft andra patienter med den orsaken och där blir patienten bra/bättre om dom får läkemedel mot just reumatism. Vet inte vilket läkemedel hon använder då.

Självklart ska jag berätta - om det blir av att jag får prova.

 
Johanna

Johanna

30 maj 2011 20:50

Visst kan man bli galen av smärta, men också kreativ. Jag tycker det låter vettigt att det skulle kunna fungera på annan slemhinna än tarm. Problemet är väl att det saknas forskning på en hel det antiinflammatorika och uretrit. Själv funderar jag på Singulair, som i botten är en astmamedicin och som visat sig fungera på IC-patienter i Danmark. Vi får väl diksutera med våra läkare. mvh Johanna

http://johbl3

Birgitta

31 maj 2011 07:43

Ja - för mig som är lekman låter det som att det är värt att pröva. Men - medicinskt kanske det är så att slemhinnorna i tarmen är helt olika slemhinnorna i urinröret......
Men - som du säger - det finns ju ingen forskning inom vårt sjukdomsområde - och jag är villig att testa det här.

En del läkare kanske inte gillar att vi håller på och hittar på egna förslag - men vad ska vi göra när ingen annan verkar bry sig....

 
Ingen bild

Maya

9 juni 2011 21:44

Hej,Gjorde en sondering av urinröret idag!! Hua det var det värsta smärtsamma jag gjort hos en läkare nångång.Det var fasansfullt,kan knappt gå nu och det svider som attan..Nån mer som gjort detta hemska?

Birgitta

9 juni 2011 22:00

Ja vi är många som gjort det - det är den vanliga behandlingen. Samtidigt lägger man in cortison i urinröret. Dom brukar bedöva - men om man är mycket inflammerad så känns det ändå. Det är viktigt att man försöker vara avslappnad. Andas lugnt och ha händerna på magen.
Ingen kul övning - men nödvändig.
Svedan kommer att gå över.

 
Ingen bild

piccolina

11 juni 2011 23:36

Jag brukade ta en tablett citodon ca en timme innan sondering, då blev jag lite mer avslappnad (typ lullig) och sen så fungerar det ju smärtstillande också. Det är mitt tips för att genomlida behandlingen.

Birgitta

12 juni 2011 12:28

Tack för tipset - jag för det vidare!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Birgitta - 11 augusti 2023 11:08

Fortfarande frisk från mitt 23 år långa helvete med uretrit!! Och är fortfarande förundrad - och inser att jag verkligen var SJUK.  I april var det 5 år sedan jag - starkt påhejad av min man och en väninna - fattade beslutet att ta en stor dos Be...

Av Birgitta - 5 april 2020 16:23

Det är knappt två år sedan jag skrev mitt förra inlägg: FRISK!!!!   Och - jag är fortfarande FRISK!!!   Efter att jag börjat med min dagliga dos av Betapred fortsatte jag - av bara farten - att ta maxdosen av Celebra varje dag ända tills jag ...

Av Birgitta - 24 juli 2018 09:25

Det här blir ett långt inlägg - men jag måste bara berätta.......   Det är flera år sedan jag skrev något här och jag ber om ursäkt att jag inte svarat på frågor, men luften gick ur mig. Orkade inte längre berätta om mitt elände. Hade fullt upp m...

Av Birgitta - 17 september 2016 10:44

Hemma - efter en 5 dagars tripp till Irland tillsammans med goda vänner. Vi har haft underbara dagar. Spelat golf på 4 fantastiska banor, ätit god mat, bott på bra hotell.   Haft tur med vädret, sol och nästan vindstilla hela tiden förutom några ti...

Av Birgitta - 31 augusti 2016 06:46

Det är en fantastisk morgon idag! Absolut klarblå himmel - och solen lyser på trädtopparna. Kommer att bli en vacker dag. Perfekt för att hänga ut tvätt - och gå en golfrunda.....  Kanske en sista tur i svampskogen......   Har hittat massor med kan...

Presentation

En blogg om URETRIT.

Fråga mig

251 besvarade frågor

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11 12 13 14 15
16
17
18 19 20 21 22
23
24
25 26 27
28
29
30 31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards