Direktlänk till inlägg 29 september 2012

Lördag - 29 september 2012

Av Birgitta - 29 september 2012 08:33

Uretrit-seminariet i torsdags kväll var riktigt bra.

Det var ett stort intresse och salen var fylld av urologer, gynekologer och uroterapeuter - i alla fall dom flesta som var där hörde till dessa kategorier.

Och Annika Lindström gjorde en bra presentation.

Men man blir lite beklämd när man inser att det inte har kommit längre med kunskap och insikt kring våra nedre urinvägar.

Delar av Dr Lindströms presentation var exakt samma som står i den rapport jag hittade på nätet för 2½ år sedan - och som handlar om hur hon började använda stark cortison (Dermonat) på sina uretrit-patienter. Det hon sa nu - och som inte stod i rapporten - var att hon egentligen inte visste om hon FICK göra så, men hon frågade ingen - och det blev ju bra. 


Vilken tur att det finns kreativa, tänkande läkare som vågar testa nya vägar när dom gamla inte fungerar......


Men - det finns inga formella kliniska studier med åtföljande formella vetenskapliga rapporter - därför sprids denna kunskap så sakta.

Hon berättade dock att hon fått pengar för att göra en uppföljande studie av de 30 fall som fanns med i hennes rapport - fem år senare. Dvs hur mår dom idag.


Jag vet inte om jag med mitt lekmannaspråk kan korrekt återberätta det Dr Lindström sa - förutom själva rapporten, men tydligen har man i England uppskattat att 20 (eller om det var 30) % av alla kvinnor som söker för besvär i urinvägarna har en uretrit.

Det är många!!

I Sverige kan vi tydligen inte ens göra denna uppskattning för vi har inget bra, enhetligt sätt att identifiera och kategorisera denna sjukdom.

Så vårt mörkertal är stort.


En annan rolig sak som hänt är att en läkare (!!) tagit kontakt med mig och berömt min web-sida (dvs www.uretrit.se)!!!  Och - han uppmuntrade mig att starta en patient-förening. Enligt honom var det dags att ta ett sådant steg  nu.

Funderar fortfarande på om jag har ork  för det.....


Idag är det lördag och jag mår förträffligt och i natt ska yngsta barnbarnet sova över hos oss. Mysigt!!


Enda smolket just nu är att jag igår hittade en fästing på mig - antagligen från alla mina svampplockarvandringar i skogen - så nu följer jag nogsamt utvecklingen av detta. Ingen ring ännu. Och TBE är jag vaccinerad emot - så förhoppningsvis blir det inga efterverkningar.


 
 
Ingen bild

husara

1 oktober 2012 18:58

Tack för att du är tillbaka! Äter mina arcoxia, men uritriten ligger hela tiden på lur. Undrar om man måste höja dosen efter hand? Symtomatiskt är att på min dator får ordet uritrit ett rött streck under, det finns alltså inte! Kram

Birgitta

3 oktober 2012 21:40

Jag äter 2 * 60 mg/dag - och det verkar räcka för mig. Du skriver inte vilken dos du tar. Det finns både 30 mg och 90 mg piller.
Jag har inte behövt höja dosen utan har legat på denna nivå sedan i vintras.
Apropå stavning: testa urEtrit - då kanske det går bättre.....

 
Ingen bild

Husars

5 oktober 2012 21:39

Jag trodde inte min kommentar 1 okt gick
fram!! Om du undrar varför jag skrev igen.
Jag har tagit 60 gramstabletter,men de tog
slut, så nu tar jag de 90 g jag först fick. Men
det går inte att fuska och hoppa över!
Husara

Birgitta

7 oktober 2012 08:52

Jag tar 2 60 mg/dag, en på morgonen och en på kvällen. Det verkar vara en bra dos för mig. Jag har inte testat att 'hoppa över' - men jag slutade helt i vintras (när jag var orolig för mitt blodtryck) och det var INTE bra..... Jag minns inte nu hur många dagar det var jag lät bli att äta - men det var inte många. Besvären kom snabbt tillbaka.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Birgitta - 11 augusti 2023 11:08

Fortfarande frisk från mitt 23 år långa helvete med uretrit!! Och är fortfarande förundrad - och inser att jag verkligen var SJUK.  I april var det 5 år sedan jag - starkt påhejad av min man och en väninna - fattade beslutet att ta en stor dos Be...

Av Birgitta - 5 april 2020 16:23

Det är knappt två år sedan jag skrev mitt förra inlägg: FRISK!!!!   Och - jag är fortfarande FRISK!!!   Efter att jag börjat med min dagliga dos av Betapred fortsatte jag - av bara farten - att ta maxdosen av Celebra varje dag ända tills jag ...

Av Birgitta - 24 juli 2018 09:25

Det här blir ett långt inlägg - men jag måste bara berätta.......   Det är flera år sedan jag skrev något här och jag ber om ursäkt att jag inte svarat på frågor, men luften gick ur mig. Orkade inte längre berätta om mitt elände. Hade fullt upp m...

Av Birgitta - 17 september 2016 10:44

Hemma - efter en 5 dagars tripp till Irland tillsammans med goda vänner. Vi har haft underbara dagar. Spelat golf på 4 fantastiska banor, ätit god mat, bott på bra hotell.   Haft tur med vädret, sol och nästan vindstilla hela tiden förutom några ti...

Av Birgitta - 31 augusti 2016 06:46

Det är en fantastisk morgon idag! Absolut klarblå himmel - och solen lyser på trädtopparna. Kommer att bli en vacker dag. Perfekt för att hänga ut tvätt - och gå en golfrunda.....  Kanske en sista tur i svampskogen......   Har hittat massor med kan...

Presentation

En blogg om URETRIT.

Fråga mig

251 besvarade frågor

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards