Direktlänk till inlägg 27 september 2012

Torsdag - 27 september 2012

Av Birgitta - 27 september 2012 06:42

Nu kan jag inte hålla mig borta från bloggen längre.

Jag har känt av en stigande blogg-abstinens - så här har ni mig igen.....


Kort sammanfattning av den månad jag varit frånvarande:

Har mått bra - för det mesta. Enstaka dagar med lite irritation, framförallt på morgnarna, men inga smärtor, kramper eller kraftiga trängningar.

Har faktiskt känt mig 'frisk'. Som en vanlig människa.  Och det har varit underbart!!

Tills för tre dagar sedan.

Då satte det igång ett rejält skov som jag var tvungen att dämpa med hjälp av Betapred. Fyra doser blev det, två stora (dvs 8 piller) och två små (dvs 4 piller).

Men det har hjälpt.

Nu känner jag ingenting längre, och i natt har jag bara varit uppe två gånger. Att jämföra med förra natten när jag dels inte sov en blund, dels tvingades gå på toa minst en gång i halvtimmen. Ibland oftare. Efter varje toabesök kändes det bra i fem (!!) minuter, sedan började det tränga på igen. Och inga små nätta trängningar direkt, utan skarpa, smärtsamma, tvingande trängningar. Fruktansvärt. Jag höll på att bli tokig. Det fortsatte in på halva dagen igår innan det började lugna ner sig.

Men nu är det över.

Vet inte vad jag skulle göra utan Betapred.  Försöka få snabb tid hos min läkare för cortison (Dermovat) sonderingar antagligen, men hon är ganska fullbokad så det kunde jag fått vänta länge på.


Och jag har fått smak för ett uretrit-fritt liv.  Är så fantastiskt glad för att jag har hittat mitt sätt att hantera denna kroniska sjukdom. Dvs dagliga doser av  Arcoxia, Xatral och Membrasin - och lite Betapred när skoven trots allt kommer. Fast dom kommer inte lika tätt nuförtiden.

Dessutom har jag nästan helt slutat äta socker och vetemjöl. Det tror jag också har en del i att jag mår bättre nuförtiden. Framförallt fungerar mina tarmar väldigt mycket bättre än dom gjort i hela mitt tidigare liv. Bara det!! Plus att jag blivit av med 7 - 8 kilo. Inte heller fel.....

Och jag saknar inte godiset, bullarna eller kakorna. Inte pastan heller....


Ikväll ska jag på en intressant föreläsning inne i stan.

Annika Lindström, gynekologen från Bjursås som är den som började med att använda det starkare Dermovat mot uretrit - istället för den svagare Terakortil - ska hålla en presentation om uretrit för läkare - och jag är inbjuden att komma och lyssna.

Det lär vara 150 anmälda - alla får inte plats - så tydligen finns det ett stort intresse. Och det är ju bra. Är det något vi uretritare behöver så är det fler kunniga och förstående läkare.








 
 
Ingen bild

Svipp

28 september 2012 19:54

Välkommen tillbaka, har saknat att läsa din blogg! Kram svipp

Birgitta

28 september 2012 20:49

Tack! Det blir nog inte varje dag jag skriver.....

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Birgitta - 11 augusti 2023 11:08

Fortfarande frisk från mitt 23 år långa helvete med uretrit!! Och är fortfarande förundrad - och inser att jag verkligen var SJUK.  I april var det 5 år sedan jag - starkt påhejad av min man och en väninna - fattade beslutet att ta en stor dos Be...

Av Birgitta - 5 april 2020 16:23

Det är knappt två år sedan jag skrev mitt förra inlägg: FRISK!!!!   Och - jag är fortfarande FRISK!!!   Efter att jag börjat med min dagliga dos av Betapred fortsatte jag - av bara farten - att ta maxdosen av Celebra varje dag ända tills jag ...

Av Birgitta - 24 juli 2018 09:25

Det här blir ett långt inlägg - men jag måste bara berätta.......   Det är flera år sedan jag skrev något här och jag ber om ursäkt att jag inte svarat på frågor, men luften gick ur mig. Orkade inte längre berätta om mitt elände. Hade fullt upp m...

Av Birgitta - 17 september 2016 10:44

Hemma - efter en 5 dagars tripp till Irland tillsammans med goda vänner. Vi har haft underbara dagar. Spelat golf på 4 fantastiska banor, ätit god mat, bott på bra hotell.   Haft tur med vädret, sol och nästan vindstilla hela tiden förutom några ti...

Av Birgitta - 31 augusti 2016 06:46

Det är en fantastisk morgon idag! Absolut klarblå himmel - och solen lyser på trädtopparna. Kommer att bli en vacker dag. Perfekt för att hänga ut tvätt - och gå en golfrunda.....  Kanske en sista tur i svampskogen......   Har hittat massor med kan...

Presentation

En blogg om URETRIT.

Fråga mig

251 besvarade frågor

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS


Skapa flashcards