Direktlänk till inlägg 30 juni 2012

Lördag - 30 juni 2012

Av Birgitta - 30 juni 2012 07:45

Var hos min läkare nu i veckan och hoppade faktiskt över en behandling denna gång.

Det känns som att jag har hittat ett bra sätt att hantera mina skov och därför känns det inte nödvändigt att 'förebygga' med cortison i urinröret.

Det har ju hänt ett antal gånger tidigare att jag avstått behandling för att jag känt mig så bra och sedan fått ångra mig grymt några dagar senare när skovet slagit till - men än så länge är jag fortfarande OK. Inte helt bra - men OK.

Dvs sitter lite irritation och skaver och jag tvingas till lite för täta toabesök - men ingen smärta. Hanterbart - och inget att gnälla över!!


Jag fick ett mail för en tid sedan från en kvinna som berättade att läkaren vid cystoskopi hade sett att det fanns 'klumpar' av cortison som satt på väggarna i urinblåsan - rester efter dom sonderingar hon fått.

'Måste bort' - påstod läkaren och började försöka pilla bort dom med en tång!!  Låter inte så skönt.....

Jag tog upp detta med min läkare och hon sa att det inte är ovanligt att det blir sådana här klumpar - men enligt henne är dom helt ofarliga. Och om man ändå vill ta bort dom rekommenderar hon att dom försöker skölja bort dom istället.

Själv hade hon ett knep för att undvika att det blir klumpar: hon blandar ALLTID cortisonet med xylocain-gel innan hon lägger in det i urinröret.

Jag undrar om någon annan har haft denna erfarenhet??


I går genomgick jag en datortomografi över njurar och binjurar. En del i den kontroll som min läkare tyckte vi skulle göra för att se om min kropp reagerat negativt på den cortison jag numera äter med jämna mellanrum. Vid denna röntgen sprutar dom in kontrast i blodet - och det känns under en halv minut som om kroppen ska brinna upp inifrån. I övrigt ligger man bara på en brits och åker fram och tillbaka i ett stort hjul och får hålla andan med jämna mellanrum.

Blodproverna (dom fem rören) som dom tog för några veckor sedan visade alla på bra värden. Jag låg nästan mitt emellan gränsvärdena överallt och är med andra ord frisk!!!

Det är bara mitt 4 cm långa urinrör som inte har förstått det utan lever sitt eget liv.


Datortomografin ägde rum på Odenplans Läkarhus tidigt på morgonen. Jag var klar innan klockan hunnit bli nio. Det var en underbart vacker morgon med klarblå himmel och det var nästan så jag blev lite sorgsen över att åka tillbaka till Rättvik.

Stockholm på sommaren är en underbar stad.

När solen skiner.

Idag spöregnar det igen.........


Rättvik - here I come!!!!

 
 
Fanny

Fanny

30 juni 2012 13:32

Jag har aldrig fått dermovat, med ca 10 gångerna jag fick terracortil så körde först sköterskan in xylocain, och la sedan in terracortil. Det blir väl som en blandning, antar jag.

Skönt att du är fortsätter vara smärtfri.
Trevlig helg!

http://urinrorskatarr.blogg.se

 
Ingen bild

Veronica

3 juli 2012 09:14

Hejsan. Jag tycker så synd om dej som måste gå med detta dag ut och dag in. Jag har tidigare varit i kontakt med dig om när jag mådde som värst. Mitt värsta kom i mitten på april, fick uiv tillsammans med ångest som satt i 5 dagar, ville inte äta...rasade i vikt och trodde jag skulle dö.
JAG tror att denna ångest var till för att jag skulle lyssna på min kropp och se sammanhangen i mitt liv som gör att urinvägarna blir irriterade...
Jag har slutat äta socker! Rensar kroppen, inga apotekspiller "så fort jag har ont". Använder mig av gurkmeja och vitlök som hjälper immunförsvaret.
Läs mer på halsosidorna.se där jag har hittat mycket hjälp. Kram på dig

Birgitta

4 juli 2012 08:23

Hej - och tack för dina tips.Gurkmeja har jag hört tidigare att det är bra och jag har faktiskt köpt hem - men alldeles glömt bort att använda.... Ska testa igen.
Socker har jag också i princip slutat med sedan tre/fyra månader - men jag märker inte att det har haft någon positiv effekt på mina skov - däremot på vikten och det är ju inte heller fel.
Men jag ska defintivt kika in på halsosidorna.se!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Birgitta - 11 augusti 2023 11:08

Fortfarande frisk från mitt 23 år långa helvete med uretrit!! Och är fortfarande förundrad - och inser att jag verkligen var SJUK.  I april var det 5 år sedan jag - starkt påhejad av min man och en väninna - fattade beslutet att ta en stor dos Be...

Av Birgitta - 5 april 2020 16:23

Det är knappt två år sedan jag skrev mitt förra inlägg: FRISK!!!!   Och - jag är fortfarande FRISK!!!   Efter att jag börjat med min dagliga dos av Betapred fortsatte jag - av bara farten - att ta maxdosen av Celebra varje dag ända tills jag ...

Av Birgitta - 24 juli 2018 09:25

Det här blir ett långt inlägg - men jag måste bara berätta.......   Det är flera år sedan jag skrev något här och jag ber om ursäkt att jag inte svarat på frågor, men luften gick ur mig. Orkade inte längre berätta om mitt elände. Hade fullt upp m...

Av Birgitta - 17 september 2016 10:44

Hemma - efter en 5 dagars tripp till Irland tillsammans med goda vänner. Vi har haft underbara dagar. Spelat golf på 4 fantastiska banor, ätit god mat, bott på bra hotell.   Haft tur med vädret, sol och nästan vindstilla hela tiden förutom några ti...

Av Birgitta - 31 augusti 2016 06:46

Det är en fantastisk morgon idag! Absolut klarblå himmel - och solen lyser på trädtopparna. Kommer att bli en vacker dag. Perfekt för att hänga ut tvätt - och gå en golfrunda.....  Kanske en sista tur i svampskogen......   Har hittat massor med kan...

Presentation

En blogg om URETRIT.

Fråga mig

251 besvarade frågor

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards