Direktlänk till inlägg 22 januari 2012

Söndag - 22 januari 2012

Av Birgitta - 22 januari 2012 18:11

Kors i taket!!  Jag klarade att äta rökt lax!!! 

Har inte haft några som helst efterverkningar efter förrätten i torsdags.

Gissa om jag är glad.

Jag kommer inte att börja vräka i mig rökt lax, men nu vet jag i alla fall att en eller två skivor inte behöver innebära hemska smärtor i några dagar.

Undrar om jag ska våga mig på lite prosciutto också? Och löjrom?

Rökt fläskfilé tänker jag nog i alla fall låta bli även i fortsättningen, det var ju det som fick mig att inse att viss mat faktiskt kan ha en påverkan - negativ - på min uretrit.


Jag har funderat över varför jag inte reagerade på den rökta laxen i torsdags och den enda slutsats jag har dragit är att jag numera mår väldigt mycket bättre än jag gjorde för två år sedan. M a o när kroppen är dålig är den också känsligare.

Kanske en alldeles för enkel förklaring - men som sagt, den enda jag kan komma på. Och det räcker för mig....


Jag fick en fråga för en tid sedan om jag fortfarande äter Membrasin - och JA - det gör jag. Och kommer troligen aldrig att sluta.

Jag är fullständigt övertygad om att dom fyra kapslar jag stoppar mig (två på morgonen, två på kvällen) har en stor del i att jag har ett så bra allmäntillstånd nuförtiden. T o m min mage fungerar bättre....

Sedan tror jag att Arcoxian gjort underverk med den kroniska inflammationen. Jag vet att den inte biter på alla - men jag svarar bra på det. Självklart vore det allra bäst att slippa alla läkemedel, men om det nu är vad som krävs för att slippa smärtor, kramper och trängningar - så vad gör man??

Jag äter fortfarande Xatral OD, 10 mg varje kväll, men funderar på att eventuellt släppa det. Syftet med det läkemedlet är att motverka kramper, men kramperna kommer ju bara när inflammationen är aktiv och det är den väldigt sällan nuförtiden. Har inte vågat sluta med dom än - men vid nästa läkarbesök ska jag ta upp det ämnet.


Sammanfattning: jag mår jättebra! Sov sex timmar i sträck ett par nätter i förra veckan - och det är lycka!!!  Visserligen inte alla nätter - men ändå. Har inte hänt på 16 år.

Springer inte på toa varje timme, eller ens varannan timme, under dagtid. I alla fall har jag haft några dagar när jag känt mig nästan (!!) helt normal.


Så alla ni därute: ge inte upp!!!   Det går att bli i alla fall nästan bra.




 
 
Ingen bild

husar

24 januari 2012 15:36

Vill gärna att vi träffas, vi med uritrit. Jag bor i Stockholm.
I fyra månader åt jag en Arcoxia varje dag, slutade när jag fick hjärtklappning som varade en hel förmiddag. Kändes obehagligt och blodtrycket steg. Tränar annars, spinning bl.a och då är det inget fel på hjärtat. Har nu hållit upp med tabletterna i 15 dagar och börjar skönja en viss aktivitet i urinröret. Ska till urolog nästa vecka. Kan kanske minska dosen till varannan dag. Man får tydligen "gå balansgång".

Birgitta

25 januari 2012 18:21

Hej husar!
Ja - det är tydligen väldigt olika hur man reagerar på olika läkemedel och vilken effekt det har på vår uretrit. Jag har som sagt gått ner till 1 * 60 mg/dag och det verkar göra nytta på uretriten, samtidigt som jag inte känner av några biverkningar (utom möjligen lite extra tinnitus....).
Det är otäckt om man börjar få hjärtklappning, så jag förstår att du slutat ta dom. Men trist om uretriten vaknar till liv igen.
Kanske kan du bli hjälpt med 'varannan dag'.

Kanske kan vi få till en träff framåt vårkanten - det är några som anmält intresse. T o m sådana som inte bor i Sthlm...Jag kommer att skriva om det när/om det blir av.

 
Ingen bild

husar

26 januari 2012 21:24

Låter bra med träff. Jag ska nog börja med varannan dag, som du föreslår. Det är bara att välja, pest eller kolera. Bra att du mår så bra nu, var dock uppmärksam på blodtrycket, ökat sådant förstärker väl ev, tinnitus?

Birgitta

27 januari 2012 08:58

Hoppilanta!!!
Kan förhöjt blodtryck förstärka tinnitusen??
Hade jag faktiskt ingen aning om, men det stämmer ju i tiden.
Tinnitus har jag haft i 30 år, men sedan i höstas är det klart mycket starkare än det var tidigare. Dvs sedan jag började äta Arcoxia - som gett mig förhöjt blodtryck.
Skit också!!
Jag trodde det var Arcoxian - men det är alltså en kedjeraktion det handlar om.
Nu är visserligen blodtryckett nere på 140/70 - men det är ändå högre än vad jag hade innan - då låg jag på 124/60.

Men det är som du säger, pest eller kolera. Ökad tinnitus - eller uretrit-smärta.

Just nu väljer jag att leva med den ökade tinnitusen......

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Birgitta - 11 augusti 2023 11:08

Fortfarande frisk från mitt 23 år långa helvete med uretrit!! Och är fortfarande förundrad - och inser att jag verkligen var SJUK.  I april var det 5 år sedan jag - starkt påhejad av min man och en väninna - fattade beslutet att ta en stor dos Be...

Av Birgitta - 5 april 2020 16:23

Det är knappt två år sedan jag skrev mitt förra inlägg: FRISK!!!!   Och - jag är fortfarande FRISK!!!   Efter att jag börjat med min dagliga dos av Betapred fortsatte jag - av bara farten - att ta maxdosen av Celebra varje dag ända tills jag ...

Av Birgitta - 24 juli 2018 09:25

Det här blir ett långt inlägg - men jag måste bara berätta.......   Det är flera år sedan jag skrev något här och jag ber om ursäkt att jag inte svarat på frågor, men luften gick ur mig. Orkade inte längre berätta om mitt elände. Hade fullt upp m...

Av Birgitta - 17 september 2016 10:44

Hemma - efter en 5 dagars tripp till Irland tillsammans med goda vänner. Vi har haft underbara dagar. Spelat golf på 4 fantastiska banor, ätit god mat, bott på bra hotell.   Haft tur med vädret, sol och nästan vindstilla hela tiden förutom några ti...

Av Birgitta - 31 augusti 2016 06:46

Det är en fantastisk morgon idag! Absolut klarblå himmel - och solen lyser på trädtopparna. Kommer att bli en vacker dag. Perfekt för att hänga ut tvätt - och gå en golfrunda.....  Kanske en sista tur i svampskogen......   Har hittat massor med kan...

Presentation

En blogg om URETRIT.

Fråga mig

251 besvarade frågor

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17 18 19
20
21
22
23
24
25
26 27 28
29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards