Direktlänk till inlägg 23 februari 2011

Onsdag morgon - 23 februari 2011

Av Birgitta - 23 februari 2011 07:30

Termometern visar på minus sjutton grader!!  Burr!!

Men - det är ljust ute. Solen är uppe. Dom där mysiga mörka vintermornarna -när jag börjar dagen med att tända flera stearinljus - dom är slut för denna vinter. Och - det är ju en ren överlevnadsfråga. Det gör jag bara för att stå ut i märkret. Saknar det inte alls.

Jag är ingen vintermänniska. Jag längtar till vår och sommar. Hösten går också an. Utom möjligen den - oftast i alla fall - mörka, regniga, blåsiga november. Det enda roliga med november är att jag fyller år då.


De senaste dagarna har jag haft en del intressanta mailkonversationer rörande surhetsgraden i urin. Vad är egentligen bra?

Så här tänker jag just nu:

Något som är ganska vedertaget är ju att bakterier inte gillar sur urin. Så om man har lätt för att få urinvägsinfektioner ska man se till att hålla urinen sur.

Tranbär, citron, Hiprex är sådant som många skriver att dom stoppar i sig regelbundet.

Men - om man INTE har bakterier. Om man i stället har en känslig/inflammatorisk yta i urinröret eller urinblåsans botten - då är det inte en sur urin man vill ha. Den retar den känsliga ytan. Då gäller det att göra urinen basisk. T ex genom att inmundiga pH kalk, eller bikarbonat - som flera skriver att dom gör. Och upplever lättnad i sin uretrit. Linfröolja eller avkok på linfrön är annat som kan ge lindring

Om man har oturen att både ha uretrit OCH lätt för att få urinvägsinfektioner - ja då sitter man ju mitt i en konflikt.....vilken väg ska man gå?


Som sagt - detta är bara mina högst amatörmässiga tankar.


Vet inte om någon blir klokare på detta. Skapar väl bara förvirring.... Men om någon som läser det har erfarenheter kring detta - dela med er. Jag vill lära mig mer.


 
 
Ingen bild

Elisabet

23 februari 2011 11:22

Ja, surt eller basiskt? Akupunktören jag gått hos talar om basiskt, samtidigt petar jag i mig Hiprex varje dag. Jag har också undrat hur det går ihop? Det jag vet är att om jag får uretritkänningar på morgonen så hjälper det att dricka kokt vatten (ca 1 liter, lite avsvalnat) med citron = basiskt om jag uppfattat rätt. Börjar plötsligt undra om citron verkligen kan vara basiskt? Eller blir det det i det varma vattnet? Kanske ska jag sluta med Hiprex eftersom jag endast enstaka gånger i mitt liv haft UVI. Blev intresserad av det där med kalk och ska testa. Har du haft kontakt med fler som provat?
Elisabet

Birgitta

23 februari 2011 19:53

Hej Elisabet!

Ja - jag har fått mail från några olika som prövat - och snart prövar även jag.....
Har köpt Ph kalk + skaffat stickor så jag kan mäta mina ph-värden. Tänker börja i morgon bitti (man ska tydligen göra dessa test direkt på morgonen)
Vad gäller citron så hittade jag en länk där det stod att citron i sig är en syra - men att den utvecklas basiskt i kroppen. Hiprex ska man nog inte ta om man vill ha urinen mer basisk.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Birgitta - 11 augusti 2023 11:08

Fortfarande frisk från mitt 23 år långa helvete med uretrit!! Och är fortfarande förundrad - och inser att jag verkligen var SJUK.  I april var det 5 år sedan jag - starkt påhejad av min man och en väninna - fattade beslutet att ta en stor dos Be...

Av Birgitta - 5 april 2020 16:23

Det är knappt två år sedan jag skrev mitt förra inlägg: FRISK!!!!   Och - jag är fortfarande FRISK!!!   Efter att jag börjat med min dagliga dos av Betapred fortsatte jag - av bara farten - att ta maxdosen av Celebra varje dag ända tills jag ...

Av Birgitta - 24 juli 2018 09:25

Det här blir ett långt inlägg - men jag måste bara berätta.......   Det är flera år sedan jag skrev något här och jag ber om ursäkt att jag inte svarat på frågor, men luften gick ur mig. Orkade inte längre berätta om mitt elände. Hade fullt upp m...

Av Birgitta - 17 september 2016 10:44

Hemma - efter en 5 dagars tripp till Irland tillsammans med goda vänner. Vi har haft underbara dagar. Spelat golf på 4 fantastiska banor, ätit god mat, bott på bra hotell.   Haft tur med vädret, sol och nästan vindstilla hela tiden förutom några ti...

Av Birgitta - 31 augusti 2016 06:46

Det är en fantastisk morgon idag! Absolut klarblå himmel - och solen lyser på trädtopparna. Kommer att bli en vacker dag. Perfekt för att hänga ut tvätt - och gå en golfrunda.....  Kanske en sista tur i svampskogen......   Har hittat massor med kan...

Presentation

En blogg om URETRIT.

Fråga mig

251 besvarade frågor

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards