Direktlänk till inlägg 28 december 2012

Fredag 28 decemeber 2012

Av Birgitta - 28 december 2012 06:07

Fullmånen lyser rätt in på mig genom fönstret. Undrar om det var den som fick mig att vakna i ottan idag?

Jag har precis kommit ut ur ett elakt uretritskov, ingen smärta nu i natt, så det är inte därför jag vaknat.


Mina skov kommer numera nästan som en klocka med ca två veckors mellanrum - och sitter i ungefär två dagar. Två dagar som nästan alltid följer samma mönster: det börjar med en smärta i urinblåsan, övergår till irritation i urinröret, smärta i urinröret (med enstaka krampanfall) och slutfasen brukar vara trängningar.

Och jag har lärt mig att så snart den alltför bekanta urinblåsesmärtan kommer krypande då är det dags att börja med en omgång Betapred - som för det mesta innebär fyra laddningar, störst i början, sedan mindre och mindre.

Och det fantastiska är att det fungerar. Efter en sådan Betapred--kur försvinner skovet helt. I alla fall i ett par veckor. Och det är underbart att få dessa helt symptomfria veckor.

Har inte vant mig riktigt än. Svävar fortfarande på små moln av glädje över att känna mig så lätt och fri i kroppen.


Det finns ett inlägg på forumet om nya rön - att uretrit (som man numera vill kalla kroniskt bäckenbottensyndrom)  inte alls behöver vara en inflammation utan att det kan ha helt andra grundorsaker. Man har kommit på att det kan vara en nervskada - och att ett sätt att skilja dessa åt är att testa med Betapred-doser. Om man inte svarar på det då är det med stor sannolikhet INTE en inflammation.

Jag har inte hunnit diskutera detta med min läkare ännu - men jag är ganska säker på att i mitt fall handlar det om en inflammation. Jag blir ju defintivt bra av Betapred.

Sedan kan man ju diskutera nyttan med att äta Betapreddoser varannan vecka - men valet är ganska enkelt tycker jag: om det är vad som krävs för att jag ska få mina bra perioder så finns inget annat val!


Nu är julhelgen över men jag har fyra roliga dagar framför mig: ikväll är vi bjudna hem till goda vänner, i morgon har mina båda döttrar fixat en överraskning år mig på kvällen (deras julklapp till mig), på söndag ska jag med barnbarnen och titta på Pippi på Intiman och slutligen på Nyårsafton ska vi ha liten fest här hemma.








 
 
Ingen bild

Mia

21 februari 2013 06:01

Jag tycker om att läsa dina inlägg, det ger mig lite styrka och hopp!
Sluta inte blogga vi är nog många som läser, även om vi inte alltid kommenterar.
Jag har haft konstanta problem i några månader nu, sveda, trängningar
tryck och ont i blåsan. Gynekologen nämnde IC och remitterade mig till
Cyctoskopi, är livrädd att den undersökningen ska göra mig sämre :(
Men är samtidigt nyfiken på vad dom vet att säga och hur det ser ut därinne.
Hur vet du att det inte är IC som du har? Kram

Birgitta

3 mars 2013 11:18

Hej Mia & tack för din kommentar.
Anledningen till att jag inte bloggar så mycket längre är att det kändes som att jag harvat om min uretrit tillräckligt länge.....
Men - ibland, t ex idag - kommer ett litet inlägg.
Min läkare har gjort cystoskopi ett antal gånger på mig och inte sett några tecken på IC. Sedan vet jag att man tydligen kan ha en IC variant som inte syns - men eftersom jag svarar så bra på Betapred (dvs cortison) så är det med stor säkerhet en 'vanlig' icke-bakteriell inflammation, dvs uretrit.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Birgitta - 11 augusti 2023 11:08

Fortfarande frisk från mitt 23 år långa helvete med uretrit!! Och är fortfarande förundrad - och inser att jag verkligen var SJUK.  I april var det 5 år sedan jag - starkt påhejad av min man och en väninna - fattade beslutet att ta en stor dos Be...

Av Birgitta - 5 april 2020 16:23

Det är knappt två år sedan jag skrev mitt förra inlägg: FRISK!!!!   Och - jag är fortfarande FRISK!!!   Efter att jag börjat med min dagliga dos av Betapred fortsatte jag - av bara farten - att ta maxdosen av Celebra varje dag ända tills jag ...

Av Birgitta - 24 juli 2018 09:25

Det här blir ett långt inlägg - men jag måste bara berätta.......   Det är flera år sedan jag skrev något här och jag ber om ursäkt att jag inte svarat på frågor, men luften gick ur mig. Orkade inte längre berätta om mitt elände. Hade fullt upp m...

Av Birgitta - 17 september 2016 10:44

Hemma - efter en 5 dagars tripp till Irland tillsammans med goda vänner. Vi har haft underbara dagar. Spelat golf på 4 fantastiska banor, ätit god mat, bott på bra hotell.   Haft tur med vädret, sol och nästan vindstilla hela tiden förutom några ti...

Av Birgitta - 31 augusti 2016 06:46

Det är en fantastisk morgon idag! Absolut klarblå himmel - och solen lyser på trädtopparna. Kommer att bli en vacker dag. Perfekt för att hänga ut tvätt - och gå en golfrunda.....  Kanske en sista tur i svampskogen......   Har hittat massor med kan...

Presentation

En blogg om URETRIT.

Fråga mig

251 besvarade frågor

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards