Alla inlägg den 6 oktober 2013

Av Birgitta - 6 oktober 2013 07:05

Jag vandrade verkligen med lätta steg ner till marknaden igår och försåg mig med frukt och nya rosor.

Sedan kom verkligheten ikapp mig igen och min glädje över EN dags elände försvann. Det blev TVÅ dagar av elände - dock på en mycket lägre nivå än under de tre hemska skoven under september. Nu är det nästan över.... 


Men jag lärde mig igår att låta bli att gå på toa bara för att det smärtar  - men inte tränger. 

Ni får ursäkta allt tjat om golfrundor, men dom har ju blivit lite av mina måttstockar.

Klarar jag en halv eller hel runda utan toabesök?? (en runda tar mellan fyra och fem timmar)

Måste jag sätta mig i alla buskar jag passerar?  

Kan jag gå eller måste jag åka bil?

Osv.

Jag har ofta märkt att dom gånger jag har ont - men egentligen inte är toanödig men ändå går - för säkerhets skull - när jag passerar en toalett - så förvärras allt.  Det kan trigga igång kramperna som gör att det gör mycket ondare, och jag får svårare att gå, än innan toabesöket.

Det hände t ex i förrgår när vi spelade med våra svenska golfvänner från Rättvik på en bana här nere söder om Lissabon.  Jag vaknade ju med smärtan, grundade med 12 Betapred, hade hemska trängningar under bilresan till golfbanan så trots att det - med hemska bilköer (vilket är ganska stressande när man dålig) - bara tog 1½ timme var vi tvugna stanna på en bensinmack halvvägs, och när vi väl började spela satt smärtan i urinröret - men trängningarna var över.

Smärtan var dock inte värre än att jag kunde gå - och efter nio hål, dvs ca 2 timmar, passade jag på att gå på toa trots att jag inte var toanödig. Ingen bra idé. Detta toabesök triggade gång kramperna så resten av rundan, dvs 2 timmar blev rena självplågarrundan.  Men jag är ju envis som en gris så jag traskade på, men med väldigt långsamma steg. Jag tror inte att våra vänner märkte något, men M såg ju vad som hänt.


Nåväl - igår var det dags för en ny golfrunda, på en ny bana, med nya vänner som vi aldrig träffat tidigare. Jättekul och jag såg verkligen fram emot denna runda - framförallt i går morse när jag satt här och skrev om hur bra jag mådde. Men detta trevliga tillstånd försvann alltså efter marknadsbesöket - och resten av dagen blev en smärtdag - men inte så kraftig. Klart uthärdlig, men mindre trevlig än när jag är helt smärtfri. Jag hade inga problem att gå eller röra mig - men jag hade hela tiden ont i urinblåsan/urinröret. Dock - inga trängningar!!


Och igår hoppade jag över toabesöket efter halva rundan - och upptäckte att jag kunde vandra hela tiden utan att behöva besöka en toalett - eller buske - och utan att få dessa hemska kramper.


Lärdom: i fortsättningen ska jag försöka låta bli att besöka en toalett - om det verkligen inte behövs.


Det är ju märkligt det här hur ett skov kan innehålla så olika komponenter. När det är trängningar då är det verkligen trängningar. Det finns inte en chans att låta bli att gå på toa en gång i halvtimmen  fast man vet att det inte kan finnas mer än några droppar i blåsan. Dom dropparna MÅSTE UT! NU!! Det tillståndet kan sitta i i några timmar.  Sedan kan trängningarna släppa och kvar är smärtan - och ibland förstärkt med kramper - som alltså kan framkallas av onödiga toabesök......


Viket liv man har..... Men - det kunde ju vara värre......


Idag blir det i alla fall ingen golfrunda. Lissabon Maraton går av stapeln idag och starten är inte långt från där vi bor här ute i Cascais och sedan springer dom kustvägen in till Lissabon. Vi tänkte gå och kika på spektaklet. Vädret ska bli strålande!!  23 grader, klarblå himmel och svag vind. Underbart!!



Presentation

En blogg om URETRIT.

Fråga mig

251 besvarade frågor

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3 4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS


Skapa flashcards