Alla inlägg den 5 oktober 2013

Av Birgitta - 5 oktober 2013 09:14

Det bär mig lite emot - men jag måste faktiskt erkänna att M's strategi verkar fungera.


Han har hela tiden - ända sedan jag började med Betapred för några år sedan - med kraft hävdat att jag ska börja ta mina doser så fort jag känner att ett skov är i antågande. Mota Olle i grind - som han säger.

Jag har -  å andra sidan - velat vänta så länge som möjligt för att se om det inte - för en gångs skull - ska gå över av sig själv. Vill ju allra helst slippa äta en massa cortison.


Igår gick jag på M's linje.


Jag börjar ju känna igen mönstret för ett skov vid det här laget.  Det börjar nästan alltid på samma sätt. 

Först den brännande smärtan i underlivet - eldklotet- som sitter i blåsan - inte i urinröret.

Sedan kommer trängningarna - KRAFTIGA. Kräver toabesök ca en gång i halvtimmen.

Sedan kryper det hela ner i urinröret - och har jag otur övergår det i ett krampande urinrör - och då är jag däckad.

Smärta och trängningar är inte kul, men jag är dock fortfarande rörlig - om inte smärtan blir riktigt vidrig förstås. Och jag måste hålla mig i närheten av en toalett.

Men kramperna är fruktansvärda - varenda steg är som att få en vass kniv uppkörd i underlivet - och sedan vrids den om lite nätt....  Och när det  är riktigt illa kör kniven runt även när jag sitter stilla.


Mina tre senaste skov har varit riktigt hemska - långa och kraftiga - så när jag nu kände igen startsymptomen i går morse så körde jag på Morgans 'mota Olle i grind'-strategi.

Dvs - 12 piller direkt på morgonen, 10 på eftermiddagen, 8 vid sänggående och 6 nu på morgonen.


Under gårdagen gick jag igenom samtliga faser ovan - men i natt har jag inte haft ett dugg ont. Visserligen varit på toa minst 10 gånger, men det är för att jag vaknar varje gång urinblåsan/röret gör sig påmint - men jag tror att även det håller på att sjunka undan just nu.

Om jag känner efter kan jag känna att det inte är helt över än - men det är bara om jag känner efter..... 


Tänk om det inte blir värre denna gång??   En dag av elände!!!  Istället för fyra!! Och dessutom på en lägre nivå än dom senaste!!


Jag vet att det finns dom som tycker att man absolut inte ska äta cortison - och jag önskar att jag kunde låta bli. Men för mig gör dessa piller en oerhörd nytta på ett sätt som alla behandlingar jag fått direkt i urinröret inte har gjort under alla år.

Och det är värt masssor!!!

Min kropp kräver helt enkelt sina Betapred-doser med jämna mellanrum.

Och så länge det inte finns något annat sätt att kunna leva ett vettigt liv - då är det bara att gilla läget!


Så idag när det  är lördag kommer jag att med lätta steg vandra ner till marknden och köpa nya blommor - för nu har rosorna vissnat!!!

Presentation

En blogg om URETRIT.

Fråga mig

251 besvarade frågor

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3 4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards