Alla inlägg den 6 september 2013

Av Birgitta - 6 september 2013 06:02

Jag skäms nästan - har inte skrivit ett inlägg på ett halvår......

Av två anledningar - dels tyckte jag att jag ältat mina uretritbekymmer tillräckligt, dels har jag knappast haft tid (trots att jag numera är en glad pensionär).


Men - här kommer nu en kort rapport över dagsläget.


Hela våren fortlöpte - och nu menar jag uretriten - på samma sätt som förra året. Dvs jag äter mina 2 * 60 mg Arcoxia, Xatral 10mg och två kapslar Membrasin varje dag. Med ca två veckors mellanrum kommer ett uretritskov och då äter jag en omgång Betapred, oftast uppdelat på fyra omgångar med 10, 8, 6, 4 piller upplösta i lite vatten. Då lugnr skovet ner sig och jag är faktislkt HELT symptomfri tills nästa anfall kommer. Denna symptomfria period är underbar!!

Ni som läst min blogg tidigae vet ju redan detta. Så - det hela lunkar på.....


Men - nu till mina lilla nyhet: För 1½ månad sedan drabbaddes jag av ryggskott. Det bara kom en morgon och var riktigt hemskt. Det som var värst var att förflytta sig från sittande till stående - eller tvärtom. När jag väl satt - eller stod - var smärtan uthärdlig, men själva rörelsen var nästan omöjig att genomföra. Tänk er detta samtidigt som uretriten gör så att jag måste gå på toa en gång i timmen. Inge kul!!

Efter ca en vecka besökte jag en kvinna som man rekommenderat mig var bra på att fixa ryggar, men det hela slutade med att hon tog sig an min uretrit också - bl a genom zonterapi. Hon jobbde med mig i 1½ timme och jag var alldelels matt efteråt.

Två dagar efter hennes behandling fick jag det värsta uretritskov jag haft på flera år. Det var kraftigare än vanligt och satt i längre - men - sedan tog det EN månad innan nästa kom!!   EN MÅNAD!  Så länge har jag inte varit symptomfri sedan -95.

Visserligen var skovet även denna gång kraftigare än vanligt - men ändå.  Jag är precis på väg ur det nu på så vis att när jag håller mig helt still känner jag inget, men när jag rör mig sitter smärtan fortfarande där. Hoppas även det släpper snart.

Men kan det vara så att zonterapi gör nytta??

Ska jag våga utsätta mig för en sådan behandling igen??

Har någon därute liknande erfarenheter??


Min andra anledning till att jag inte bloggat på länge är alltså tidsbrist, och det beror på att M och jag tagit steget att flytta ner till Portugal - med allt vad det innebär. Visa och sälja lägenhet, köra flyttlass, fixa nytt beonde, skriva in sig i ett nytt land osv, osv. Tar mycket tid men är väldigt spännande. Nya människor, ny kultur, nytt språk. Ett häftigt projekt att genomföra tillsammans, nu när vi inte jobbar längre.

Så - nu behöver jag inga mamelucker längre   ........ Och slipper snömodden som brukar lägga sig över Stockholm.

Däremot tror jag inte att det kommer att påverka min uretrit på något sätt. Vi är här nere nu, det är varmt och skönt, men jag har just haft ett två dagars kraftigt skov som inte är helt över än.

Att kyla kan framkalla uretrit är jag nästan säker på, och att värmedyna gör nytta, men har man väl fått 'skiten' kroniskt så tror jag inte att det försvinner bara  för att man bor i ett varmare land. Tyvärr!!


Lägger med några bilder från Cascais - den ort utanför Lissabon där jag numera bor.

     



Presentation

En blogg om URETRIT.

Fråga mig

251 besvarade frågor

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25 26 27 28
29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards