Alla inlägg den 6 april 2012

Av Birgitta - 6 april 2012 03:23

Kan inte sova....

Att jag vaknar ett antal gånger varje natt är ju ingen nyhet, men jag brukar inte ha några problem att somna om. Om jag inte har ont förstås.

Det har jag inte nu.

Det har visserligen varit två riktigt jobbiga dagar, med mer eller mindre konstant smärta och konstanta trängningar.

Två doser Betapred har jag stoppat i mig. En i förrgår kväll och en i går morse, och framåt kvällen igår började jag känna hur smärtan sakta sjönk undan.

Det är en sådan enorm befrielse och lättnad att bli av med den knivskarpa smärtan i underlivet. Att kunna röra sig obehindrat igen, att inte vara helt uppfylld av ett värkande litet urinrör.

När det är så där illa så tar det sådan energi. Man klarar inte av att fokusera på mer än att uthärda smärtan.

Jag försöker verkligen tänka på annat, göra saker, men smärtan tar över, så det blir bara korta tankar, korta aktiviteter.

Dessutom vågar jag inte ge mig ut på några längre äventyr, för intervallen mellan absolut tvingande toabesök är kort.

Har inte gått fler steg än nödvändigt dessa dagar. Trots att vädret varit strålande. Kallt, men soligt.

Nu däremot hör jag hur det utlovade busvädret kommit hit. Regnet slår mot rutan. Och vad jag förstår ska det hålla på så här hela dagen.

Blir en innesittardag till.....


Jag har ju antytt några gånger att min 25 år gamla tinnitus börjat bli riktigt påfrestande. För något år sedan besökte jag hörselkliniken på Danderyd - men det blev jag faktiskt inte klokare av.

En av er uretritare berättade i höstas om att hennes dotter fått hjälp av en sjukgymnast för att bli av med sin tinnitus.

Förra fredagen träffade jag en öronläkare på Sabbatsbergs Sjukhus och hon fick mig att förstå att stress och spända käkmuskler har en stor del i min tinnitus - och att jag aktivt, genom 'tunggymnastik' kan lindra mina besvär. Troligen har jag gått med det så länge så helt av med det blir jag nog inte. Men det är OK - bara det håller sig på en uthärdlig nivå. 

Att det tjuter och susar i bakgrunden, hela tiden, det är jag så van vid och det kan jag stå ut med. Men när det är så starkt så att det tar över - då är det riktigt jobbigt.

Så nu försöker jag komma ihåg att göra min 'tunggymnastik' minst tre gånger om dagen. När jag är ensam i ett rum - eller i bilen.

Så här kan ett övningspass se ut:

1   Sträck ut tungan så långt det går, spänn tungan, slappna av

2  Sträck tungan så långt det går åt vänster, känn hur spänd muskeln är, slappna av

3  Sträck åt höger

4  Försök nå hakan med tungspetsen

5  Försök nå nästippen med tungspetsen

6  Tryck tungan mot gommen

osv, osv.

Det kan tydligen ta flera månader innan man når resultat - så det är bara att träna på.


Det påminner mig faktiskt lite om vikten av att göra knipövningar.


Nu ska jag ge sängen en chans igen.....   Gonatt!




Presentation

En blogg om URETRIT.

Fråga mig

251 besvarade frågor

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3 4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards