Direktlänk till inlägg 16 februari 2012

Torsdag - 16 februari 2012

Av Birgitta - 16 februari 2012 16:24

Jag skulle inte slutat helt med Arcoxian!!


Jag har dippat ner i ett litet uretrit-hål igen och kämpar för att kravla mig upp ur det. Det är inte så farligt, inga smärtor och inga kramper men en konstant irritation som är just -   irriterande.  Och täta toabesök krävs.


Jag blev så rädd när det där med hjärtklappningen hände. Jag skulle behållit mitt lugn (fast jag är sällan LUGN) och inte i ivern slutat med dessa piller som gjort mig så gott.

Nu känns det som att jag har en startsträcka innan jag blir lika bra som jag var för bara två/tre veckor sedan.

Men - jag kämpar på.

Värre har jag varit med om.


Min stora fundering just  nu är om jag ska ta ett piller på 60 mg en gång om dagen, eller dela upp det så att jag 30 mg på morgonen och 30 mg på kvällen.  Vilket innebär att jag trots allt tror att 60 mg/dag ska räcka!! Fram till början av januari åt jag 2 * 60/dag..... 


Fortsätter att ta mitt blodtryck så fort jag vaknat - t o m innan jag går ur sängen. Och fortfarande ligger övertrycket över 140. Varje morgon.  Blir nog till att skaffa lite blodtrycksreglering, så småningom.


Var hos min läkare igår och tog med mig en del av de frågor jag fått.


Elmiron var det någon som skrev om för en tid sedan, ett medel som enligt skribenten används mot IC och uretrit ute i världen. Tydligen är det något liknande den Gepan som hon använt ibland. Kunde inte uttala sig om dess effektivitet.


Pharma Light hade hon faktiskt inte hört talas om. Jag hörde talas om detta för något år sedan när en kvinna berättat att hon inhandlat en 'apparat' och att den gjorde nytta mot 'allt möjligt'. Jag antar även mot hennes uretrit. Men sedan har jag inte hört något mer. Skulle vara intressant få lite uppföljning. Det låter fascinerande när man läser på deras hemsida - men den kostar ganska många pengar. Å andra sidan - om den lindrar/botar en elak uretrit så.  Är det någon som har erfarenhet - berätta!!!


Klysma Stesolid - fortsätter hon att varna för. Alldeles för starkt enligt henne. Är egentligen ett medel som ges vid epilepsi. Hon tror inte att det ger effekt i urinröret. Men kanske har andra läkare andra åsikter.... 

Min egen lekmannatanke funderar så här: om det nu ges vid epilepsi - mot kramper, så kanske det kan lösa kramper i urinröret också.  Eller?? Vid akuta problem.  Och kanske i små doser....

Ett krampande urinrör är hemskt.  Hemskare än man kan ana innan man drabbats av det.


Jag vet inte hur jag skulle ställa mig om jag var mitt uppe i ett elakt skov med kraftiga kramper. Troligen skulle jag be om vad som helst som löser upp kramperna.  Ett förslag min läkare har haft är att jag ska ta en Nitroglycerin-tablett, samma som ges vid kärlkramp.  Men har inte behövt testa det än.


Nu är det dags för portugisiska-kursen igen. Läxan från förra veckan var att gå in på www.nletras.net och leta fram en låt med Pedro Abrunhosa:

Vamos fazer o que ainda nao foi feito  -  som grovt översatt  betyder ungefär: låt oss göra det som ännu inte gjorts.

Riktigt bra låt - men o så svårt att förstå vad han sjunger.

Sedan var det meningen att vi skulle lära oss en hel massa glosor från denna låt.

Uj uj uj.

Vart har minnet tagit vägen?? Ingenting fastnar!!!

 
 
Ingen bild

Nina

16 februari 2012 20:49

Tack för att du är så undersökande! Läste om Pharma light på forumet, men som sagt bara en persons erfarenhet - visserligen positivt men så dyrt... Men som du söger, är nog beredd att betala vad som helst för att slippa uretriten. Lovar att återkomma om jag införskaffar en!

 
Ingen bild

Birgtta 56

17 februari 2012 08:49

Har hört att en gynekolog i Helsingborg behandlar uretrit med sådant ljus. Sabelbergs klinik. Jag har ännu inte prövat, men ska ev prova i mars, april.

Birgitta

17 februari 2012 14:21

Spännande! Om det blir av får du gärna berätta hur det gått.

 
Ingen bild

Nina

17 februari 2012 20:26

Tack för info. Mkt intressant. Kanske kan man ringa dem o resonera om deras erfarenheter....

Birgitta

18 februari 2012 07:33

Varför inte!

Dela gärna med dig av det du får veta.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Birgitta - 11 augusti 2023 11:08

Fortfarande frisk från mitt 23 år långa helvete med uretrit!! Och är fortfarande förundrad - och inser att jag verkligen var SJUK.  I april var det 5 år sedan jag - starkt påhejad av min man och en väninna - fattade beslutet att ta en stor dos Be...

Av Birgitta - 5 april 2020 16:23

Det är knappt två år sedan jag skrev mitt förra inlägg: FRISK!!!!   Och - jag är fortfarande FRISK!!!   Efter att jag börjat med min dagliga dos av Betapred fortsatte jag - av bara farten - att ta maxdosen av Celebra varje dag ända tills jag ...

Av Birgitta - 24 juli 2018 09:25

Det här blir ett långt inlägg - men jag måste bara berätta.......   Det är flera år sedan jag skrev något här och jag ber om ursäkt att jag inte svarat på frågor, men luften gick ur mig. Orkade inte längre berätta om mitt elände. Hade fullt upp m...

Av Birgitta - 17 september 2016 10:44

Hemma - efter en 5 dagars tripp till Irland tillsammans med goda vänner. Vi har haft underbara dagar. Spelat golf på 4 fantastiska banor, ätit god mat, bott på bra hotell.   Haft tur med vädret, sol och nästan vindstilla hela tiden förutom några ti...

Av Birgitta - 31 augusti 2016 06:46

Det är en fantastisk morgon idag! Absolut klarblå himmel - och solen lyser på trädtopparna. Kommer att bli en vacker dag. Perfekt för att hänga ut tvätt - och gå en golfrunda.....  Kanske en sista tur i svampskogen......   Har hittat massor med kan...

Presentation

En blogg om URETRIT.

Fråga mig

251 besvarade frågor

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards