Alla inlägg under september 2011

Av Birgitta - 19 september 2011 08:55

Fort - men fel - har på något vis alltid varit mitt kännemärke - och nu har det hänt igen. Jag har så himla bråttom så jag hinner inte tänka efter innan jag ställer till det - och önskar jag kunde backa tiden två sekunder och göra annorlunda.


Så - du som kallar dig för 'linan2' och har registrerat dig på uretrit.forum: gör om det är du snäll. Jag råkade ta bort dig....... istället för att godkänna dig. Ledsen!!!


Och allt beror på att vi sedan några veckor har lagt in den funktionen att jag godkänner alla nya medlemmar, innan ni kan skapa inlägg. Anledningen till att vi la till den funktionen är att det ramlade in så många automatgenererade identiteter från Kina, England och alla möjliga andra länder som jag fick sitta och ta bort.  Det var helt uppenbart att det inte fanns en verklig människa bakom.


Firningen av svärmor igår blev riktigt trevlig. Min ena dotter hade med sig båda sina småttingar och dom rände runt och livade upp stämningen på ålderdomshemmet ordentligt. Ett tag var jag bekymrad att dom kanske störde - men fick höra att jag inte skulle vara orolig - det var precis tvärtom.

Frossade i smaskiga bakverk gjorde vi också - inte bara det jag bakade själv - utan två smarriga tårtor också. Ska det va så ska det......


Min kropp skötte sig också riktigt bra - men det var igår det. Nu sitter det något och stör rätt rejält i underlivet. Vet inte riktigt hur jag ska hantera det än. Har väl en förhoppnig om att det ska ge med sig av sig självt så småningom - bara jag tar det lugnt och inte rör mig för häftigt. Vilket som sagt är något av det svåraste jag har, dvs ta det lugnt.......

 

Av Birgitta - 17 september 2011 22:56

Vilken underbar höstdag det har varit idag. Nästan sommar. Alldeles klarblå himmel.

M och jag åkte ut till golfbanan och gick en runda efter lunch. Det är så härligt vandra de arton hålen i lugn och ro. Ingen som jagade på efteråt, bara M och jag och golfspelet. Vi spelade match idag - och till min stora förtret vann M.

Min kropp mådde finemang.


Nu på kvällen satte jag igång och baka lite. Vi ska fira M´s mammas födelsedag imorgon, så jag bakade mina vanliga hallongrottor + en vetelängd, samtidigt som jag tittade på ett TV program om Jan Johansson. Fantastisk pianist. Tragiskt att han gick borta så tidigt.


Tyvärr small uretriten till mitt under bullbaket så nu försöker jag röra mig väldigt sakta och fint. Hastiga rörelser genererar skarpa smärtilningar. Inte trevligt alls.

Ska krypa i säng nu och hoppas att det är över i morgon.....

 


Av Birgitta - 16 september 2011 16:43

Kors i taket!!

Jag har haft snart två hela dagar utan den allra minsta antydan till uretrit. Ett exempel:

Vaknade 6.30 i morse - och gick då på toa. Sedan fixade jag kaffe, tvättade & klädde mig, tog korgen och for till svampskogen (hittade trattisar och blodriskor), gick där i två timmar (minst) kom hem vid 11-tiden - och kände mig inte det allra minsta toanödig förrän den sista kvarten!!! Jag kan knappt tro att jag befinner mig i samma kropp som för bara tre dagar sedan tvingades besöka hemlighuset en gång i halvtimmen - flera dagar i rad, dygnet runt nästan.


Samma sak igår kväll. Det var dags för första kurstillfället i min nybörjarkurs i portugisiska. Åkte T-bana in och satt sedan hela lektionen utan att överhuvudtaget tänka ordet toalett. Så underbart!!!


Inga trängningar och inga smärtor!!   Wow!!


På väg till T-banan igår kväll småregnade det - och helt plötsligt spände hela regnbågen över himlen i Sumpan. Rätt häftigt. Det är sällan man ser den så komplett. Försökte ta en bild. Det blir inte samma ljus som på riktigt men kanske kan man ana den i alla fall.


Dagens besvikelse står optikern för. Dom har sjabblat med beställningen av mina nya bågar - så jag får vänta nästan två veckor till innan jag kan få mina nya glasögon. Trist. Börjar ledsna på dom temporära jag har nu. Dels kan jag inte läsa med dom, dels har jag fått en rispa mitt över synfältet på höger öga. Irriterande!


Men - plocka och rensa svamp går bra. Och spela gofl!!! Så jag ska inte gnälla för mycket. Bara lite......

   





Av Birgitta - 14 september 2011 09:02

I går tröttnade jag rejält på att behöva springa på toaletten en gång i timmen - eller oftare - och började äta Detrusitol igen.

Smärtan kom krypande på eftermiddagen igen (skit, skit, skit) så jag tog mig till apoteket och hämtade ut den nya varianten av Arcoxia, dvs 60 mg, och en burk Behepan (B-vitamin) som min läkare skrivit ut.

Så nu ser min medicindag ut så här:

På morgonen:

2 kapslar Membrasin    (med Omega-7 - bra för slemhinnorna)

1 60 mg Arcoxia    (smärtstillande och anti-inflammatoriskt)

1 Detrusitol SR   (mot överaktiv blåsa)

1 D-vitamin  

1 Behepan   

 

På kvällen:

2 kapslar Membrasin

1 60 mg Arcoxia

1 Xatral   (mot kramper)

 

Som extra grädde på moset en dos Dermovat in i urinröret då och då.

Det vore väl attan om inte detta ska hålla uretrit-inflammationen på plats i någon vrå så jag slipper känna av den!!!!

För nu är jag så fruktansvärt less på att alltid, alltid leta toaletter, att nästan jämt känna av sveda, smärta eller obehag i underlivet.

Jag brukar vara bra på att hålla masken, men igår eftermiddag nådde jag någon form av lågvattenmärke. Jag kände hur jag blev sur och grinig (t o m M reagerade)  och höll på att tappa lusten, orken att göra något annat än bara sitta i en stol och glo. Och det är inte riktigt min stil.

Jag kände hur jag höll på att ge upp gentemot uretriten. 

Kände mig kraftlös, rent mentalt.

Blev nästan lite rädd.


Idag är det bättre. Har sovit hyfsat i natt, bara varit uppe två gånger, och just nu slumrar uretriten. Ska lasera innertak idag. Nu när sovrummet är klart är det dags för hallen. Även där är allt trärent och beigemålat. Nu ska det bli vitt, vitt, vitt.

Det enda som inte ska målas över är en vacker målning på ena väggen - den ska få vara kvar:

 


Av Birgitta - 13 september 2011 10:57

Ännu en grådaskig dag. Nu är det tydligen resterna av Katia som väller in över oss - om än i kraftigt försvagad variant.

Våra vänner som bor i Houston drabbades ju av en kraftig orkan för några år sedan och jag är rejält tacksam att jag slipper den upplevelsen. Det går nog inte ens att föreställa sig hur det är att drabbas av ett sådant oväder. Tvingas lämna sitt hem och inte veta hur mycket som finns kvar när man kommer tillbaka.


Min kropp fortsätter sin berg-och dalbaneresa. Hade jätteont igår, har haft en jobbig natt, riktigt ont när jag vaknade i morse - men nu, sedan ca en halvtimme, känner jag inget alls. Utan piller eller andra smärtlindrande hjälpmedel. Förklara det nån......

Glad är jag. Livet blir så mycket lättare när det inte skär knivar in i underlivet för varje steg man tar.



Av Birgitta - 12 september 2011 22:27

Det här blev en riktigt jobbig dag - värre än jag kunde ana i morse.


Jag har lovat mig själv att så länge jag kan se och gå så ska jag spela golf så ofta jag kan - och när regnet slutade och solen tittade fram ungefär vid 12-tiden idag - då kunde jag inte hålla mig utan for i väg till golfbanan.

M var duktig och målade på huset i stället - så jag gick 18 hål alldeles för mig själv. Och i vanliga fall brukar jag njuta även av dessa ensamma rundor - men idag blev det en plåga. Uretriten blev bara värre och värre och när jag kom hem var jag så mentalt slut av att hantera smärta så jag bara satt still i några timmar. Fanns inte krafter ens för att duscha. Tog till slut en Citodon - trots min läkares avrådan. Jag var bara tvungen att bli av med smärtan. Och det har gjort nytta. Nu känns det bättre.

Men - jag undrar vad som framkallade denna hemska plåga. Kan det vara den rökta fjällrödingen som suttit i så länge? Eller har jag ätit något annat olämpligt? Eller - var det helt enkelt bara dags igen?

Och - vad händer när Citodonet slutar verka om några timmar? Kommer smärtan tillbaka? Eller har jag tur och uretriten drar sig tillbaka?


Ska nog krypa i säng redan nu.........  Då kanske jag hinner somna medan Citodon-effekten finns kvar.


Av Birgitta - 12 september 2011 08:03

Förutom att det blir allt mörkare på kvällarna och att det just nu är grått och trist utanför fönstret så var det i helgen dags för ett av mina riktiga hösttecken: årets Shatte Masters. Dvs avslutningen på golfsäsongen för mitt tjejgolfgäng. Alltid en jätterolig aktivitet - så även i år.

Anette - som vann förra årets Shatte Masters - hade planerat det jättebra, inklusive vädret, som var strålande.

Vi började med att spela den viktigaste tävlingen på Johannesbergs golfbana. Lena vann pokalen - och ansvaret att fixa nästa år. Själv hade jag dundertur och kammade hem tre (!) priser: dels kom jag tvåa, mitt lag vann lagtävlingen och jag kom 'närmast hål'. Nästan skämdes......

Alla bidrar med priser - som får kosta max 100, så jag kom hem med en flaska vin, en stor Toblerone inlindad i en Damernas Värld plus en stor burk honung.


Middag och övernattning var inbokat på Rånäs Slott, och där fanns även badtunnor och bastu nere vid sjön. Det var en fantastisk eftermiddag, solig och varm så hela gänget ville sitta i badtunnor och även bada i sjön. Men det är ju inte riktigt min grej, så Tuula och jag åkte tillbaka till golfbanan och gick nio hål till - innan det var dags för middag. En helt fantastisk middag. Det enda trista var att förrätten jag valt visade sig vara rökt fjällröding - och det känner jag av nu.....

Jag anade att det kunde bli problem - men åt ändå. Det går väl över så småningom.

Igår spelade vi en runda på Arlanda International, innan vi sa hej då för denna säsong. Kände av den rökta rödingen redan då - så det blev spel med en Citodon i kroppen.

Det är så himla trevligt med detta Shatte-gäng. Jag har varit med i tio år - och totalt är vi 15 tjejer/kvinnor i blandade åldrar. Jag är äldst och den yngsta är ca 35. Sedan finns alla åldrar däremellan. Och vi har 'skitkul'!!!


       


Av Birgitta - 9 september 2011 09:27

I natt har jag varit busig.

Vid ett-tiden tog jag en Citodon - trots att min läkare igår sa att det definitivt inte var rätt smärtlindring för mig.

Men jag stod bara inte ut längre med smärtan. Det var inte urinröret som smärtade, utan det satt längre upp. Vet inte om det var urinblåsan eller magen eller.... Bara att det gjorde så ont så jag inte kunde somna.

Och Citodonet gjorde verkan. Smärtan försvann och natten har varit lugn - bara två/tre toabesök. Och nu ligger det bara lite svag molvärk och pyr - inget att bråka om.

Jag förstår faktiskt inte varför Citodon skulle vara så fel, om det gör nytta och tar bort min smärta? (Om min läkare läser detta blir hon säkert lite småirriterad på mig.)

Jag ska ge den utökade dosen av Arcoxia en chans - men om jag fortsätter få dessa smärtattacker - då tänker jag kräva annan smärtlindring nästa gång jag träffar henne.


Jag har äntligen hittat en glasögonbåge för mina nya glasögon. Svarta med lite vitt på skalmarna. Hittade den i Rättvik men min optiker i Sumpan vill att jag köper allt från dom för att få deras försäkring så dom har beställt hem bågen och förhoppningsvis kommer den idag. Sedan tar det väl en vecka att fixa glasen - men processen är i alla fall igång.

Sedan fick jag en vansinnig idé - att skaffa ett par extra glasögon (fast bara för att se på långt håll) med röda bågar. Det har jag aldrig haft förut. Frågade mina döttrar och den ena sa JA, den andra sa att det var tant-varning......

Hmmm - visserligen är jag 60+, men jag känner mig inte som en tant. Och jag gillar rött.  Ska fundera på saken.....

Presentation

En blogg om URETRIT.

Fråga mig

251 besvarade frågor

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7 8 9
10
11
12 13 14
15
16 17
18
19
20
21 22 23 24
25
26 27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS


Skapa flashcards