Direktlänk till inlägg 23 september 2011

Fredag - 23 september 2011

Av Birgitta - 23 september 2011 07:50

Idag - denna underbart soliga höstdag - var det meningen att jag skulle spela golf med en väninna.

Men klattriga mig ser ut som ett fyllo som varit i slagsmål i nyllet. Näsan och överläppen är ett enda stort sår. Prata är svårt, skratta är omöjligt. Så min golfrunda är avbokad och jag får ta mig till ett apotek för att skaffa bra förband och något antiseptiskt att ha på såren. 

Om jag ens vågar visa mig utanför dörren. Kanske får jag skicka M och sitta här hemma och trycka. Jag skrämmer nästan folk med mitt utseende idag.


Men - jag måste till optikern och se om dom kan fixa ett par enkla glasögon åt mig så att jag ser längre än en meter. Tur i oturen dels att jag opererat ögonen så att jag överhuvudtaget klarar mig utan glasögon - det gjorde jag inte förut - och tur att jag ännu inte hunnit få mina nya progressiva, dyra glasögon.

Det gäller att hitta glädjekornen i det eländiga......


Ett annat glädjekorn är att min uretrit har sovit i princip hela natten. Vaknade tre första gången, somnade om vid fyra och sov till sju. Det är inte illa för en sån som mig.

 
 
Ingen bild

Emma

26 september 2011 00:56

Hej,
Mina problem började för fem år sedan (när jag var 14 år). Jag började att få jätteont när jag kissade. Jag kunde sitta på toalettet i flera timmar. Vissa dagar mådde jag bra, vissa dagar mådde jag sämre. Jag trodde förstås att det var urinvägsinfektioner jag fick. Jag var hos vårdcentralen och fick flera gånger pencillin utskrivet, detta trots att ALDRIG hade några bakterier i urinet. Sista gången jag var hos vårdcentralen för att hämta ett recept för penicillin så blev jag utskälld och hemskickad. Dom sa att jag var där för ofta och att jag borde prata med en gynekolog istället.

Så efter ett år med ständigt ont i urinröret så besökte jag en gynekolog. Gynekologen sa att det berodde på att jag inte tvättade mig efter sex och också att det kunde bero på att jag tvättade mig med tvål, så jag började följa hans råd. Men hur försiktig jag än var med hygienen, och hur sällan jag än hade sex så hade jag fortfarande perioder där jag fick fruktansvärt ont. Jag blev också deprimerad. Ingen förstod hur ont jag hade!Jag kunde gråta i hela dagar.

Efter två år så började mina symptom lugna ner sig. Då fick jag bara ont en gång i halvåret kanske. Det var jobbigt, men jag var ändå glad att det var mer sällan än förut.

Men det här sista året var en KATASTROF. Precis som förut så mådde jag bra vissa dagar och andra dagar var det hemskt, men dom "hemska dagarna" kom oftare och oftare. Jag började få panik. När det var som värst så kunde jag inte jobba, inte ha sex, jag var ledsen hela tiden, jag var lättirriterad men framför allt så hade jag så jävla ont när jag kissade. Jag började därför läsa runt på internet om vafan det kan vara. Jag var inne på flera hemsidor och det visade sig att alla som hade samma symptom som mig hade en sjukdom som kallas för "uretrit". Jag kände ett otrolig lättnad när det visade sig att inte bara jag hade dom här problemen. Jag bokade en tid hos en urolog. Hos urologen grät jag så mycket att han blev nästan rädd, haha.

Urologen sa att jag hade uretrit och han behandlade mig för det. Jag fick sex stycken kortisonbehandlingar i urinröret. Efter det kände jag mig mycket bättre. Så eftersom att jag mådde bra så jag åkte på resa till Nicaragua .

Otur var att i Nicaragua fick jag en ännu riktig kris. Deprimerande va? Jag åkte då till en urolog i Nicaragua. Urologen i Nicaragua tog min problem jätteseriöst. Han sa att jag kunde ha något som heter Interstitiell cystit. Han nästan skrattade när jag sa att jag hade blivit diagnostiserad för uretrit. Interstitiell cystit är en kronisk sjukdom som är mycket ovanlig men som går att behandla. Jag gjorde en cystoskopi och en biopsi och det visade sig att jag hade Interstitiell cystit! Läkaren hade alltså helt rätt. Min urinblåsa var röd som en tomat - riktigt inflammerad.

Jag tycker så himla synd om alla som har samma symptom som jag har haft. Man ger upp, man pallar inte med flera läkare som säger "NÄÄ DU HAR INGET". Om ni har behandlat er för uretrit och det inte har hjälpt - så var stenhårda mot läkarna och be dom att göra ett cystokopi. Jag tror att Interstitiell cystit är vanligare än vad man tror. Det är många läkare som inte ens vet att sjukdomen finns! Det finns en lösning! Ni behöver plågas resten av era liv - det finns behandlingar som kan förändra livet! Sveriges läkare verkar inte så pålästa som vi tror.

OCH LÄS! Läkaren sa också att det finns en sjukdom som liknar Interstitiell cystit (allstå med samma symptom) men den sjukdomen syns inte på ett cystoskopi! Den sjukdomen går också att behandla! Jag tror det heter "Painfull Bladder" på engelska. Du har alltså INTE uretrit om du INTE har blivit bättre efter behandlingarna.

Kontakta gärna mig på emmace@hotmail.com om du/ni har några frågor. Kan förklara mer hur cystokopin gick till.

Ge inte upp, det finns lösningar!
Varma kramar, Emma

Birgitta

26 september 2011 08:03

Hej Emma!
Tack för ditt långa inlägg. Tyvärr är det nog som du skriver alltför vanligt att man inte gör tillräckligt många utredningar för att verkligen försöka hitta roten till det onda. Och alltför vanligt att man inte blir tagen på allvar.
Att allmänläkare inte känner till IC kan jag förstå (dom vet ju heller inget om uretrit) men urologen???
Enligt min urolog så måste man ta en biopsi för att kunna göra en korrekt diagnos, det räcker inte med cystoskopi. Det vore toppen om du kunde registrera dig på forumet (www.uretrit.se/forum) och lägga in din berättelse där - då blir den lättare att hitta för andra.
Jag ska skapa en kategori som heter 'närliggande sjukdomar' eller något i den stilen. Där kan du skapa en tråd som heter 'Interstitiell Cystit'

Birgitta

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Birgitta - 11 augusti 2023 11:08

Fortfarande frisk från mitt 23 år långa helvete med uretrit!! Och är fortfarande förundrad - och inser att jag verkligen var SJUK.  I april var det 5 år sedan jag - starkt påhejad av min man och en väninna - fattade beslutet att ta en stor dos Be...

Av Birgitta - 5 april 2020 16:23

Det är knappt två år sedan jag skrev mitt förra inlägg: FRISK!!!!   Och - jag är fortfarande FRISK!!!   Efter att jag börjat med min dagliga dos av Betapred fortsatte jag - av bara farten - att ta maxdosen av Celebra varje dag ända tills jag ...

Av Birgitta - 24 juli 2018 09:25

Det här blir ett långt inlägg - men jag måste bara berätta.......   Det är flera år sedan jag skrev något här och jag ber om ursäkt att jag inte svarat på frågor, men luften gick ur mig. Orkade inte längre berätta om mitt elände. Hade fullt upp m...

Av Birgitta - 17 september 2016 10:44

Hemma - efter en 5 dagars tripp till Irland tillsammans med goda vänner. Vi har haft underbara dagar. Spelat golf på 4 fantastiska banor, ätit god mat, bott på bra hotell.   Haft tur med vädret, sol och nästan vindstilla hela tiden förutom några ti...

Av Birgitta - 31 augusti 2016 06:46

Det är en fantastisk morgon idag! Absolut klarblå himmel - och solen lyser på trädtopparna. Kommer att bli en vacker dag. Perfekt för att hänga ut tvätt - och gå en golfrunda.....  Kanske en sista tur i svampskogen......   Har hittat massor med kan...

Presentation

En blogg om URETRIT.

Fråga mig

251 besvarade frågor

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7 8 9
10
11
12 13 14
15
16 17
18
19
20
21 22 23 24
25
26 27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards