Direktlänk till inlägg 21 september 2011

Onsdag - 21 septemberr 2011

Av Birgitta - 21 september 2011 08:13

Jag klagar ju ofta på mina täta - och ofta akuta - toabesök, både nattetid och dagtid, och flera gånger har min läkare uppmanat mig att äta Detrusitol.

Under många år avstod jag bara för att jag var orolig för mina ögon, men nu har jag lärt mig att mina ögon inte är i riskzonen. Det står i FASS att om man har - eller har anlag för- glaukom (dvs grön starr) eller/och man har 'trång kammarvinkel' - då ska man undvika Detrusitol. I princip alla äldre på min mammas sida har haft glaukom, och jag bara väntar på att det blir min tur - så därför har jag undvikit Detrusitol. Men i våras fick jag lära mig av min ögonläkare att det viktigaste är att man inte har trång kammarvinkel - och det har jag absolut inte - så då är det fritt fram att äta Detrusitol.

Tog en dos några veckor i våras - men slutade inför mina ögonoperationer (ren säkerhetsåtgärd).

När jag träffade min läkare nu sist så peppade hon mig att börja igen - så det gjorde jag. Har nu ätit Detrusitol SR i ca 1½ vecka. Fungerar någorlunda på dagtid - men nätterna...... I natt har jag varit uppe SJU gånger. Inte klokt! Det enda bra är att det bara är trängningar som väcker mig - inte smärta. Men lite matt är man så här på morgonen.

Och - jag undrar så smått hur natten skulle varit utan Detrusitol i kroppen?? Likadan? Värre? Sämre? Är det egentligen någon idé äta en medicin som inte verkar fungera? Eller ska jag be min läkare att få testa någon av de andra läkemedlen som ska ha samma funktion, t ex Toviaz ?

Har inget svar på mina frågor - men jag ska ge Detrusitolet någon vecka till innan jag ger upp den här gången.


Igår tog jag in mina orkidéer från altanen. Dom har stått därute hela sommaren och i princip bara fått det vatten som regnat på dom.  Jag brukar ha så svårt att få mina orkidéer att blomma om, men så var det någon på TV som sa att hon hängde ut alla sina orkidéer i träden på sommaren och 'lät dom sköta sig själva'. Jag har ju igen trädgård längre, men en altan, och där får dom stå från maj till september. I skugga - men så att dom får regn på sig. Och det fungerar - i alla fall för dom flesta. Dom skjuter långa blomskott. Och det blir fler blommor på varje stängel. Jag blir lite stolt när jag får dom att blomma om med mer än bara någon ynka liten blomma......

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Birgitta - 11 augusti 2023 11:08

Fortfarande frisk från mitt 23 år långa helvete med uretrit!! Och är fortfarande förundrad - och inser att jag verkligen var SJUK.  I april var det 5 år sedan jag - starkt påhejad av min man och en väninna - fattade beslutet att ta en stor dos Be...

Av Birgitta - 5 april 2020 16:23

Det är knappt två år sedan jag skrev mitt förra inlägg: FRISK!!!!   Och - jag är fortfarande FRISK!!!   Efter att jag börjat med min dagliga dos av Betapred fortsatte jag - av bara farten - att ta maxdosen av Celebra varje dag ända tills jag ...

Av Birgitta - 24 juli 2018 09:25

Det här blir ett långt inlägg - men jag måste bara berätta.......   Det är flera år sedan jag skrev något här och jag ber om ursäkt att jag inte svarat på frågor, men luften gick ur mig. Orkade inte längre berätta om mitt elände. Hade fullt upp m...

Av Birgitta - 17 september 2016 10:44

Hemma - efter en 5 dagars tripp till Irland tillsammans med goda vänner. Vi har haft underbara dagar. Spelat golf på 4 fantastiska banor, ätit god mat, bott på bra hotell.   Haft tur med vädret, sol och nästan vindstilla hela tiden förutom några ti...

Av Birgitta - 31 augusti 2016 06:46

Det är en fantastisk morgon idag! Absolut klarblå himmel - och solen lyser på trädtopparna. Kommer att bli en vacker dag. Perfekt för att hänga ut tvätt - och gå en golfrunda.....  Kanske en sista tur i svampskogen......   Har hittat massor med kan...

Presentation

En blogg om URETRIT.

Fråga mig

251 besvarade frågor

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7 8 9
10
11
12 13 14
15
16 17
18
19
20
21 22 23 24
25
26 27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards