Alla inlägg den 13 augusti 2011

Av Birgitta - 13 augusti 2011 07:55

Idag när jag drog undan gardinen från sovrumsfönstret möttes jag av en underbart klarblå himmel. Inte ett endaste moln så långt ögat kunde se. Jag har inte hunnit sticka ut näsan än så jag vet inte hur det är med värmen - antagligen fortfarande rätt kyligt, men om några timmar - om det blåa håller i sig - kommer det att bli en fantastisk dag - igen. Vi har haft turen att få en hel del sådana dagar här kring Siljan i sommar.

Annars fick vi igår den första lilla aningen av den annalkande hösten. Satt ute och åt fredagsmiddag - och så fort solen försvann blev det rått och fuktigt. Så det blev till att flytta in för efterrätten.

Sommaren är min favoritårstid - men hösten har sina tjusningar. Jag har ju skrivit många bloggar om mina svampplockningsturer - och nu börjar det bli dags för dom. Ska ta en liten tur i skogen här kring stugan idag. Tyvärr finns här nästan inga kantareller. Vet om ett litet, litet ställe där dom gula brukar finnas - fast dom senaste tio åren är det alltid någon annan som hittat dom före mig - och förra året hittade jag för första gången ett ställe med trattisar. Men dom kommer ju inte förrän senare.

Det som finns är blekgul taggsvamp, fårtickor - fast jag gillar inte dom - och massor med stora skäggiga taggsvampar, dom gråa. Och dom vill jag definitivt inte ha.  Den enda svamp som jag på allvar bruka leta efter här är blodriska. Den brukar det finnas gott om och den är god, tre-stjärnig precis som kantarell - men jobbig att rensa. Man blir så skitig - den 'blöder' en röd vätska när man bryter den, plus att den ofta är väldigt maskangripen.  Men god!! Så den är värd lite arbete.


Jag fortsätter att må hyfsat bra. Inte toppen - men uthärdligt. Fortfarande en massa toaspring på nätterna. Kommer jag någonsin att få sova en hel natt igen??? Det är så tröstlöst att vakna, om och om igen för att klämma ur sig några ynka droppar. Smärtan gjorde sig påmind igår, men bara på svag nivå. Mer som en irritation. Men den har gett sig av nu. Känner ingenting alls och det är så skönt, så skönt.


Så - nu när mitt kaffe är färdigbryggt ska jag fixa en liten macka, kolla nyheterna på nättidningarna, vänta  på att resten av familjen (M + ena dotterns familj) vaknar, och om några timmar blir det gummistövlar på - och vandring ut i skogen.

Presentation

En blogg om URETRIT.

Fråga mig

251 besvarade frågor

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4
5
6 7
8
9
10
11
12
13 14
15 16 17 18
19
20 21
22
23
24
25
26 27 28
29 30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards