Alla inlägg den 9 juni 2011

Av Birgitta - 9 juni 2011 19:52

Det här är egentligen pinsamt - och något jag inte borde skylta med - men idag har jag lärt mig en läxa. Eller snarare tre läxor:

1:   tro inte alltid att du vet allting bäst

2:  lita på dom som har lite mer erfarenhet inom ett område än vad du har

3 : var inte så förbaskat tjurig

För att slänga lite extra grädde på detta genanta mos så kostade läxan mig 550 kronor.

Så dumt.

Det handlar inte om uretrit - utan om glasögon. Jag fick ju en fix (!!) idé att jag skulle byta ut ett glas i mina reserv-glasögon - för att matcha den nya synstyrka jag fått på ena ögat efter ögon-operationen.

Optikern varnade mig och sa att det blir inte bra. ''Skillnaden mellan glasens styrka blir för stor'', sa hon. ''Du kommer att se dubbelt!!''

Men korkade mig envisades med min idé.

Till råga på allt skällde jag på dom när inte glasögonen var klara i tid.

I dag kom dom. Och är fullständigt oanvändbara. Jag ser dubbelt!!!

Men - min optiker har ett lateralt förslag - som hon visserligen kunde kommit med redan när jag beställde glas-ändringen: varför inte sätta en lins på det icke-opererade ögat??  Då kan jag ta av mig glasögonen helt och hållet!!

Så - lins är beställd och kanske får jag den imorgon.

Lite pirrigt - jag har inte använt linser på 13 år. Klarar jag fortfarande av att få dit & bort en lins från ögat?


Vad gäller uretriten så fortsätter den att sova. Jag mår helt underbart bra!!

Av Birgitta - 9 juni 2011 09:00

Fick min Dermovat-behandling igår  - och passade på att berätta för både min läkare och hennes sköterska om hur eländig min helg varit. Och båda sa samma sak:

magsjukan var det som triggade mitt kraftiga skov under själva helgen - och oron för ögonoperationen genererade 'återfallet' natten mellan måndag och tisdag. Dvs psyket spelar stor roll.  Har man något som ligger latent i kroppen - typ en inflammation i urinröret - så är risken stor att den blommar upp när kroppen är spänd. Och även om jag inte kände mig spänd så fanns väl oron i mitt undermedvetna. Och det undermedvetna lär styra mer än vi tror....

Lärdom: försök undvik att utsätta dig för situationer som du blir orolig inför.  Hur nu det ska gå till??  Gå i kloster??


Jag som redan bokat tid för att operera nästa öga - innan midsommar! Får jag en likadan natt då igen - eller är jag lugnare (undermedvetet...) denna andra gång när jag vet vad det handlar om?


Inte vet jag.....


I alla fall ska det bli skönt fixa nästa öga också - för nu befinner jag mig i något slags limbo, en konstig suddig värld där bara det ena ögat fungerar åt gången. Hoppas, hoppas att mina temporära glasögon kommer idag så jag får lite ordning på tillvaron.

Det finns bara en sak som stör lite - mitt opererade ögat skuttar. Framförallt när jag försöker läsa. Normalt - sa läkaren vid återbesöket igår. Jag hoppas bara att skuttandet går över innan nästa operation, för om båda ögonen 'skuttar' blir nog tillvaron lite väl hoppig.


Min uretrit har gått och gömt sig i någon vrå. Har inte synts till sedan i tisdags. Så bra, så bra.

Pratade med min urolog om att jag tar Betapred när jag blir dålig. För mig har det blivit en räddning - men tydligen är det ingen vedertagen metod. Men om jag inte hade dessa små piller att ta till när uretriten drabbar mig - då vet jag inte hur jag skulle stå ut. Värktabletter hjälper inte. Jag vet inte om det finns några risker med att ta Betapred - men jag tror inte det. Jag tar en ganska låg dos - och jag gör det bara vid behov.

Och det gör nytta - det måste väl ändå vara det viktigaste??

Presentation

En blogg om URETRIT.

Fråga mig

251 besvarade frågor

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4 5
6 7 8 9
10
11 12
13 14
15
16
17
18 19
20 21 22
23
24 25 26
27 28 29 30
<<< Juni 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS


Skapa flashcards