Alla inlägg den 3 april 2011

Av Birgitta - 3 april 2011 11:03

Samma mönster denna natt som förra.

Dvs - sov rätt bra i fyra timmar men sedan var det kört. Vaknar återigen vid fyra-tiden med hemska smärtor. Gick upp vid 4.30-tiden och satte mig vid PC´n.

Ägnade några timmar åt att göra en massa quiz som finns på Svd.se, bl a en del av Högskoleprovet (ordförståelsen -jag fixade alla rätt!!!) plus en massa andra roliga (där jag inte fixade alla rätt någonstans...).


Vid sex-tiden tog jag en dos Betapred och några timmar senare hade den värsta smärtan lagt sig.

Hela gårdagen var en dag fylld av täta trängningar - troligen blir även det likadant idag.

Jag är faktiskt mest orolig att det inte ska gå över så att min resa till Gbg i morgon och mina tre dagar där blir små helveten. Det ska visserligen spöregna både tisdag och onsdag så det blir väl inga längre promenader i alla fall. Men jag är ett klart trevligare sällskap när jag inte har ont.


Jag har fått ett mail med en försynt påpekan om att jag kanske borde vara lite tydligare i en del av mina uttalanden - eller snarare i ett specifikt uttalande.

Det handlar om cystoskopi - varför man gör det och vad det kan ge.


Så här är det - och inget annat: när man får problem med urinvägarna och det är klart utrett att där inte finns några bakterier (dvs urinvägsinfektion kan uteslutas) bör man undersökas av urolog/gynekolog för att eliminera andra otrevliga saker - och detta görs med cystoskopi. Det läkaren kan se är dels om det finns cancer i urinblåsan, eller om ytan i urinblåsan ser dålig ut och man kanske ska ta vävnadsprov för att se om det handlar om IC (Interstitiell Cystit). I vissa fall kan läkaren också se att/om det är inflammerat i blåsa/urinrör och då blir en uretrit ganska tydlig. Men - och det är här jag varit lite otydlig - man kan alltså ha en uretrit utan att det syns vid cystoskopi. Det är väl snarare så att om där saknas bakterier, där inte finns någon cancer, vävnadsprov visar ingen IC - då är det troligen någon variant av uretrit som orsakar de problem man har. Och som kan ta sig väldigt skiftande uttryck. Och vara orsakat av en massa olika saker.

Jag ska se över texten på www.uretrit.se också - så att det inte finns några oklarheter.

Om jag fortfarande är otydlig - eller har fel i ovanstående - så får ni gärna kommentera. Det är viktigt att det blir rätt.


Presentation

En blogg om URETRIT.

Fråga mig

251 besvarade frågor

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4 5 6 7 8 9 10
11
12
13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23
24
25
26
27
28 29
30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS


Skapa flashcards