Alla inlägg den 24 februari 2011

Av Birgitta - 24 februari 2011 08:29

Glömde att jag hade ett viktigt budskap - framförallt till de som är lite yngre och som drabbats av - eller fått diagnosen - uretrit:


Jag har fått flera mail från en ung kvinna som berättat hur illa hon blivit behandlad av läkarna på ett sjukhus i en svensk stad.  Hon frågde om jag kände till någon annan läkare hon skulle kunna besöka.

Jag lyckades hitta ett namn och i går fick jag ett nytt mail från henne - där hon ber mig berätta följande:


Den nya - kvinnliga - gynekolog hon hamnade hos konstaterade ganska snabbt att hon inte alls led av urinrörskatarr - utan av en slidkatarr. En åkomma som är lik urinrörskatarren och ger liknande symptom men som går att behandla med rätt medicin.

Enligt gynekologen så händer det ofta att unga kvinnor felaktigt får diagnosen urinrörskatarr istället för slidkatarr.

Jag googlade lite på slidkatarr och fann bl a att den oftast orsakas av bakterier och att man kan få det som väldigt ung - och den har inget med sex-debut eller så att göra.

Den kvinna som mailat mig har varit dålig sedan hon var sex (!!) år .

Hon skriver så här: 'från att ha haft kramper i underlivet dagligen sedan jag var 6 år, fram till för en månad sedan, har jag nu inga smärtor alls'.

 

Tänk att så fort vi får smärtor eller kramper i våra underliv - oavsett vilken ålder vi befinner oss i - så ska det vara så svårt att ta oss på allvar!!!

Så mycket lidande i onödan!

 


Av Birgitta - 24 februari 2011 07:12

Idag sätter jag igång med att justera min syra/bas-balans....


Läste en del om pHvärdets betydelse för vårt välbefinnande på nätet i går och fann bl a ett ställe där det stod att: din saliv bör ha ett pH-värde på 6,6 - 7,2 och din urin bör ha ett pH-värde på 6,4 - 6.8


Sedan traskade jag iväg till en hälsokostbutik här i Sundbyberg och köpte mig 500 gr pH Kalk samt några mätstickor för pH värdet.

Man ska mäta på morgonen direkt när man vaknar.

Så gissa vad det första jag gjorde var när jag för en stund sedan slog upp mina bruna??

Här är resultatet:


saliv: 6,8

urin: 5,5


Kan min sura morgonurin vara en anledning till att jag vaknar med sveda i underlivet nästan varje morgon??

Så fort jag är klar med mitt skrivande går jag ut i köket och tar min första dos pH Kalk:  1 - 2 tsk pulver utrört i ett glas vatten.

Det står på påsen att en tsk per dag ger: 1500 mg kalcium, 500 mg magnesium och 3000 mg karbonat (CO3).

Ska bli intressant följa detta lilla experiment. Antagligen tar det väl någon vecka eller mer (minst) innan jag börjar märka något resultat - men man måste ju börja någon gång.

Undrar vad i min kropp som gör att en balanserad saliv blir så sur urin?? Äter jag fel??


Annars har det varit en hyfsat jobbig natt. Släckte lampan vid 23:30-tiden och innan klockan hunnit bli 02:00 hade jag nog varit fyra gånger på toa.

Undrar hur mycket trängningarna har med pH-värdet att göra? Antagligen inget alls. Det är nog helt andra mekanismer som styr det.

Men - alla nätter är inte sådana. Och jag har haft det betydligt värre under mitt uretrit-liv - så jag ska inte gnälla.  Jag somnar ju om mellan toa-besöken. Nattsömnen har jag 'tack och lov' inga bekymmer med.......

Presentation

En blogg om URETRIT.

Fråga mig

251 besvarade frågor

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards