Direktlänk till inlägg 22 december 2010

Onsdag - 22 december 2010

Av Birgitta - 22 december 2010 12:11

Först kommer här ett akut ärende:


Är det någon som har ett bra tips på vad man kan göra när man får akuta kramper i urinrör/urinblåsa?


Igår hade jag ett kort telefonsamtal med en kvinna som har lång uretrit-erfarenhet. Hon hade en massa tips på vad man kan göra för att lindra besvären vid ett uretrit-anfall, tips som hon kommit på själv eller fått från sin läkare. Jag har inte hunnit testa dom än, och dom kanske inte fungerar för alla, men jag vill ändå dela med mig av dom. Några av tipsen kommer här - samtliga kommer att finnas på www.uretrit.se så småningom.

-  jordgubbar dämpar täta trängningar. Ha i frysen och ät några när det tränger på

-  klipp till en liten lapp av fleece (storlek ungefär som en binda) och lägg direkt i trosan så att den täcker urinrörsmynningen - värmer/skyddar mot kyla bra

-  drick tranbärsdricka - hjälper inte bara mot urinvägsinfektioner utan är även bra när man har uretrit

-  undvik paprika i alla former - innehåller ett ämne som retar urinrör/urinblåsa

-  bäckenbottenträning - kan inte nog understrykas hur viktigt det är

Hon hade också upptäckt att när hon satt/låg med en spikmatta på en kudde under hårfästet i nacken så reagerade musklerna i underlivet.... och lindrade uretriten.   Intressant!!


Slutligen kommer en kort status-rapport av mitt egen tillstånd:  kortfattat kan man säga att det kunde vara bättre. Jag åker jojo, upp och ner på något underligt vis, mellan smärta och smärtfrihet.  Korta stunder av smärtfrihet -lite längre (tyvärr) när det gör ont, ont, ont.....

Jag kanske ska testa det där med spikmatta?? Får börja med att köpa en.

 
 
Ingen bild

linda

19 augusti 2011 20:47

Hej! Har du aldrig fått Hegardialationer med Terracortril med polymyxinB -salva?? Det är den vanligaste metoden mot urerit här i Göteborg iaf. Det krävs ett antal behandlinga men det blir bättre iaf. Jag går hos min gynekolog som är insatt också av blåsbesvär! Det är ett helvete att ha de häv besvären, och man får aldrig sova när de skoven kommer men som sagt prova den salva, är egentligen en ögonsalva m kortison!

Lycka till!

Linda

Birgitta

20 augusti 2011 10:02

Jodå - massvis med gånger. Har två behandlingar inplanerade de närmaste veckorna. Numera får jag en starkare variant av cortison, som heter Dermovat. Utan dessa behandlingar hade jag varit väldigt mycket sämre.
Jag vet inte om jag, när mina besvär började, gick för länge innan jag kom till rätt läkare, eller om jag bara har en en väldigt kraftig variant av uretrit - men trots dessa cortisonbehandlingar - som jag alltså fått till och från i åtta/tio år - så får jag fortfarande jobbiga skov. Trist är det!!

 
Ingen bild

Linda

21 augusti 2011 14:04

Hoppsan, Dermovat är en stark steroid, som i sin tur gör slemhinnan tunnare, och mindre motståndskraftig! Får du krämen el lösning? Kan man göra det själv hemma? Just nu går jag parallellt hos gyn och trixar själv med Terracortril, bäst effekt och jag behandlar varje dag en kortare period! Jag har haft besvär sedan jag var 17 år- idag är jag 48! Man lär sig vad som utlöser skoven till slut - nästan! Bada i saltvatten, cykla mycket, ja allt som är roligt m a o, trist!! Antar att de kollat din blåsa för interstitiell cystit eftersom symptomen kan vara lika. Ha det så bra det går!

Birgitta

21 augusti 2011 19:33

Jag får krämen. Vet inte om man kan fixa det själv.
Cystoskopi har man gjort ett antal gånger på mig - men däremot ännu inte tagit vävnadsprov i blåsan. Det är väl vad som krävs för ställa korrekt IC diagnos? Min läkare tror inte på IC i mitt fall, själva blåsan ser bra ut.

Ett elände är det att ha drabbats av denna sjukdom...... Men som du sägerr - man lär sig till slut vad man ska undvika. Visst är det trist - men det är bara att gilla läget och göra det bästa av det......
Fast ibland blir jag extremt trött på att livet ofta styrs av min urinblåsa.

 
Ingen bild

Maria

21 augusti 2011 22:08

Jag började att ta kalk som jag köpte på Hälsokost. Den smakade vidrigt men jag började att känna mig bättre. Man tar en tsk varje morgon en halvtimme före frukost. Efter en "kur" skulle man göra uppehåll. Jag blev genast sämre igen och köpte phbalans kalk på nätet i stället. Tar den morgon och kväll och idag är jag helt symtomfri. Jag kan äta allt och har nästan glömt hur dåligt jag mått. Jag började i februari efter att ha försökt lägga om min kost men inte lyckades särskit bra. Värt att pröva tycker jag. Jag är glad för varje dag jag inte har ont.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Birgitta - 11 augusti 2023 11:08

Fortfarande frisk från mitt 23 år långa helvete med uretrit!! Och är fortfarande förundrad - och inser att jag verkligen var SJUK.  I april var det 5 år sedan jag - starkt påhejad av min man och en väninna - fattade beslutet att ta en stor dos Be...

Av Birgitta - 5 april 2020 16:23

Det är knappt två år sedan jag skrev mitt förra inlägg: FRISK!!!!   Och - jag är fortfarande FRISK!!!   Efter att jag börjat med min dagliga dos av Betapred fortsatte jag - av bara farten - att ta maxdosen av Celebra varje dag ända tills jag ...

Av Birgitta - 24 juli 2018 09:25

Det här blir ett långt inlägg - men jag måste bara berätta.......   Det är flera år sedan jag skrev något här och jag ber om ursäkt att jag inte svarat på frågor, men luften gick ur mig. Orkade inte längre berätta om mitt elände. Hade fullt upp m...

Av Birgitta - 17 september 2016 10:44

Hemma - efter en 5 dagars tripp till Irland tillsammans med goda vänner. Vi har haft underbara dagar. Spelat golf på 4 fantastiska banor, ätit god mat, bott på bra hotell.   Haft tur med vädret, sol och nästan vindstilla hela tiden förutom några ti...

Av Birgitta - 31 augusti 2016 06:46

Det är en fantastisk morgon idag! Absolut klarblå himmel - och solen lyser på trädtopparna. Kommer att bli en vacker dag. Perfekt för att hänga ut tvätt - och gå en golfrunda.....  Kanske en sista tur i svampskogen......   Har hittat massor med kan...

Presentation

En blogg om URETRIT.

Fråga mig

251 besvarade frågor

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23
24
25 26
27 28 29 30 31
<<< December 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS


Skapa flashcards