Direktlänk till inlägg 2 december 2010

Torsdag - 2 december 2010

Av Birgitta - 2 december 2010 06:46

Jag var hos tandläkaren igår.

Jag har en väldigt trevlig och bra tandläkare, men att besöka henne är bland det värsta jag vet.

Jag sitter där i stolen (eller ligger snarare), spänd som en fiolsträng, nästan så jag börjar svettas, blundar och följer hennes systematiska vandring i min mun. Tand för tand. Livrädd för att det vilken sekund som helst ska ila till, eller skära av smärta, när hon hittar en tandficka eller ett hål eller en trasig plomb eller en dold infektion......

Och lättnaden när allt ser bra ut - 'i alla fall inget som behöver åtgärdas NU' - är så obeskrivlig. Jag studsar ut ur mottagningen med tandstensrena  och polerade tänder och vet att det förhoppningsvis är ett år innan jag behöver gå dit igen.

Igår passade jag på att fråga henne om det här med hur kroppen klarar av att hantera flera olika problem samtidigt. Om man har en dold infektion bakom en rotfylld tand så kanske det tar all energi från kroppen så att den inte orkar hantera inflammationer på andra ställen i kroppen?

Hon hade inget bra svar på den frågan, men berättade om en patient som just haft en dold infektion bakom en tand, som gav honom problem, och när hon lyckades fixa den försvann även patientens astma...... Min läkare förstod ingenting (sa hon) men patienten var glad.  Tillfälligheter? Vet inte - men visst är det fascinerande hur vår kropp fungerar.


Min uretrit håller sig på en behaglig nivå. Jag kan inte säga att gårdagen var en stor nolla i statistiken, måste nog skriva en tvåa i trängningskolumnen. Men värre än så var det inte i går. Och i natt har jag bara varit uppe en gång. Och det är jättebra!!


Jag besökte tre sportaffärer igår på jakt efter en täckkjol. I en av affärerna var dom slut, dom andra hade aldrig haft. En av golftjejerna skickade en länk till en e-shop där dom finns (www.playground.e-butik.se) men jag vill nog helst handla i en affär där jag kan prova. Så - jakten fortsätter.  Precis som kylan. Minus 15 står det just nu på termometern.

 
 
Ingen bild

Elisabet

2 december 2010 08:41

Jag köpte min täckkjol på Stadium inne i centrala Stockholm. Ring runt och kolla vilka som har och be dem lägga undan nån i så fall. De verkar gå åt som smör... Lycka till! /Elisabet

Birgitta

2 december 2010 09:18

Tack för tipset! Är du nöjd med din kjol?

 
Ingen bild

Elisabet

3 december 2010 08:18

Jag är jättenöjd! Den är lite smal, men man får dra upp dragkjedjorna lite i sidan om man har bråttom och måste ta långa kliv. Märket jag köpte heter Skhoop. http://www.skhoop.se/sv/articles/2.11.1388/original-skirt
Årets bästa köp för min del. /Elisabet

Birgitta

3 december 2010 08:55

Toppen! Tack!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Birgitta - 11 augusti 2023 11:08

Fortfarande frisk från mitt 23 år långa helvete med uretrit!! Och är fortfarande förundrad - och inser att jag verkligen var SJUK.  I april var det 5 år sedan jag - starkt påhejad av min man och en väninna - fattade beslutet att ta en stor dos Be...

Av Birgitta - 5 april 2020 16:23

Det är knappt två år sedan jag skrev mitt förra inlägg: FRISK!!!!   Och - jag är fortfarande FRISK!!!   Efter att jag börjat med min dagliga dos av Betapred fortsatte jag - av bara farten - att ta maxdosen av Celebra varje dag ända tills jag ...

Av Birgitta - 24 juli 2018 09:25

Det här blir ett långt inlägg - men jag måste bara berätta.......   Det är flera år sedan jag skrev något här och jag ber om ursäkt att jag inte svarat på frågor, men luften gick ur mig. Orkade inte längre berätta om mitt elände. Hade fullt upp m...

Av Birgitta - 17 september 2016 10:44

Hemma - efter en 5 dagars tripp till Irland tillsammans med goda vänner. Vi har haft underbara dagar. Spelat golf på 4 fantastiska banor, ätit god mat, bott på bra hotell.   Haft tur med vädret, sol och nästan vindstilla hela tiden förutom några ti...

Av Birgitta - 31 augusti 2016 06:46

Det är en fantastisk morgon idag! Absolut klarblå himmel - och solen lyser på trädtopparna. Kommer att bli en vacker dag. Perfekt för att hänga ut tvätt - och gå en golfrunda.....  Kanske en sista tur i svampskogen......   Har hittat massor med kan...

Presentation

En blogg om URETRIT.

Fråga mig

251 besvarade frågor

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23
24
25 26
27 28 29 30 31
<<< December 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards