Direktlänk till inlägg 4 oktober 2010

Måndag morgon - 4 oktober 2010

Av Birgitta - 4 oktober 2010 06:13

Idag fick jag i alla fall sova till klockan 5 - alltid något. 


Jag svarade på en fråga från Maria igår om min jobb-situation samtidigt som jag varit dålig i uretrit. Men jag glömde skriva en viktig sak:  jag hade förmånen att kunna köra bil till jobbet. I princip från dörr till dörr. Annars hade det inte gått att jobba. Om jag varit tvungen ta mig till en tunnelbana eller pendeltåg och sedan gå till kontoret - då hade jag inte fixat det!


Jag måste berätta en sak till som jag fick lära mig i Bjursås i torsdags:


Ett av problemen man kan drabbas av vid uretrit är ju täta trängningar. T ex att under en natt tvingas gå på toa varje timme, eller under en halv dag behöva springa en gång i halvtimmen, eller bara allmänt vara toanödig mest hela tiden men klara sig ett par timmar i bästa fall.

Det finns läkemedel mot s k 'överaktiv blåsa', flera olika. Det jag inte visste var att det finns dels sådana som fungerar långsiktigt, där man sakta bygger upp ett 'motstånd' mot överaktiv blåsa. Men det finns också läkemedel som fungerar snabbt - och som man kan ta bara vid akuta lägen.

Ett problem med dessa läkemedel är att de påverkar alla slemhinnor vi har i kroppen, t ex även i ögon och mun, så man kan bli väldigt 'torr'. Ett annat problem är att om man har - eller har anlag för - glaukom (dvs grön starr) ska man vara försiktig med dom. Halva min släkt har glaukom så jag har varit livrädd och bl a därför inte vågat ta dessa läkemedel, trots att jag springer som en tätting på toa emellanåt.

Men - det är inte alla med glaukom som reagerar negativt på dessa läkemedel. Bara en viss procent har den speciella varianten så att man behöver vara orolig.

Så jag uppmanades att prata med min ögonläkare - och det ska jag göra,

Tänk att kunna/våga ta det korttidsverkande läkemedlet mot trängningar när man t ex ska iväg på något viktigt. Det vore toppen.


Annars måste jag berätta att jag mår riktigt bra just nu. Jag har bara varit uppe två ggr i natt - och jag har inte ont!!!

 
 
Ingen bild

Ingalill Andersson

4 oktober 2010 11:29

Hej,vet du namnet på läkemedlet,för snabbverkan mot trängningar?

Birgitta

5 oktober 2010 16:34

Jag tror det heter Detrusitol.... något...

Inte Detrusitol SR - det är den långsamma.

Birgitta

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Birgitta - 11 augusti 2023 11:08

Fortfarande frisk från mitt 23 år långa helvete med uretrit!! Och är fortfarande förundrad - och inser att jag verkligen var SJUK.  I april var det 5 år sedan jag - starkt påhejad av min man och en väninna - fattade beslutet att ta en stor dos Be...

Av Birgitta - 5 april 2020 16:23

Det är knappt två år sedan jag skrev mitt förra inlägg: FRISK!!!!   Och - jag är fortfarande FRISK!!!   Efter att jag börjat med min dagliga dos av Betapred fortsatte jag - av bara farten - att ta maxdosen av Celebra varje dag ända tills jag ...

Av Birgitta - 24 juli 2018 09:25

Det här blir ett långt inlägg - men jag måste bara berätta.......   Det är flera år sedan jag skrev något här och jag ber om ursäkt att jag inte svarat på frågor, men luften gick ur mig. Orkade inte längre berätta om mitt elände. Hade fullt upp m...

Av Birgitta - 17 september 2016 10:44

Hemma - efter en 5 dagars tripp till Irland tillsammans med goda vänner. Vi har haft underbara dagar. Spelat golf på 4 fantastiska banor, ätit god mat, bott på bra hotell.   Haft tur med vädret, sol och nästan vindstilla hela tiden förutom några ti...

Av Birgitta - 31 augusti 2016 06:46

Det är en fantastisk morgon idag! Absolut klarblå himmel - och solen lyser på trädtopparna. Kommer att bli en vacker dag. Perfekt för att hänga ut tvätt - och gå en golfrunda.....  Kanske en sista tur i svampskogen......   Har hittat massor med kan...

Presentation

En blogg om URETRIT.

Fråga mig

251 besvarade frågor

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13
14
15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS


Skapa flashcards