Alla inlägg under september 2010

Av Birgitta - 8 september 2010 08:22

Livet är riktigt bra just nu.

Mätt med mina mått.

Dvs det svider och irriterar och tränger och smärtar - men inte så mycket. Det ligger väl och snurrar mellan 1 och 3 på min 10-gradiga skala.  Korta stunder kan det faktiskt släppa helt.

Jag vet inte om jag är extra tålig - eller om det helt enkelt är så att jag har gett upp. Det blir inte bättre än så här......  Det är bara att gilla läget.


Fast - jag äter mina Membrasin-kapslar och har en förhoppning om att dom ska hjälpa så småningom.

Och - igår fick jag ett tips av 'Kaktusblomman' om speciella trosor som kan lindra vid smärta och inflammation. Jag ska faktiskt skaffa ett par och testa.

Här är länken till där dom finns:

http://www.backontrackshop.se/product.asp?product=28


Så - alldeles har jag kanske inte gett upp i alla fall. Jag vill nog gärna bli av med min smärta -om det går.

Även om den ligger på en uthärdlig nivå just nu - och livet som sagt är riktigt bra - så vill jag väldigt gärna bli av med den helt och hållet. Så är det ju!!

Av Birgitta - 7 september 2010 08:30

Igår drog kör-övningarna med Sjung Nu-kören igång igen efter sommaruppehållet - så nu är det verkligen höst. Putte och Lasse avslöjade en av höstens gästartister - det blir Salem Al Fakir. Inte illa!  Så vi började så smått känna på 'Keep on Walking' i går.


Vi har en fantastisk höst, än så länge. Klar luft, sol. Härligt. Jag har hunnit med en liten skogsrunda igen. Ville så gärna se om dom små gula 'knapparna' jag hittade för drygt en vecka sedan dels stod kvar, dels hade växt. Jag var lite orolig att jag inte skulle hitta tillbaka - men det gjorde jag. Och där var dom - alla gula knappar. Några hade växt till sig lite, men de flesta var fortfarande jättesmå. Undrar om dom någonsin kommer att orka bli större?

Jag lämnade dom - ska ta mig dit om någon vecka igen.

Men - jag hittade ganska många fina kantareller också. Det är lite lyckokänsla när man helt plötsligt ser det gula, nästan gömt under mossa och gräs.


Uretriten gör sig påmind, nästan hela tiden. Men inte värre än att jag står ut. Jag skulle inte kunna springa någon tjejmil - men jag har inga problem med att gå. Att det gör ont i underlivet mer eller mindre hela tiden - det är jag ganska van vid. Tog en Tradolan igår - men den hjälpte inte. Ska ta en idag också. Kanske hjälper den idag. För även om jag är van vid smärta föredrar jag att slippa den.

  

  

Av Birgitta - 6 september 2010 06:19

Smärtan jag vaknade med i går morse satt i hela dagen. Den Tradolan jag tog gjorde ingen som helst nytta. Så det blev en lite jobbig golfrunda på Stallarholmens golfbana.

Det är inte över riktigt än - men smärtan är mycket svagare nu, så det är nog på väg bort. Troligen var det köttet jag åt på lördagkvällen - det var lite för rått för att min kropp skulle gilla det.

Tänk att man aldrig lär sig!!!


Jag är ju lite fixerad vid toaletter, bl a drömmer jag ibland mardrömmar om att jag springer och letar efter dom och när jag hittar dom så har dom inga väggar. På Gripsholms Golfklubb var det som att träffa  på denna dröm i verkligheten - kika på bilden nedan så förstår ni....


Ger er också några vackra bilder. Gripsholms Värdshus låg vid vattnet i Mariefred - med utsikt över Gripsholms Slott.


  

  

  

Av Birgitta - 5 september 2010 08:20

Anette vann Shatte Masters - så nu får vår vackra buckla pryda hennes hem under ett år.

Vi har alltid tur med vädret när vi har denna hösttävling - så även i år. Gårdagen gav oss en skön runda på Gripsholms golfbana och idag verkar det bli ännu bättre. Det är inte ett moln på himlen. Härligt!  En sådan här helg, när man tillsammans med goda vänner, i skönt väder, får spela golf - det ger kraft inför hösten och vinterns mörker och kyla.


Uretriten höll sig fullständigt borta under hela dagen igår. Vi avslutade kvällen med en god middag på Gripsholms Värdhus och jag är rädd för att det kött vi fick var lite för rått.....  Jag tänkte inte på det i går kväll, men i natt och nu på morgonen känner jag det. 

Om det inte släpper ska jag ta en Tradolan - jag tror det kan hjälpa.


Nu ska jag traska iväg och äta lite hotellfrukost -  inte helt fel!!!  Fast jag hoppar över baconet och äggröran.

Av Birgitta - 4 september 2010 07:24

Gissa om jag är glad!   I natt har jag bara varit uppe EN gång!  Jag tror det är tredje natten sedan jag började blogga. På något sätt blir jag extra glad när jag vaknar efter en sådan natt.

Dessutom har jag fortfarande inte ont någonstans.


Idag är det Shatte Masters.   'Shatte' lär komma från skånskan eller gotländskan och betyda ungefär 'en som klantar sig' och ShatteTouren är namnet på den lilla golftjejgrupp jag är med i. Namnet säger en del om kvaliteten på vårt golfspel - men vi har attans roligt.

Vi försöker träffas och spela en gång i veckan under sommaren, men det blir allt svårare att få tid till det för någon av oss. Däremot så brukar så många som möjligt försöka vara med på avslutningshelgen, dvs Shatte Masters. Och det är alltså idag och i morgon.

Av någon outgrundlig anledning råkade jag vinna förra årets Masters - så jag fick den stora äran att organisera årets helg.  Och vi ska dra till Mariefred.

Idag ska vi spela själva tävlingen på Gripsholms Golfklubb, sedan äta middag och sova på Gripsholms Värdshus för att i morgon spela en runda på Stallarholmens Golfbana.

Och vi har verkligen tur med vädret. Lite kyligt nu på morgonen men prognoserna lovar sol och hyfsad värme.

Dessutom har jag alltså inte ont i kroppen. Livet blir så mycket lättare då.


Jag ser fram emot en supertrevlig helg!!!!

Av Birgitta - 3 september 2010 09:18

Läget är oförändrat riktigt  bra!

Fick några oförklarliga, korta krampanfall igår, men dom gick över på knappt en timme och sedan var allt OK igen.


Däremot undrar jag om jag överhuvudtaget kommer att klara att blåsträna....


Kvinnan som gav mig så många tips för några dagar sedan skrev att hon kämpat med blåsträning och nu bara gick på toaletten morgon, middag och kväll. I mina öron - för mig - låter det som en utopi.  Jag vet att jag en gång var sådan - och det skulle vara väldigt trevligt att ha det så. Men det känns väldigt långt borta.

Fast - jag ska försöka...... Tänk så skönt det vore.


Problemet är bara att ibland (ganska ofta...) går jag i förebyggande syfte, när jag vet att jag ska iväg på något där det saknas toaletter. Bara för att tömma blåsan. Så att jag ska klara 1½ timme utan att det blir jobbigt.  Antagligen är det väl just sådant man ska låta bli när man blåstränar.....

Och alla dessa år med trängningar och smärta har gjort så att jag blivit toalettfixerad. Jag skulle nog behöva jobba på det också. Försöka glömma. Förtränga. Fokusera på annat. Inte känna efter hela tiden....


Dom dagar när uretriten slår till med full kraft - dom dagarna kan i alla fall jag glömma allt vad blåsträning heter. Men - jag jobbar på att dom dagarna ska bli färre och färre.


I natt har jag i alla fall bara varit uppe två gånger - det är jättebra!!

Av Birgitta - 2 september 2010 08:36

Det är sanslöst så fort tiden går. Det är redan september. Visserligen en strålande vacker septemberdag - men ändå. Snart viner höstvindarna kring knuten igen - och snart är det dags plocka fram dom varma mameluckerna igen.

Och börja gå i kjol.

Jag upptäckte ju förra vintern att det är mycket varmare om baken med mamelucker och kjol än med långbyxor - även om man har långkalsonger under byxorna. Det skulle möjligen vara tjocka termobyxor - men det vill man ju inte gå med alla dagar....

Å andra sidan är det ganska snyggt med ett par kraftiga strumpor och ett par snygga stövlar till kjolen.


Jag mår riktigt bra just nu. En anings morgon-irritation - men det går säkert över snart. I går mådde jag toppenbra hela dagen. Jag kanske tjatar - men att kunna sträcka ut benen och gå i rask fart och inte hela tiden leta efter toaletter - det är faktiskt livskvalitet. Även om det för de flesta säkert är självklarheter.


Har sammanställt augusti månads statistik - och en snabb slutsats är att antalet dåliga dagar - eller mindre bra dagar - är i princip oförändrat mot tidigare månader, men nivån på dåligheten är lägre. Jag har ingen dag som går över en fyra på min tio-gradiga skala. Och det är ju positivt.

     


Av Birgitta - 1 september 2010 08:22

I går hade jag en sån där fantastiskt bra dag igen! En dag när jag nästan svävade en bit över marken - så lätt kändes kroppen. Inga smärtor, inga trängningar, inga kramper. Fler sådana är vad jag önskar mig mest av allt!!


Igår fick jag ett mail från en kvinna, ett mail fullspäckat med goda råd för oss uretritare. Goda råd om vad vi aktivt kan göra för att faktiskt lindra och kanske få många bra dagar. Några av råden har jag redan med på www.uretrit.se - men långtifrån alla. Nästa gång jag uppdaterar web-sidan ska alla finnas med - jag lovar. Till dess kommer här - ordagrant - det som stod i mailet, så att ni alla kan ta till er och börja praktisera:


-   Sitt på värmedyna, 149 kr på Claes Olhsson, sitt så många timmar man    hinner, otroligt skönt och det som jag tror har hjälpt mig mest.

 

-   Drick inget urindrivande utan drick i stort sett bara vatten och mjölk, jag har druckit varm svartvinsbärssaft istället för te och kaffe. Ingen alkohol alltså.

 

-   Börja dagen med 2 treo i ett glas vatten, fick tips av en sjuksköterska att just acetylensalicylsyra lindrar irritationen i urinvägarna bäst.

 

-   Sov med yllemammelucker och sov inte med öppet fönster, undvik drag på rumpan i alla former.

 

-   Blåsträna, håll emot så länge det går. Min gamla gynekolog pratade mycket om att man inte skulle "skämma" bort blåsan och att många kissningar "sliter" på urinröret. Nu går jag bara på toa morgon, eftermiddag och kväll.

 

-   Ha alltid yllemammelucker när man är utomhus och under typ oktober till april.

 

-   Sitt aldrig kallt, ha sittdyna i bilen. 

 

-   Sluta med all form av bad som bassäng, sjö, hav, badkar.


När man börjar må bättre kan man börja igen med en sak i taget av det som man har tagit bort.

 

När vi är som allra mest dåliga - då kanske dessa råd inte räcker, då krävs nog både cortison och smärtlindrande läkemedel. Så är det nog. Sedan har vi det där med kost också. Jag äter numera inget som är rökt.


Blåsträningen blir nog det svåraste för mig.....


Men - jag ser med förväntan fram emot vilken effekt Membrasin kommer att ha på mina slemhinnor, dvs Omega-7.


Jag kan inte nog poängtera vikten av att hålla sig varm i underlivet. Jag går också med yllemamelucker från oktober till april (jag köper mina i hälsokostbutiken).  Jag är visserligen en 'gammal kärring' och jag förstår om man vill vara häftig när man är ung - men att gå  med kortkorta kjolar mitt i kalla vintern är att förbereda för ett helvete senare i livet..... Jag hoppas att modet blir lite mer påpälsat i vinter.......

Presentation

En blogg om URETRIT.

Fråga mig

251 besvarade frågor

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards