Alla inlägg den 13 september 2010

Av Birgitta - 13 september 2010 06:55

Nu sitter jag här med den välbekanta morgonsvedan/irritationen/smärtan igen.

Det är märkligt hur man lär sig att känna igen olika smärtor, samtidigt som det är så svårt att förklara för andra - t ex läkare - exakt hur det känns. För att inte tala om hur svårt det är för någon som aldrig haft just den smärtan att förstå exakt hur det känns.

Smärta är väl något av det mest subjektiva som finns. Min smärta kan bara upplevas i just min kropp.

Det finns olika typer av smärta: knivskarp, dov, molande, osv, och man har utarbetat skalor för att försöka gradera styrkan i smärtan.

Men vår smärttröskel kan variera, en smärtnivå som för en person upplevs som en fyra på skalan kan av någon annan upplevas som en nia.


Det som kan göra mig upprörd och ledsen är att just smärtor förknippade till kvinnors underliv ofta underskattas, eller tas inte riktigt på allvar. Framförallt av manliga läkare.

Jag har fått flera mail från kvinnor - i olika åldrar - som fått höra att dom inbillar sig, att det är psykiskt, att det inte går att göra något, att det inte finns något som orsakar smärtan - som egentligen inte finns.... osv.  Samtidigt som smärtan är verklig - i allra högsta grad.

Ibland önskar jag att det gick att uppfinna ett trollspö som trollade bort all smärta. För det kan inte vara meningen att man ska behöva ha ont precis hela tiden.....


Till dess detta trollspö finns så fortsätter jag att ta min Tradolan mot smärtan, fortsätter ta mina anti-inflammatoriska piller, Membrasin och annat som jag stoppar i mig. Försöker ägna mig - med mer eller mindre framgång - åt 'mental träning' och avslappningsövningar.

Och blir lycklig dom stunder smärtan släpper, glad när den håller sig på en rimlig nivå - och försöker låta bli att vara desperat när den inte gör det.

Presentation

En blogg om URETRIT.

Fråga mig

251 besvarade frågor

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS


Skapa flashcards