Alla inlägg den 1 september 2010

Av Birgitta - 1 september 2010 08:22

I går hade jag en sån där fantastiskt bra dag igen! En dag när jag nästan svävade en bit över marken - så lätt kändes kroppen. Inga smärtor, inga trängningar, inga kramper. Fler sådana är vad jag önskar mig mest av allt!!


Igår fick jag ett mail från en kvinna, ett mail fullspäckat med goda råd för oss uretritare. Goda råd om vad vi aktivt kan göra för att faktiskt lindra och kanske få många bra dagar. Några av råden har jag redan med på www.uretrit.se - men långtifrån alla. Nästa gång jag uppdaterar web-sidan ska alla finnas med - jag lovar. Till dess kommer här - ordagrant - det som stod i mailet, så att ni alla kan ta till er och börja praktisera:


-   Sitt på värmedyna, 149 kr på Claes Olhsson, sitt så många timmar man    hinner, otroligt skönt och det som jag tror har hjälpt mig mest.

 

-   Drick inget urindrivande utan drick i stort sett bara vatten och mjölk, jag har druckit varm svartvinsbärssaft istället för te och kaffe. Ingen alkohol alltså.

 

-   Börja dagen med 2 treo i ett glas vatten, fick tips av en sjuksköterska att just acetylensalicylsyra lindrar irritationen i urinvägarna bäst.

 

-   Sov med yllemammelucker och sov inte med öppet fönster, undvik drag på rumpan i alla former.

 

-   Blåsträna, håll emot så länge det går. Min gamla gynekolog pratade mycket om att man inte skulle "skämma" bort blåsan och att många kissningar "sliter" på urinröret. Nu går jag bara på toa morgon, eftermiddag och kväll.

 

-   Ha alltid yllemammelucker när man är utomhus och under typ oktober till april.

 

-   Sitt aldrig kallt, ha sittdyna i bilen. 

 

-   Sluta med all form av bad som bassäng, sjö, hav, badkar.


När man börjar må bättre kan man börja igen med en sak i taget av det som man har tagit bort.

 

När vi är som allra mest dåliga - då kanske dessa råd inte räcker, då krävs nog både cortison och smärtlindrande läkemedel. Så är det nog. Sedan har vi det där med kost också. Jag äter numera inget som är rökt.


Blåsträningen blir nog det svåraste för mig.....


Men - jag ser med förväntan fram emot vilken effekt Membrasin kommer att ha på mina slemhinnor, dvs Omega-7.


Jag kan inte nog poängtera vikten av att hålla sig varm i underlivet. Jag går också med yllemamelucker från oktober till april (jag köper mina i hälsokostbutiken).  Jag är visserligen en 'gammal kärring' och jag förstår om man vill vara häftig när man är ung - men att gå  med kortkorta kjolar mitt i kalla vintern är att förbereda för ett helvete senare i livet..... Jag hoppas att modet blir lite mer påpälsat i vinter.......

Presentation

En blogg om URETRIT.

Fråga mig

251 besvarade frågor

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards