Alla inlägg den 17 juni 2010

Av Birgitta - 17 juni 2010 06:37

Gepan - jag tror faktiskt att det är ett litet undermedel, eller dundermedel, mot i alla fall min variant av Uretrit.

Effekten det har är att det helar ytskiktet i urinblåsan, på samma sätt som lokalt Östrogen helar slemhinnorna i vagina & urinrör. Så att det blir mindre irriterat och känsligt. 

Det kanske inte påverkar trängningarna eller krampanfallen - men det är helt klart OK bara att molvärk och smärta försvinner.

Märkligt att Läkemedelsverket i Sverige inte anser det vara ett läkemedel så att det subventioneras. Jag får betala 800 SEK för varje behandling och om man ska ha många behandlingar rinner snart tusenlapparna  iväg. Nog för att det är värt det - men om man beaktar allt annat som subventioneras i det här landet så borde detta kvala in.

Enligt min läkare så är t ex Tyskland och Danmark länder där Gepan är godkänt av deras resp Läkemedelsverk. Så man undrar hur dom tänker i Sverige? Eller snarare - varför dom tänker annorlunda?


Apropå kramper så råkade jag ut för ett kraftigt, men kort, anfall igår. Efter Gepanbehandlingen ska man helst inte gå på toa på 2 timmar -och gissa hur lätt det var för mig som just varit (fortfarande var??) inne i ett riktigt otrevligt skede av överaktiv blåsa'?

Efter drygt en timme klarade jag mig inte längre och efter detta toabesök var det något som 'small till' i underlivet och sedan satt krampen i urinröret - minst en sjua på min skala. Riktigt, riktigt ont gjorde det och jag kunde knappt gå.

Efter ca två timmar började det släppa, efter ytterligare en timme var det helt borta.  Kvar under resten av dagen satt bara en liten iritation - men i natt har jag sovit bra och just nu känns ingenting.

Tror inte krampanfallet har med Gepanet att göra.......


Var barnvakt åt tvååringen på kvällen och vi hoppade studsmatta som galningar - jättekul. Jag vill ha en egen!!!



Presentation

En blogg om URETRIT.

Fråga mig

251 besvarade frågor

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< Juni 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards