Alla inlägg den 3 juni 2010

Av Birgitta - 3 juni 2010 07:31

Igår fick jag min andra Gepan-behandling. Och det kändes att jag var i slutet av ett dåligt skov - inte mitt inne i ett bra som förra gången. Det gjorde inte ont precis, men som sagt - det kändes att urinröret och urinblåsan inte riktigt var på topp. Man ligger ju stilla i 30 minuter för att medlet ska få tid att verka i urinblåsan. Sedan är det meningen att man inte ska tömma blåsan på två timmar..... Det klarade jag inte i går!! 

Men under eftermiddagen blev jag allt bättre och jag har inte känt några smärtor på hela natten - och inte heller nu.

Lite för många toabesök i  natt bara.


Jag fick ett mail igår med lite teorier kring varför jag ofta har som ondast på morgonen - jag har ju klagat på det - och vad jag kan göra för att undvika det, eller i alla fall minska smärtan.

Så här stod det i mailet:


Jag tål inte när urinen blir alltför koncentrerad, då gör det ont. Så har det även varit i den perioden mellan mina uretriter då jag varit frisk. Dricka för lite och vänta 3-4 timmar innan toabesök och jag har genast känt av uretriten, lite vagt och hotfullt.  Det är därför jag dricker så mycket hela tiden, det har blivit en livsstil. Men på natten blir den ju det (koncentrerad), man dricker inte och den står länge i blåsan. Dessutom går ju kroppens reningsverk på högvarv när man sover och slaggprodukter som ska ut samlas bl. a i urinblåsan. Det inbillar lilla jag mig ger en "stark" urin med mycket irriterande ämnen i. Har man då fått en överkänslig slemhinna... Därför verkar ju Gepans reparationseffekt av det skyddande lagret intressant, tycker jag!

 

Kloka ord!! Det kan vara en förklaring till varför jag ofta vaknar med smärta i urinblåsan, smärta som sedan kan ge med sig efter några timmar. I mailet stod också några tips på vad jag kan göra för att minska denna morgonsmärta:

 

Därför är jag noga med att dels dricka även på kvällen men inte mer än att det räcker med att gå upp en till två gånger per natt. Det är ju lätt för mig att säga som kan hålla ganska mycket i blåsan. Sedan tar jag inga mediciner (undantag en sömntablett ibland) på kvällen. Försöker ta dem på dagen då jag kan dricka mycket så att det sköljer igenom bättre. Försöker undvika att äta något retande på  kvällen. Är särskilt försiktig med syror. Citronsyra i mat, acetylsalicylsyra, frukt, vitamintabletter med C-vitamin i. Om det beror på tillfälligheter eller om det finns ett samband vet jag inte men bättre är jag på nätter och förmiddagar

 

Jag ska definitivt ta till mig dessa råd och försöka tänka på vad jag stoppar i mig timmarna innan jag ska sova.

Det där med att dricka mycket skriver jag om på web-sidan - men jag måste erkänna att jag själv är ganska dålig på det. Det är som att jag ibland hamnar i en ond cirkel, framförallt under dåliga perioder När blåsan tränger varje timme - då undviker man att dricka, vilket leder till mer koncentrerad urin som gör att smärtan ökar......

Jag ska verkligen försöka skärpa mig.



Presentation

En blogg om URETRIT.

Fråga mig

251 besvarade frågor

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< Juni 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards